Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Iulie, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Polonia rămâne cel mai mare importator de GPL din Rusia deşi a făcut paşi majori în diversificare dincolo de energia rusească

Polonia rămâne cel mai mare importator de GPL din Rusia deşi a făcut paşi majori în diversificare dincolo de energia rusească

Polonia a fost de departe cel mai mare importator de GPL din Rusia din rândul ţărilor UE în timpul războiului din Ucraina, relevă un nou raport citat de Notes from Poland.

Ţara a cheltuit 710 milioane de euro pe importurile de GPL din Rusia în 2022, aproape două treimi din suma totală de 1,1 miliarde de euro cheltuită de bloc ca întreg.

În martie anul trecut, la scurt timp după invadarea Ucrainei de către Rusia, guvernul polonez s-a angajat să suspende în întregime importurile de energie din Rusia până la finalul anului respectiv. În luna următoare, acesta s-a angajat de asemenea să pună capăt importurilor de GPL, tot până la sfârşitul anului.

Şi totuşi, deşi importurile de căr­bune şi gaze au fost suspendate şi cele de petrol drastic reduse, „achi­ziţiile de GPL nu au fost diminuate, ci dimpotrivă, majorate, continuând neîntrerupt“, remarcă Forum Energii, un think tank din Varşovia.

Potrivit think tankului, situaţia unică a Poloniei în Europa se dato­rează unui număr de patru factori: ţara are un număr ridicat de autove­hicule care utilizează GPL, rafinăriile sale interne nu dispun de suficientă capacitate pentru a produce GPL, terminalele de GLP ale ţării sunt lo­calizate în estul ţării, fiind proiectate pentru a primi combustibil din Rusia şi Belarus şi în al patrulea rând Polonia dispune de o capacitate foarte limitată de stocare.

Această dependenţă ridicată de GLP-ul rusesc vine chiar în condiţiile în care Polonia a făcut progrese sem­nificative în a-şi diversifica sursele de aprovizionare cu energie.

Ţara deţine un terminal GNL la Swinoujscie încă din anul 2015, acesta fiind cel mai mare din Marea Baltică. Primele livrări către noul terminal au venit din Qatar.

Gigantul petrolier GNL al-Nuaman încărcat cu 210.000 de metri cubi de gaze din această ţară a sosit în portul Swinoujscie în decembrie 2015, mar­când un moment de referinţă pentru eforturile Poloniei de diversificare a surselor de energie, potrivit Deutsche Welle.

Prima încărcătură cu GNL de la un furnizor american a fost livrată către terminalul din Swinoujscie în prima jumătate a lunii iunie 2017. Livrările au fost făcute de compania americană Cheniere Energy.

Varşovia intenţionează să con­stru­iască un al doilea terminal GNL în portul Gdansk, acesta fiind aştep­tat să aprovizioneze şi Ucraina, Slovacia şi Cehia, conform Notes from Poland.

În luna octombrie a anului trecut, noul gazoduct Baltic Pipe a început să pompeze gaze norvegiene către Polonia via Danemarca.

Iar recent, primul vas-cisternă cu GNL comandat de firma poloneză de stat Orlen, Lech Kaczynski, a sosit în Polonia pentru a finaliza prima livrare, de 70.000 de tone de GNL din SUA.

Orlen a comandat opt astfel de vase ca parte a eforturilor de diversificare dincolo de energia rusească. Lech Kaczynski este primul din două vase construite de sud coreeni care-şi vor începe activitatea în acest an.

zf.ro

Noutați dupa tema