
Linia electrică aeriană de înaltă tensiune de 400 kV Vulcănești-Chișinău, cu o lungime totală de 157 de kilometri, va traversa 8 raioane ale țării.
Acest lucru a fost comunicat de Unitatea Unitară de Implementare și Monitorizare a Proiectelor Energetice (UCIPE), menționând că, potrivit proiectului tehnic, pentru construcția liniei de transport Vulcănești-Chișinău vor fi utilizați circa 500 de suporți și 3 tipuri de stâlpi, peste 1.500 km sau 1.900 de tone de fire. De asemenea, vor fi întinși 157 km de cablu de fibră optică cu 36 de fibre, care va asigura transmiterea sigură și rapidă a datelor. Proiectul tehnic pentru construcția liniei de transport de 400 kV Vulcănești-Chișinău se află în proces de verificare și expertizare la Serviciul de Stat pentru Verificarea și Expertizarea Proiectelor și Construcțiilor. După cum se menționează, proiecte atât de importante și impresionante nu au fost implementate în Moldova în ultimii 30 de ani. Proiectul vizează construcția unei linii aeriene de transport a energiei electrice de înaltă tensiune Vulcănești-Chișinău, modernizarea/extinderea a 2 centrale electrice, precum și consolidarea sistemului de dispecerizare și contorizare a energiei electrice. Costul total al proiectului este de 61 de milioane de euro și este finanțat de către Asociația Internațională pentru Dezvoltare - AID, membră a Grupului Băncii Mondiale. Beneficiarul proiectului este SE Moldelectrica. Amintim că, contractul pentru construcția liniei de transport a energiei electrice de înaltă tensiune Vulcănești-Chișinău a fost semnat cu compania indiană KEC International. Se preconizează că va fi finalizată în 2024. Această linie de transport va fi construită în cadrul proiectului de interconectare a rețelelor electrice din Moldova și România, în valoare de peste 260 de milioane de euro, care are drept scop asigurarea securității energetice a țării prin conectarea Moldovei la piața internă de energie a Uniunii Europene prin intermediul liniilor de transport a energiei electrice, precum și consolidarea rețelelor interne de transport a energiei electrice. Proiectul urmează să fie implementat până la sfârșitul anului 2024 cu sprijinul BERD (împrumut de 80 de milioane de euro), BEI (împrumut de 80 de milioane de euro), Asociația Internațională pentru Dezvoltare a Grupului Băncii Mondiale (împrumut de 61 de milioane de euro) și Uniunea Europeană (grant de 39,4 milioane de euro). // 11.09.2023 - InfoMarket.