
BNM a descris situații tipice de încălcare a drepturilor consumatorilor de servicii financiare și a oferit consumatorilor recomandări pentru apărare
Banca Națională a Moldovei a publicat noi materiale informative pe care le diseminează în parteneriat cu Centrul Analitic Independent Expert-Grup în cadrul Campaniei Naționale de Educație Financiară a Cetățenilor, informându-i despre diverse subiecte din sectorul financiar. În noua sa publicație „Situații tipice în care sunt încălcate drepturile consumatorilor de servicii financiare”, Banca Națională menționează că protecția consumatorilor de servicii financiare este vitală pentru o societate prosperă. Nerespectarea acesteia poate conduce la situații defavorabile consumatorilor, precum și contribui la apariția crizelor financiare. BNM a împărțit condiționat situațiile tipice de încălcare a drepturilor consumatorilor de servicii financiare în 5 categorii: informații insuficiente sau înșelătoare despre produsele financiare; clauze contractuale și practici comerciale neloiale; taxe și tarife ascunse; practici agresive sau ilegale de recuperare a creanțelor; lipsa de transparență privind riscurile financiare. Banca Națională a Moldovei a descris în detaliu fiecare tip de posibile încălcări și riscuri pentru consumatori. Pentru a minimiza riscurile de încălcare a drepturilor noastre în calitate de consumatori de servicii financiare, BNM recomandă tuturor să fie responsabili și vigilenți. Prin urmare, atunci când interacționăm cu furnizorii de servicii financiare, este recomandat să solicităm informații detaliate, de preferință în scris. Obținerea de informații complete, corecte și exacte cu privire la produsele și serviciile achiziționate face parte din drepturile fundamentale ale consumatorilor, consacrate în Legea privind protecția drepturilor consumatorilor. Consumatorii ar trebui, de asemenea, să citească cu atenție termenii și condițiile contractului, acordând timp pentru a citi în întregime termenii și condițiile contractului, acordând o atenție deosebită secțiunilor privind comisioanele, dobânzile și orice taxe suplimentare. De asemenea, este recomandabil să documentați toată corespondența - atunci când obțineți servicii financiare, păstrați o înregistrare a tuturor comunicărilor cu furnizorii de servicii financiare, inclusiv e-mailuri și înregistrări telefonice. Acest lucru poate fi util în cazul unor litigii în viitor. Cetățenii sunt sfătuiți să compare ofertele mai multor furnizori de servicii financiare înainte de a face alegerea, pentru a găsi contractul cu cele mai avantajoase condiții, ceea ce reprezintă o foarte bună protecție împotriva potențialelor restricții ale drepturilor. Un consilier financiar poate ajuta în acest proces. În cazul în care se constată clauze abuzive, acestea ar trebui raportate imediat Comisiei Naționale pentru Piețele Financiare. De asemenea, se recomandă ca, înainte de a semna un contract, să solicităm furnizorului de servicii financiare să furnizeze informații complete cu privire la toate comisioanele și taxele aferente produsului sau serviciului financiar pe care urmează să îl utilizăm. Se recomandă să se evite comunicarea telefonică și să se favorizeze comunicarea scrisă (corespondența) atunci când se tratează cu instituții/persoane responsabile de recuperarea datoriilor. Trebuie consultate surse oficiale competente, surse independente, urmărite materialele explicative promovate de agențiile guvernamentale. // 03.12.2024 - InfoMarket.