Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Iulie, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

CC a Moldovei a recunoscut constituțională dispoziția Codului Fiscal care definește conceptul de secret fiscal.

CC a Moldovei a recunoscut constituțională dispoziția Codului Fiscal care definește conceptul de secret fiscal.

În același timp, CC a decis că autoritățile fiscale și instanțele trebuie să ia în considerare existența unui scop legitim de a restricționa accesul la informații care constituie secret fiscale. Hotărârea a fost luată de judecătorii Curții Constituționale în urma examinării solicitării deputatului Dumitru Alaiba privind verificarea constituționalității p. 19 art. 129 din Codul Fiscal privind conceptul de secret fiscal. CC a declarat că a luat în considerare parțial notificarea privind controlul constituționalității acestei dispoziții din Codul Fiscal și a recunoscut constituționalitatea p. 19 art. 129 din Codul Fiscal, în măsura în care autoritățile fiscale și instanțele pot verifica, atunci când analizează cazuri referitoare la accesul la informații, dacă există un scop legitim de a restricționa accesul la informații care constituie secret fiscal și de a stabili echilibrul principiilor concurente. În Codul Fiscal, secretul fiscal înseamnă „orice informație de care dispun organele cu atribuții de administrare fiscală, inclusiv informația despre contribuabil ce constituie secret comercial, cu excepția informației despre încălcarea legislației fiscale”. Dumitru Alaiba consideră că această regulă încalcă prevederile art. 34 din Constituție („Dreptul la informație”) și creează condiții prealabile pentru încălcarea art. 58 din legea de bază, care obligă cetățenii să participe la cheltuielile publice prin plata impozitelor și taxelor. În opinia sa, conceptul de „secret fiscal” nu are o definiție juridică clară, deoarece constă dintr-un secret comercial și o categorie nedefinită de informații, exprimată prin sintagma „orice altă informație”. Această definiție prea largă și înșelătoare este un obstacol major în calea transparenței și a interesului public, precum și a eforturilor de prevenire a corupției și evaziunii fiscale. În același timp, potrivit lui Alaiba, ambiguitatea normei creează spațiu pentru abuz de către autoritățile fiscale și contravine principiilor constituționale. El a menționat că sub masca unor legi „denaturate”, statul păstrează în secret prea multe informații de interes public, de exemplu, în Moldova este imposibil să aflăm câte impozite plătește o întreprindere de stat sau lista companiilor care primesc rambursări de TVA de la buget, nu există acces la informații de bază despre câștigătorii licitațiilor guvernamentale și, potrivit legii, acest lucru este motivat de secretul fiscal. Deputatul a spus că a solicitat Serviciului Fiscal de Stat informații simple - suma impozitelor plătite de cetățeanul Alexandru Dodon (fratele președintelui PSRM, Igor Dodon) și de companiile la care el figurează fondator sau cofondator în perioada 2017-2021. Serviciul Fiscal, însă, referindu-se la secretul fiscal, nu a prezentat astfel de date. Alaiba consideră că răspunsul SFS este corect, dar nu în raport cu cetățenii. În opinia sa, informațiile de la instituțiile statului sunt publice și aparțin cetățenilor, iar restricționarea nerezonabilă a accesului la acestea reprezintă o încălcare gravă a drepturilor constituționale. // 10.08.2021 - InfoMarket.

Noutați dupa tema