
CNPF a inițiat discuții privind dezvoltarea unui mecanism alternativ de soluționare a litigiilor în sectorul financiar
Comisia Națională a Pieței Financiare, cu suportul Programului USAID „Reforme instituționale și structurale în Moldova” (MISRA), a inițiat discuții privind dezvoltarea unui mecanism alternativ de soluționare a litigiilor dintre consumatori și furnizorii de servicii financiare, care oferă soluții mai rapide, fiind o procedură mai simplă și mai puțin costisitoare pentru părți decât procesele de judecată. CNPF informează că această inițiativă este în conformitate cu noile prevederi ale Legii privind protecția consumatorilor, care transpun directivele europene care impun instituirea unor mecanisme alternative de soluționare a litigiilor în toate sectoarele economiei, pentru a rezolva litigiile dintre consumatori și profesioniști în afara instanțelor de judecată. În conformitate cu cele mai bune practici ale UE, un organism de soluționare alternativă a litigiilor trebuie să fie echitabil, imparțial, independent și transparent. De obicei, în țările UE, durata de soluționare a litigiilor prin intermediul acestor mecanisme este redusă la o perioadă care nu depășește 90 de zile, în comparație cu lunile sau anii necesari pentru obținerea unei hotărâri definitive în instanță. Discuțiile inițiate de CNPF au drept scop explorarea opiniilor părților interesate cu privire la crearea unei soluții extrajudiciare de soluționare a litigiilor pentru clienții furnizorilor de servicii financiare, care să fie eficientă, transparentă și utilă atât pentru clienți, cât și pentru furnizorii de servicii financiare. Președintele CNPF, Dumitru Budianschi, a menționat că punerea în aplicare a sistemului alternativ de soluționare a litigiilor va oferi consumatorilor o modalitate mai scurtă de a-și proteja drepturile, iar furnizorii de servicii financiare vor primi o metodă eficientă de soluționare a litigiilor. În plus, datorită creării unui mecanism alternativ de soluționare a litigiilor, presiunea asupra sistemului judiciar va fi redusă. Astfel, eficiența acestuia va fi îmbunătățită. „Avem un drum lung de parcurs, iar acest eveniment este doar primul pas. Cu siguranță vor urma o serie de alte discuții pe diverse aspecte. Vă invităm să participați activ la procesul de instituire a mecanismelor alternative de soluționare a litigiilor pentru sectorul financiar. Numai prin dialog și cooperare vom putea găsi cea mai bună soluție în interesul consumatorilor și al furnizorilor”, a declarat Dumitru Budianschi. Christina Bolun, șefa Departamentului pentru protecția consumatorilor și supravegherea pieței din cadrul Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării, a subliniat că alinierea la standardele europene în domeniul protecției consumatorilor este o prioritate pentru agenție. Transpunerea Directivei 2013/11/UE a Parlamentului European și a Consiliului privind soluționarea alternativă a litigiilor este un pas important în acest sens, a spus ea. „Prin crearea unui mecanism extrajudiciar de soluționare a litigiilor, oferim consumatorilor o alternativă mai rapidă la instanță. Avem nevoie de un sistem transparent, imparțial și independent, care să inspire încredere și să promoveze o piață financiară mai echitabilă”, a spus ea. Cristian Onica, specialist financiar al proiectului USAID Reforme instituționale și structurale în Moldova, a specificat că în prezent sistemul financiar din Moldova încă se confruntă cu o lipsă de încredere a consumatorilor, cauzată de criza de imagine din 2014-2015. Potrivit lui, într-un sondaj recent, doar 35% din respondenți și-au exprimat încrederea în instituțiile financiare. „Deși au fost depuse eforturi pentru a îmbunătăți situația, consumatorii încă nu dispun de o modalitate eficientă de soluționare a litigiilor cu furnizorii de servicii financiare, alta decât prin intermediul instanțelor de judecată. Conform experienței internaționale, un mecanism alternativ de soluționare a litigiilor pentru sectorul financiar va îmbunătăți eficiența și accesibilitatea și va contribui la consolidarea încrederii în piață, dar este important ca toate părțile interesate să fie unite și să conștientizeze beneficiile acestuia”, a declarat el. // 30.10.2024 - InfoMarket.