Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Iulie, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Guvernul  analizează posibilitatea de a anula acordul de concesionare de către compania Gările Auto Moderne a tuturor gărilor auto din țară

Guvernul analizează posibilitatea de a anula acordul de concesionare de către compania Gările Auto Moderne a tuturor gărilor auto din țară

Declarația a fost făcută de viceprim-ministrul, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, răspunzând la întrebările jurnaliștilor în cadrul unei conferințe de presă de miercuri. El a menționat că parteneriatul public-privat stabilit anterior pentru modernizarea și creșterea eficienței SA Gările și Stațiile Auto s-a dovedit a fi în detrimentul interesului public, întreprinderea de stat a fost concesionată în urma unei licitații desfășurate cu încălcarea procedurilor stabilite, comisia de anchetă a constatat o serie de încălcări și, în plus, compania concesionară nu și-a îndeplinit obligațiile asumate. "Noi știm că contractul privind acest parteneriat public-privat a fost semnat în perioada în care instituțiile statului erau controlate de persoane din anturajul lui Vladimir Plahotniuc, iar acum avocații analizează pașii care pot fi întreprinși, evaluând posibilitatea de a anula contractul, luând în calcul neexecutarea obligațiilor și alte aspecte. Sunt încă multe întrebări, analizăm situația și vom face declarații atunci când va fi o decizie finală", a declarat Andrei Spînu. De notat că hotărârea Parlamentului, adoptată anterior, în urma audierii raportului Comisiei de anchetă pentru analiza organizării și desfășurării privatizării și concesionării proprietății de stat din 2013, privind evaluarea procedurii și pregătirea parteneriatului public-privat pentru modernizarea și creșterea eficienței SA Gările și Stațiile Auto, prevede că în Republica Moldova poate fi inițiată procedura de reziliere a contractului de concesionare a autogărilor din țară de către Gările Auto Moderne. Licitația pentru selectarea unui partener privat pentru PPP a fost câștigată de un singur ofertant: o asociație de companii Gărilor Auto Moderne, înregistrată cu 2 zile înainte de depunerea cererilor de participare la licitație; FPC Exfactor, o companie de construcții bine cunoscută în Moldova și cetățeanul american Luca Muco. FPC Exfactor-Grup a prezentat rapoartele financiare care au arătat că, pentru anul 2017, fluxul financiar din exploatare a fost negativ, iar capitalurile proprii au fost sub cerințele stabilite de Guvern. Cu alte cuvinte, chiar și în condițiile stabilite de Guvern, oferta acestei companii nu era acceptabilă și ar fi trebuit să fie respinsă. În ciuda termenului extrem de scurt pentru pregătirea și depunerea unei oferte de 200 de milioane de lei, FPC Exfactor s-a retras de printre fondatorii Gării Auto Moderne la șase luni de la semnarea acordului de PPP, declarând în presă că nu mai este interesată de proiect. Membrii comisiei speciale au constatat că FPC Exfactor, afiliată lui Ilan Shor și grupului său de companii, a procedat la fel ca în cazul concesionării aeroportului Chișinău, ceea ce ridică suspiciuni rezonabile că Exfactor a servit, prin abuz de încredere, doar ca "paravan" pentru grupul Șor în vederea preluării SA Gările și Stațiile Auto, cu o cifră de afaceri de 400 de milioane de lei pe an. Membrii comisiei de anchetă au constatat numeroase neconcordanțe, neglijențe și abuzuri, care, în opinia lor, sunt motive suficiente pentru a declara PPP-ul pentru modernizarea autogărilor și stațiilor de autobuz un proiect cu grave nereguli procedurale și străin de interesul public. Potrivit contractului, partenerul privat trebuia să investească 35 de milioane de lei în 2019 pentru modernizarea autogărilor din Ceadîr-Lunga, Comrat, Cantemir, Căușeni, Leovo, Taraclia, Ștefan-Vodă și Vulcănești, dar nu a făcut acest lucru și nu a prezentat partenerului public planurile de reconstrucție. În procesul de tranziție de la compania de stat la Gările Auto Moderne SRL, unele dintre creanțele transportatorilor în raport cu stațiile nu au fost acoperite. Exfactor Grup s-a retras din proiect fără să investească nimic. Ca urmare, comisia de anchetă a recomandat Parlamentului să ceară măsuri urgente din partea Agenției Proprietății Publice pentru a elabora un raport de monitorizare a acestui PPP și să inițieze procedura de reziliere a contractului, dacă se constată că nu există progrese și nici garanții bancare pentru implementarea condițiilor contractuale. De asemenea, a fost recomandată sesizarea organelor de drept pentru a investiga acțiunile și inacțiunile Guvernului, ale Ministerului Economiei și Infrastructurii, ale administratorului GSA, ale comisiei de selectare a partenerului privat. // 16.02.2022 - InfoMarket

Noutați dupa tema