
Moldovagaz nu a plătit niciodată pentru transportarea unor volume suplimentare de gaze către consumatorii din regiunea transnistreană în detrimentul consumatorilor de pe malul drept al Nistrului.
Acest lucru se arată într-un comentariu difuzat de companie privind cheltuielile pentru transportarea gazelor naturale către consumatorii din Moldova. Aceste sume au fost plătite de Tiraspoltransgaz. Compania subliniază că, începând cu luna decembrie 2021, Tiraspoltransgaz achită lunar, până în a 14-a zi a lunii următoare celei de consum, o parte din cheltuielile pentru rezervarea capacităților suplimentare de transport a gazelor naturale pe teritoriul Ucrainei, suportate de consumatorii din stânga Nistrului. La rândul său, Moldovagaz transferă fondurile primite de la Tiraspoltransgaz către Gazprom până în a 20-a zi a lunii următoare lunii de consum. Aceste explicații au fost făcute de Moldovagaz cu prilejul unei scrisori deschise din partea Comitetului pentru Unitate și Bunăstare, adresată prim-ministrului Republicii Moldova, prin care se solicitau informații publice cu privire la anumite aspecte legate de costurile de transport al gazelor naturale către consumatorii moldoveni. Moldovagaz a menționat că, în temeiul contractului nr. 1GM-07-11 din 29.12.2006, încheiat între Moldovagaz și Gazprom, gazele naturale sunt transportate în Moldova în condiții DAP (INCOTERMS 2010), punctul de transport fiind frontiera dintre Ucraina și Moldova. În consecință, costurile asociate cu transportul gazelor naturale prin Ucraina sunt incluse în prețul de achiziție. La momentul semnării sau al prelungirii termenului, contractul N1GM stabilea volumele aproximative de gaze naturale care urmau să fie livrate în Moldova pe parcursul perioadei contractuale. Având în vedere caracterul specific al contractelor de furnizare a gazelor naturale, este aproape imposibil să se determine cu exactitate volumele necesare în viitor în momentul semnării acestora, deoarece acest aspect este condiționat de o serie de factori variabili (economici, tehnici, climatici etc.). Potrivit companiei, deși volumele solicitate de "Moldovagaz" și stabilite în contract la momentul semnării/prelungirii se bazau de fiecare dată pe anumite statistici acumulate de-a lungul anilor, bazate pe structura consumului, profilul consumatorului etc., în realitate aceste volume trebuiau să fie specificate și ajustate de cele mai multe ori, de obicei lunar (în unele cazuri chiar mai des), în funcție de condițiile specifice de activitate într-o anumită perioadă. În acest sens, contractul N1GM prevede anumite proceduri de ajustare pentru a evita sancțiunile pentru nerespectarea sau depășirea volumelor contractate. Metodologia de determinare a costurilor de transport al gazelor naturale prin Ucraina ca parte a prețului de achiziție, care a existat înainte de 1 ianuarie 2020, a fost relativ stabilă și nu a fost afectată de termenul limită pentru depunerea unei cereri de ajustare a volumului. Adică, indiferent dacă cererea de ajustare a volumului a fost depusă cu 3 luni, 1 lună sau 10 zile înainte, costurile de transport ale volumelor vândute erau aceleași și nu afectau prețul de achiziție. De la 1 ianuarie 2020, accesul la punctele de conectare ale sistemului ucrainean de transport al gazelor naturale este în conformitate cu cerințele Codurilor de rețea din Ucraina, transpuse din Codurile de rețea ale UE. În conformitate cu codurile de rețea, pentru a avea acces la serviciile de transport, utilizatorii sistemului sunt obligați să rezerve capacitatea punctelor de conectare la sistemul de transport pe baza unor licitații de capacitate anuale, trimestriale, lunare, zilnice și intrazilnice. La momentul semnării Addendumului nr. 19 din 29.10.2021 la Contractul 1GM, în baza negocierilor purtate între reprezentanții părții moldovenești și Gazprom în perioada 27-29 octombrie 2021, nu a fost posibilă determinarea cu exactitate a cheltuielilor pentru transportul gazelor naturale prin Ucraina în următorii 5 ani, care urmau să fie suportate de Gazprom și incluse în prețul de achiziție. Astfel, Actul adițional nr. 19 din 29.10.2021 la Contractul 1GM stabilește metodologia de determinare a cheltuielilor pentru transportul volumelor suplimentare la capacitatea anuală de rezervă de 5,7 milioane m3/zi (garantată), pe baza licitațiilor lunare pentru rezervarea capacităților zilnice. Moldovagaz subliniază că acest mecanism nu contravine regulilor comerciale internaționale (DAP, INCOTERMS 2010) și este conform cu directivele europene în domeniul gazelor naturale, deoarece, conform legislației ucrainene și deciziilor autorității ucrainene de reglementare în domeniul gazelor naturale, Gazprom plătește cheltuielile pentru transportul gazelor naturale prin Ucraina în momentul rezervării capacității zilnice solicitate de Moldovagaz. Întrucât, din motive obiective, aceste costuri nu au putut fi incluse în prețul de achiziție la momentul încheierii contractului, actul adițional nr. 19 din 29.10.2021 la contractul 1GM a prevăzut modalitatea de rambursare a acestora. Între noiembrie 2021 și septembrie 2022, 12,373 milioane de dolari au fost plătite către Gazprom, inclusiv: 7,26 milioane de dolari de la "Moldovagaz" pentru transportul volumelor suplimentare de gaze furnizate consumatorilor de pe malul drept al Nistrului/Nistrului și 5,113 milioane de dolari de la "Tiraspoltransgaz" pentru transportul volumelor suplimentare de gaze furnizate consumatorilor de pe malul stâng al Nistrului. În același timp, se subliniază că "Moldovagaz" nu a plătit niciodată pentru transportarea volumelor suplimentare de gaze către consumatorii din stânga Nistrului în detrimentul consumatorilor din dreapta Nistrului. Începând cu luna decembrie 2021, Tiraspoltransgaz va achita către Moldovagas o taxă lunară până în a 14-a zi a lunii următoare celei de consum, o parte din cheltuielile legate de rezervarea capacităților suplimentare de transport a gazelor naturale pe teritoriul Ucrainei, care cad în sarcina consumatorilor din stânga Nistrului. //04.11.2022 - InfoMarket