Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Iulie, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Moldova va crea și va stoca în străinătate rezerve de gaze de cel puțin 15% din consumul său mediu anual pentru a atenua șocurile de preț.

Moldova va crea și va stoca în străinătate rezerve de gaze de cel puțin 15% din consumul său mediu anual pentru a atenua șocurile de preț.

Acest lucru este stipulat de amendamentele la Legea privind gazele naturale, pe care Parlamentul le-a adoptat în a doua lectură pentru a spori durabilitatea sistemului energetic și a asigura furnizarea de gaze naturale către consumatorii finali la prețuri accesibile. Proiectul de lege conține o serie de dispoziții referitoare la crearea și menținerea rezervelor de gaze naturale. Potrivit amendamentelor, Guvernul va întreprinde măsurile necesare pentru achiziționarea și stocarea gazelor naturale în depozitele de gaze naturale ale statelor membre ale Comunității Energetice și ale statelor Uniunii Europene în cantitate de cel puțin 15% din consumul mediu anual înregistrat în țara noastră în ultimii 5 ani, până la data de 1 noiembrie a fiecărui an calendaristic. Guvernul va trebui să identifice un furnizor sau un trader de gaze naturale cu experiență în tranzacțiile și stocarea gazelor naturale și să stabilească obligația de a stoca o anumită cantitate de gaze naturale în depozite subterane din alte state membre ale Comunității Energetice sau ale Uniunii Europene. Cantitatea exactă de gaze naturale care va fi stocată va fi stabilită de Guvern. Gazele vor fi achiziționate în timpul verii, când prețurile sunt în general mai mici, pentru a fi utilizate în timpul iernii, oferind astfel consumatorilor prețuri accesibile și previzibile. Titularul obligației de stocare va achiziționa gaze naturale printr-o procedură de achiziție competitivă sau în conformitate cu normele aplicabile pe piețele de gaze naturale de pe platformele de tranzacționare pe care se achiziționează gaze naturale. În cazuri excepționale, titularul obligației de înmagazinare poate achiziționa gaze naturale prin contracte directe, cu condiția să dovedească în fața ANRE competitivitatea prețului de achiziție. Prin hotărâre de guvern, angajamentele de înmagazinare pot fi înlocuite integral sau parțial printr-un mecanism de partajare a efortului cu una sau mai multe țări aparținând Comunității Energetice sau UE care dispun de instalații de înmagazinare a gazelor naturale. Proiectul de lege reglementează, de asemenea, procedura de certificare a operatorului de înmagazinare. Documentul conține, de asemenea, prevederi privind controlul respectării cerințelor de certificare de către Agenția Națională pentru Reglementare în Energie. De asemenea, modificările la lege transpun directivele europene privind obligația operatorului sistemului de transport al gazelor naturale din Republica Moldova de a asigura o capacitate fizică permanentă bidirecțională de transport al gazelor naturale pe toate conexiunile cu țările vecine pentru a garanta securitatea aprovizionării cu gaze naturale, de a stabili procedura de luare a unei decizii de comun acord privind metoda de alocare a costurilor transfrontaliere, de a crea cadrul legal necesar pentru ca Guvernul să adopte un nou Regulament privind utilizarea exclusivă a sistemului de transport al gazelor naturale în Republica Moldova, precum și de a stabili cadrul legal necesar pentru implementarea noului regulament. În același timp, vor fi stabilite condițiile în care utilizatorii finali vor putea beneficia în continuare de prețurile reglementate de furnizare a gazelor naturale, în cazul în care vor decide să schimbe furnizorul. În special, una dintre prevederile introduse prin modificările la Legea gazelor se referă la așa-numita componentă de echitate, care presupune o plată unică ce urmează a fi imputată consumatorului în cazul schimbării furnizorului și în cazul în care abaterile financiare ale furnizorului depășesc 5 la sută din valoarea venitului reglementat. Modificarea este menită să elimine ambiguitatea din formularea actuală și să descurajeze trecerea de la o piață reglementată la o piață liberă sau atribuirea simultană a două contracte, dintre care unul cu un furnizor supus unei obligații de serviciu public, așa cum s-a întâmplat în această primăvară. În prezent, unele dintre dispozițiile adoptate se aplică în timpul stării de urgență, astfel încât modificarea legii le încorporează în cadrul juridic de bază. Modificările la Legea cu privire la gazele naturale au fost elaborate de Ministerul Energiei cu sprijinul Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID) în cadrul Proiectului de Securitate Energetică a Republicii Moldova și al Uniunii Europene în cadrul proiectului "Abordarea consecințelor crizei energetice în Moldova", implementat de PNUD în Moldova. // 28.12.2023 – InfoMarket

Noutați dupa tema