Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Iulie, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Ministerul Energiei: Se mențin riscurile de reziliere a contractului de către Gazprom, limitarea sau încetarea livrărilor de gaze către Moldova

Ministerul Energiei: Se mențin riscurile de reziliere a contractului de către Gazprom, limitarea sau încetarea livrărilor de gaze către Moldova

Acest lucru se menționează în materialele Ministerului Energiei la Planul de măsuri pentru pregătirea sezonului de încălzire 2024-2025 aprobat de Guvernul Republicii Moldova. Potrivit Ministerului Energiei, prelungirea războiului din Ucraina și incertitudinea privind evoluțiile ulterioare consolidează situația de criză din Moldova, inclusiv în sectorul energetic. În condițiile în care Rusia deține o poziție dominantă pe piețele energetice, practic oricare dintre acțiunile sale legate de introducerea restricțiilor la aprovizionarea cu resurse energetice, precum și sancțiunile în domeniul energetic aplicate de alte state, afectează direct stabilitatea piețelor energetice și predictibilitatea prețurilor la aceste resurse. Cele mai vulnerabile în acest sens sunt statele în curs de dezvoltare dependente de importurile de energie. Moldova se confruntă cu o serie de provocări serioase în sectorul energetic, care sunt exacerbate de războiul în curs din Ucraina. Potrivit ministerului Energiei, creșterea economică a țării nu poate fi realizată dacă aprovizionarea cu resurse energetice primare este supusă unor întreruperi/restricții constante, iar prețurile la energie sunt instabile sau inaccesibile. Se subliniază faptul că Moldova este dependentă aproape 100% de importurile de gaze naturale. În același timp, Moldova nu are nicio capacitate de stocare a gazelor naturale. Gazele naturale sunt principala resursă utilizată pentru producerea de energie electrică și termică, ceea ce amplifică fluctuațiile sezoniere ale cererii la nivel de țară. Deși Moldovagaz și Gazprom au în prezent un contract de furnizare de gaze naturale pe o perioadă de 5 ani, riscul de reziliere unilaterală a contractului de către Gazprom rămâne. Ministerul Energiei a reamintit că volumul de furnizare în cadrul actualului contract a fost limitat de Gazprom la 5,7 milioane de metri cubi pe zi începând cu luna octombrie 2022. Începând cu luna decembrie 2022, întregul volum de 5,7 milioane de metri cubi pe zi de gaze naturale furnizate Moldovei de Gazprom este asigurat de Moldovagaz pentru acoperirea consumului malului stâng al Nistrului și pentru producerea energiei electrice la MGRES pentru malul drept al Nistrului. La propunerea operatorului sistemului de transport al gazelor Vestmoldtransgaz, în legătură cu informațiile primite de la operatorul sistemului de transport ucrainean despre situația de la stația de contorizare a gazelor Suja din Rusia, Comisia pentru Situații Excepționale din Moldova a constatat la 8 august apariția unei situații de urgență - situație de alertă timpurie pe piața gazelor naturale. S-a menționat că, în contextul situației alarmante de la stația de contorizare a gazelor naturale Suja și al războiului în desfășurare în Ucraina în imediata vecinătate a instalațiilor care asigură transportul gazelor naturale, care poate provoca o escaladare a situației în regiune, afecta posibilitățile de stocare, injectare și extracție a gazelor naturale din instalațiile de stocare din Ucraina, titularul obligațiilor de stocare a gazelor naturale Energocom a raportat existența unor riscuri majore privind stocarea gazelor naturale în Ucraina. De asemenea, compania a raportat limitări tehnice care pot afecta furnizarea gazelor naturale stocate în România, inclusiv capacitatea limitată de injecție/producție a instalațiilor de stocare din România, și faptul că Moldovagaz, cel mai mare furnizor de pe piața locală cu amănuntul, achiziționează rezerve de gaze naturale de până la 120 de milioane de metri cubi pentru a-și satisface cererea de gaze naturale, inclusiv pentru perioada de iarnă 2024-2025, ceea ce poate exclude utilizarea gazelor naturale stocate de Energocom în contextul obligației de stocare. Astfel, Energocom a solicitat o reducere a obligației de stocare a gazelor naturale stabilită prin hotărâre de guvern de la 102,4 milioane de metri cubi la 50 de milioane de metri cubi, ceea ce ar reduce cantitatea totală de gaze naturale care trebuie stocată de la 149,5 milioane de metri cubi la 97,1 milioane de metri cubi, din care 47,1 milioane de metri cubi reprezintă cantitatea de gaze naturale care trebuie stocată ca rezerve. Ministerul Energiei a precizat că pentru a atenua consecințele crizei energetice și pentru a se pregăti pentru sezoanele de încălzire 2022-2023 și 2023-2024, Guvernul Republicii Moldova a monitorizat și implementat un șir de măsuri de reducere a consumului de energie. Astfel, în sezonul de încălzire 2022-2023 și 2023-2024, comparativ cu sezonul de încălzire 2021-2022, datorită măsurilor luate, precum și temperaturilor mai ridicate comparativ cu anii precedenți, consumul de gaze naturale (inclusiv volumul de gaze naturale destinat compensării pierderilor în rețelele de gaze naturale) a scăzut cu aproximativ 44%, de la 946 la 527 milioane metri cubi, și, respectiv, cu 25%, de la 946 la 712 milioane metri cubi. Ținând cont de riscurile existente privind securitatea aprovizionării Republicii Moldova cu energie electrică și gaze naturale, începând cu 1 ianuarie 2025, în contextul incertitudinii privind prelungirea tranzitului gazelor naturale furnizate de Gazprom pe teritoriul Ucrainei, Guvernul a aprobat un plan de măsuri pentru pregătirea sezonului de încălzire 2024-2025, în vederea asigurării securității energetice. // 02.10.2024 - InfoMarket.

Noutați dupa tema