Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Iulie, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Polonia ia faţa europenilor ajungând să deţină a doua cea mai mare capacitate de producţie de baterii litiu-ion din lume

Polonia ia faţa europenilor ajungând să deţină a doua cea mai mare capacitate de producţie de baterii litiu-ion din lume

În urma unei serii de investiţii, ca­pacitatea de producţie de baterii litiu-ion a Poloniei a crescut la 73 GWh în 2022, a doua cea mai mare din lume, după cea a Statelor Unite, scrie Notes from Poland.

Astfel, Polonia deţine în prezent 6% din capacitatea totală de produc­ţie la nivel mondial, comparativ cu procentul de 14% deţinut de toate ţările europene împreună, relevă un raport recent al Asociaţiei Poloneze pentru Combustibili Alternativi (PSPA). China deţine 77% din capaci­tatea globală.

Totuşi, avertizează asociaţia, în condiţiile concurenţei strânse din sector, Polonia ar putea coborâ pe poziţia a şasea până în 2027 în condiţiile în care şi alte ţări investesc în producţia de baterii reîncărcabile litiu-ion pentru maşini electrice.

Ultimii ani au arătat însă că creş­terea sectorului polonez este una ro­bustă. Valoarea exporturilor din sec­torul bateriilor a crescut de 38 de ori în ultimii şase ani, de la aproximativ 1 miliard de zloţi (0,21 miliarde de euro) în 2017 la 38,6 miliarde de zloţi (8,24 miliarde de euro) în 2022.

Aceasta a reprezentat astfel 2,4% din valoarea totală a expor­turilor poloneze, potrivit datelor institutului polonez de statistică.

Creşterea se datorează investiţii­lor majore realizate de companiile stră­ine care au decis să deschidă fa­brici concentrate pe baterii sau electromobilitate în Polonia.

Polonia găzduieşte în prezent cea mai mare fabrică de baterii din Europa, lansată de LG Energy Solu­tion în apropiere de Wroclaw, şi cea mai mare fabrică din Europa pentru sisteme de stocare a energiei, lansată de producătorul suedez de baterii Northvolt în Gdansk.

Printre alte companii importante din sectorul bateriilor ce investesc în Polonia se numără SK Nexilis din Coreea de Sud şi compania germană Mercedes-Benz. Polonia este de ase­menea cel mai mare exportator de autobuze electrice din Europa.

Pe lângă unităţi de producţie, com­paniile au început să deschidă centre de tehnologie în Polonia, con­centrate pe dezvoltarea electro­mobilităţii. Producătorul auto suedez Volvo a anunţat deschiderea unui nou hub tehnologic în Cracovia luna trecută.

Potrivit PSPA, pentru a întări în continuare potenţialul sectorului bateriilor în Polonia şi în regiune este necesar să se acţioneze în trei do­me­nii: creşterea capacităţii locale pentru materiile prime necesare producţiei de componente de baterii; dezvol­tarea de resurse umane calificate şi stimularea inovaţiei în lanţul de aprovizionare.
Raportul arată însă că întărirea lanţului valoric european pentru litiu este în prezent o provocare majoră.
Potrivit Institutului Geologic Polonez, nu există nicio perspectivă de a descoperi rezerve de litiu în Polonia.

zf.ro

Noutați dupa tema