Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Iulie, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Livrările de gaze către Republica Moldova de la Gazprom s-ar putea opri complet în aprilie și încă există riscul rezilierii unilaterale a contractului din cauza neîndeplinirii auditului datoriei istorice.

Livrările de gaze către Republica Moldova de la Gazprom s-ar putea opri complet în aprilie și încă există riscul rezilierii unilaterale a contractului din cauza neîndeplinirii auditului datoriei istorice.

Acest lucru se precizează în materialele Guvernului la hotărârea aprobată a Cabinetului de miniștri, care recomandă prelungirea stării de urgență în toată țara pentru încă 60 de zile, începând cu 5 aprilie. În document se precizează că în sectorul energetic rămân riscuri semnificative. Astfel, Gazprom nu și-a rezervat suficientă capacitate pentru luna aprilie la punctele de racordare, rezervând pomparea a doar 5,7 milioane m. c. pe zi (capacitate zilnică garantată) sau 171 milioane m. c. pe lună pentru Republica Moldova, pentru consumatorii de pe ambele maluri ale Nistrului, ceea ce reprezintă doar 69,5% din volumul gazelor naturale, conform contractului dintre companiile Moldovagaz și Gazprom pe luna aprilie. Acesta prevede furnizarea de gaze naturale în valoare de 80 milioane m. c. pentru malul drept și 166 milioane m. c. pentru malul stâng al Nistrului. Potrivit Guvernului, astfel, din 1 aprilie, aprovizionările cu gaze naturale de la Gazprom către Republica Moldova ar putea fi reduse cu 30,5%. Întregul volum de gaze naturale de 5,7 milioane m. c. pe zi, rezervat pentru luna aprilie Republicii Moldova de Gazprom, se preconizează să fie alocat Republicii Moldova pentru acoperirea consumului malului stâng al Nistrului și producției de energie electrică de către Centrala Termoelectrică de la Cuciurgan (Moldavskaia GRES) pentru malul drept. Totodată, în pofida faptului că în prezent există un contract de furnizare a gazelor naturale pe o perioadă de 5 ani între Moldovagaz și Gazprom, rămâne riscul rezilierii unilaterale a contractului din cauza neauditării datoriei istorice. Potrivit Cabinetului de miniștri, în acest sens, există riscul inevitabil al reducerii livrărilor de gaze naturale de la Gazprom către Republica Moldova cu 30% sau chiar 100% în această lună. În cazul suspendării complete a livrărilor de gaze naturale de la Gazprom către Republica Moldova, respectiv rezilierea contractului existent între companii, necesarul de gaze naturale pentru malul drept va fi acoperit de Energocom, dar în cazul malului stâng al Nistrului, aceasta poate duce la o criză umanitară în transnistria, dar și la imposibilitatea alimentării malului drept al Nistrului cu energie electrică de la Moldavskaia GRES. Se subliniază că, urmare a războiului din Ucraina, rămâne riscul impactului asupra infrastructurii de transport al gazelor naturale către Ucraina, ceea ce poate împiedica furnizarea de gaze naturale către Republica Moldova. În același mod, deteriorarea anumitor segmente ale infrastructurii de transport electric din Ucraina ar putea crea probleme/riscuri semnificative în asigurarea furnizării neîntrerupte cu energie electrică a Republicii Moldova. Există încă o mare dependență de contractul pe termen scurt de cumpărare de energie electrică cu Moldavskaia GRES, care produce energie electrică doar pe baza gazelor naturale furnizate de Gazprom. Moldavskaia GRES joacă un rol important în asigurarea stabilității sistemului electric al Republicii Moldova, în special în timpul bombardării instalațiilor de infrastructură energetică a Ucrainei. Guvernul precizează că, prin urmare, rămâne riscul lipsei de surse (alternative) fiabile și competitive de import de energie electrică, în sensul achiziționării acestora la prețuri rezonabile și transportării lor în Republica Moldova, întrucât importurile de energie electrică din Ucraina au fost suspendate după ce Rusia a efectuat atacuri cu rachete asupra infrastructurii energetice a Ucrainei, iar importul de energie electrică din România nu garantează prețuri accesibile pe termen lung. Capacitatea comercială de doar 700 MW permisă de ENTSO-E pentru importul de energie electrică la granița româno-moldovenească pentru blocul Ucraina-Moldova (din care doar 200 MW exclusiv pentru Republica Moldova) nu garantează încă achiziționarea de energie electrică care să acopere 100% din importurile necesare pentru acoperirea consumului de energie a malului drept din România sau din alte state UE. // 29.03.2023 – InfoMarket

Noutați dupa tema