Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 August, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Bulgaria a ajuns cea mai depopulată ţară din UE. Cine mai munceşte?

Bulgaria a ajuns cea mai depopulată ţară din UE. Cine mai munceşte?

În 1996-1997, în plină tranziţie spre economia de piaţă, Bulgaria a fost lovită de o criză financiară. Un şoc teribil pornit din sistemul bancar s-a transformat într-o criză valutară. Pentru a stabiliza moneda, guvernul de la Sofia a ancorat leva mai întâi de marca germană, apoi, de la introducerea euro, de moneda unică europeană. Efectul este o disciplină fiscală pe care cu greu o poţi găsi în Uniunea Europeană. Costul? Bulgaria a rămas cea mai săracă economie din Uniune. Între timp, a mai trecut printr-o criză bancară şi nenumărate scandaluri politice şi de corupţie, dar are deschisă uşa de intrare în zona euro, la care va adera, probabil, în 2024.

Până la urmă, pentru Bulgaria adoptarea euro este doar o formalitate. Pe hârtie, Bulgaria poate fi o destinaţie ideală pentru investitorii străini care vor să-şi construiască fabrici şi să exporte de acolo mai departe. Are printre cele mai mici impozite pe profit şi, fiind cea mai săracă economie din UE, are printre cele mai mici salarii. Dar cine să mai muncească? Bulgaria a ajuns cea mai depopulată ţară din UE. În unele regiuni, gradul de depopulare rivalizează cu cel din Siria cea chinuită de războaie.

Bulgaria este naţiunea europeană la care riscul de extincţie este cel mai mare. O consecinţă este că Bulgaria este singura economie din regiune care nu are o industrie auto bine conturată. Acolo nu şi-a construit fabrici niciunul dintre constructorii auto majori. O companie chineză, Great Wall Motors, a încercat ceva prin 2011 cu scopul de a-şi exporta maşinile în Europa de Est, inclusiv în România, şi apoi în vest. În 2016 operaţiunile erau deja suspendate. Bulgaria are un producător local de maşini, dar este unul de nişă. Este vorba de Sin Cars, care produce superbolizi. Patronul firmei visează să ajungă producător de maşini electrice de serie şi a făcut anul acesta un prim pas îndrăzneţ: a strâns banii de care are nevoie printr-un IPO pe Bursa de la Sofia. Altfel, Bulgaria este producător de piese şi componente. În exporturile sale, şi materiile prime au o contribuţie importantă. Cine a fost în Bulgaria nu se poate să nu fi remarcat produsele tradiţionale, mezeluri, zacuşti şi murături, ieftine şi bune. Şi astfel de produse sunt exportate, dar nu au valoare adăugată mare. Mai grav este că actuala criză a energiei şi produselor agricole de fertilizare poate trimite rapid în faliment producătorii.

O geană de speranţă vine prin revoluţia electromobilităţii. Există Sin Cars. Dar există şi producătorii de biciclete electrice. Bulgaria s-a clasat pe locul cinci în UE în 2020, producând peste 484.000 de unităţi. Bulgaria este de ani buni şi un lider la producţia de biciclete normale.

Într-o eră mai degrabă a ideilor decât a resurselor, Bulgaria are o şansă de a merge mai departe, dar este trasă în jos de ceea ce se consideră a fi o capturare a statului de către oligarhi. În 2014, din cauza manevrelor făcute de un astfel de oligarh, una din băncile bulgare s-a prăbuşit. Bulgariei îi mai rămâne turismul. Munţi, mare, canioane, platouri, calcar, golfuleţe. Natura a fost darnică. Însă şi acolo există o problemă majoră - nu mai are cine să muncească.

Zf.ro

Noutați dupa tema