Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Iulie, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Parlamentul Republicii Moldova a adoptat în a doua lectură amendamentele la legile care reglementează separarea și certificarea operatorilor de sisteme de transport al gazelor naturale.

Parlamentul Republicii Moldova a adoptat în a doua lectură amendamentele la legile care reglementează separarea și certificarea operatorilor de sisteme de transport al gazelor naturale.

Acestea prevăd, printre altele, o modificare a procedurii de desemnare a operatorului sistemului de transport al gazelor naturale, ceea ce va permite ANRE să asigure punerea în aplicare a pachetului energetic III. Necesitatea elaborării acestui proiect de lege s-a datorat vidului legislativ în ceea ce privește un motiv direct de revocare a licenței în cazul în care proprietarii nu respectă termenii licenței în sectorul gazelor naturale, cerințele legale privind separarea, independența și/sau certificarea operatorului de transport și de sistem. Președintele Comisiei parlamentare pentru economie, buget și finanțe, Radu Marian, a declarat că după finalizarea procesului de separare a sistemului de transport al gazelor naturale, pe piață vor apărea mai mulți furnizori de gaze naturale, iar consumatorii vor putea alege, așa cum aleg, de exemplu, un furnizor de internet sau alt furnizor de servicii. El a subliniat că implementarea în practică a noilor norme legislative adoptate va asigura o concurență mai puternică la nivel economic și, în consecință, la nivel de prețuri. Inițiativa legislativă aparține Guvernului. Ministerul Energiei a precizat că unul dintre principalele angajamente ale Republicii Moldova față de Uniunea Europeană în sectorul energetic este de a asigura separarea și independența operatorilor sistemului de transport al gazelor naturale de companiile integrate pe verticală implicate în producerea, distribuția, stocarea, comercializarea sau furnizarea gazelor naturale, precum și de orice companii care controlează întreprinderile implicate în aceste activități. Asigurarea independenței operatorului sistemului de transport în conformitate cu cerințele Pachetului energetic III va conduce la accesul nediscriminatoriu al utilizatorilor sistemului la rețelele de transport al gazelor naturale și va spori competitivitatea pieței gazelor naturale din Moldova. Scopul modificărilor respective este de a asigura că noul operator va avea previzibilitatea activităților reglementate pe care le va desfășura în perioada desemnată, precum și posibilitatea de a planifica investițiile necesare în sistemul de transport. În același timp, nu va fi posibilă suspendarea deciziei de revocare a licenței, precum și a deciziilor emise de ANRE pentru a asigura continuitatea activității de transport al gazelor naturale. Excluderea posibilității de suspendare a acestor decizii ale ANRE este necesară, printre altele, pentru a preveni orice posibile blocaje în funcționarea sistemului de transport de gaze naturale sau încetarea activităților de transport de gaze naturale. Ministrul Energiei, Victor Parlicov, a declarat anterior că cerințele privind separarea și independența operatorului sistemului de transport al gazelor naturale trebuie îndeplinite printr-o procedură de certificare de către autoritatea națională de reglementare și sunt supuse aprobării la nivelul UE de către Secretariatul Comunității Energetice. Această măsură este o precondiție de bază pentru crearea și funcționarea unei piețe competitive a energiei și pentru asigurarea accesului nediscriminatoriu al tuturor utilizatorilor sistemului la infrastructura de transport al gazelor naturale din Republica Moldova. Cu toate acestea, având în vedere situația specifică, Moldovei i s-a acordat anterior o amânare a punerii în aplicare a articolului 9 din Directiva 2009/73/CE privind normele comune pentru piața internă în sectorul gazelor naturale de la 3 martie 2012 până la 1 ianuarie 2020. Dintre cei doi operatori de sisteme de transport al gazelor naturale licențiați în Moldova, Vestmoldtransgaz și Moldovatransgaz, doar prima societate a fost certificată ca operator de sisteme de transport în conformitate cu modelul de separare a proprietății în 2021. Moldovatransgaz nu a îndeplinit cerințele de certificare din cauza opoziției Gazprom, acționarul majoritar al Moldovagaz. În ultimii patru ani, autoritățile naționale, în strânsă cooperare cu Secretariatul Comunității Energetice, au depus eforturi semnificative pentru a accelera îndeplinirea acestei obligații, inclusiv prin punerea în aplicare a unui plan de acțiune pentru a separa Moldovatransgaz, așa cum prevăd legea și directiva, dar, în cele din urmă, toate aceste eforturi au fost blocate de Gazprom. Ca urmare, în noiembrie 2021, Secretariatul Comunității Energetice a inițiat o procedură preliminară împotriva Moldovei pentru nerespectarea și neîndeplinirea dezagregării, adică a angajamentelor asumate. Proiectul de lege aprobat de Parlament are ca scop abordarea aspectelor procedurale prin care autoritatea de reglementare ar putea implementa un mecanism de revocare a licenței unui operator care nu îndeplinește cerințele de certificare. Ministrul Energiei, Victor Parlicov, a subliniat că, pe lângă riscurile ca Republica Moldova să fie supusă unor sancțiuni financiare, asigurarea separării operatorului sistemului de transport în termenele stabilite reprezintă un angajament al Republicii Moldova față de UE și în cadrul Memorandumului privind politicile economice și financiare semnat cu FMI, precum și o precondiție pentru accesarea asistenței macrofinanciare din partea UE. Șeful Ministerului Energiei a declarat că autoritățile moldovenești nu pot aștepta la nesfârșit ca Gazprom să accepte procedura de separare obligatorie, cunoscută sub numele de unbundling, și, prin urmare, ar trebui să fie modificată legislația actuală. În cazul în care Gazprom nu va fi de acord în cele din urmă cu separarea Moldovatransgaz ca operator independent, ANRE ar putea revoca licența de transport de la Moldovatransgaz și ar putea permite celuilalt operator independent licențiat din țară, Vestmoldtransgaz, să preia operațiunile de transport de gaze în calitate de operator de sistem independent. //20.07.2023 - InfoMarket.

Noutați dupa tema