
Fed ar putea săpa într-un final groapa firmelor zombie ţinute până acum în viaţă de creditele ieftine
Firmele neproductive ar putea fa¬limenta odată cu majorarea dobân¬zilor de către banca centrală ameri¬cană. Vor plăti muncitorii şi eco¬nomia în general preţul, se întreabă Deutsche Welle.
Companiile zombie, firme ne¬pro¬ductive care nu-şi pot plăti do¬bân¬zile la credite, ce includ multe bran¬duri cândva sinonime cu capita¬lis¬mul american ca Macy’s, Boeing, Delta şi American Airlines, şi-ar putea vedea într-un final sfârşitul în condiţiile în care majorările de dobânzi şi reducerea bilanţului Fed restricţionează accesul la credite ieftine, credite care le ţineau în viaţă.
Unii analişti salută funeraliile vii¬toare şi critică aceşti morţi-vii pentru povara pusă pe creşterea şi pro¬ductivitatea economiei americane. Obligaţiile legate de datorii adesea descurajează aceste companii de la a face investiţii.
Şi totuşi, alţii avertizează că un val de falimente ar elimina orice sce¬nariu de aterizare lentă a economiei ame¬ri¬cane. Cine ar purta povara declinului lor rămâne o întrebare deschisă.
Companiile zombie sunt omni¬pre¬zente în economia americană, reprezentând o cotă de 16% din firmele americane, potrivit calculelor Morgan Stanley. Potrivit Bloomberg, aproximativ o cincime din cele mai mari 3.000 de companii publice din America sunt zombie, cu datorii totalizând 900 de miliarde de dolari.
Dar nu numai America se con¬fruntă cu o astfel de putreziciune cor¬po¬rativă. Firmele zombie reprezintă peste 20% din companiile europene.
Astfel de firme îşi compensează productivitatea redusă şi datoriile mari punând presiune pe angajaţi cu salarii scăzute şi condiţii precare. „Simpla lor supravieţuire are con¬secinţe negative asupra altor com¬panii şi angajaţi“, arată Juan M. Grana, cercetător pentru guvernul argentinian şi profesor la Universi¬tatea din Buenos Aires.
Este moartea firmelor zombie un lucru bun pentru economie?
Acest lucru depinde de condiţiile macroeconomice ale ţării, explică Joseph E. Gagnon de la Peterson In¬stitute for International Economics.
Potrivit acestuia, uciderea fir¬melor zombie în timpul unei rece¬siuni ar fi o idee groaznică pentru că alte companii nu ar putea probabil absorbi masa de şomeri care ar re¬zulta. Însă condiţiile economice s-au schimbat din 2020.
„O perioadă cu o rată foarte ridi¬cată a ocupării forţei de muncă şi in¬flaţie foarte ridicată este una ideală pentru moartea companiilor zom¬bie“, explică Gagnon. Angajaţii dis¬ponibilizaţi ar putea fi teoretic absorbiţi de economia fierbinte, făcând decesul firmelor zombie mai puţin dureros.
Zf.ro