Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Iulie, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Comisia Europeană: Moldova se află între o etapă timpurie și un anumit nivel de pregătire pentru o economie de piață funcțională, conform criteriilor economice

Comisia Europeană: Moldova se află între o etapă timpurie și un anumit nivel de pregătire pentru o economie de piață funcțională, conform criteriilor economice

Această concluzie este parte a Raportului Moldova 2023 publicat de Comisia Europeană, în care se menționează că autoritățile moldovenești rămân angajate să asigure stabilitatea macroeconomică și să implementeze reformele economice într-un mediu economic și social dificil, cauzat de invazia la scară largă a Rusiei în Ucraina vecină. În ultimul deceniu, Republica Moldova a reușit să mențină o creștere economică de aproximativ 3,1 % pe an în medie, pe fondul pandemiei și al altor vânturi economice. Finanțele publice au fost stabile, cu deficite scăzute (aproximativ 1,5% din PIB în medie în perioada 2014-2019) și niveluri relativ scăzute ale datoriei. Banca Națională a Moldovei a reușit, în general, să mențină inflația în intervalul țintă de 5% (+/-1,5 p.p.). Redresarea puternică după criza Covid-19 a fost urmată, în 2022, de o contracție bruscă a creșterii datorată crizei energetice și unei secete severe care a dus la o scădere puternică a producției în agricultură și în sectoarele conexe. Inflația ridicată cauzată de creșterea prețurilor la energie și alimente a redus venitul disponibil al gospodăriilor și consumul, în timp ce incertitudinea cauzată de războiul din Ucraina a dus la scăderea investițiilor. Pe plan extern, deficitul de cont curent, deja ridicat, a continuat să se adâncească, reflectând o bază slabă de export și o productivitate scăzută. Ca urmare a recesiunii profunde și a creșterii cheltuielilor sociale pentru a atenua șocul prețurilor la energie, deficitul bugetar s-a adâncit în 2022 și se preconizează că va rămâne la un nivel comparabil în 2023. datoria publică rămâne scăzută și este finanțată în principal prin împrumuturi concesionale. După cum s-a menționat, statul are în continuare o influență semnificativă asupra sectoarelor-cheie ale economiei, inclusiv asupra telecomunicațiilor, energiei și transporturilor, precum și asupra prețurilor. În pofida încetinirii economice, sectorul financiar a rămas stabil, reflectând impactul reformelor anterioare și al măsurilor de reglementare operaționale menite să limiteze creșterea rapidă a creditului pentru gospodării. Piața forței de muncă și-a revenit după pandemie și este relativ rezistentă în 2022. Cu toate acestea, ea se caracterizează în continuare prin rate de participare foarte scăzute, din cauza ponderii ridicate a persoanelor care lucrează în străinătate sau care sunt dispuse să călătorească în străinătate pentru a munci. După cum s-a menționat, Moldova se află între un stadiu incipient și un anumit nivel de pregătire în ceea ce privește capacitatea sa de a face față presiunilor concurențiale și forțelor pieței din UE. În ciuda investițiilor mari în educație, rezultatele rămân cu mult sub cele din UE. Acest lucru contribuie la o neconcordanță persistentă între nivelul de calificare al forței de muncă și cerințele angajatorilor, ceea ce reprezintă unul dintre principalele obstacole ale mediului de afaceri pentru firme. Investițiile în cercetare și dezvoltare rămân scăzute și în scădere, în ciuda strategiei guvernului de a le crește. Infrastructura fizică a Moldovei rămâne subdezvoltată, parțial din cauza lipsei de investiții publice. Investițiile străine directe sunt, de asemenea, scăzute, reflectând un mediu de afaceri slab și probleme persistente legate de corupție și de protecția drepturilor de proprietate. Digitalizarea rămâne în urmă: puțin peste 2/3 din gospodării sunt conectate la internet și aproximativ 40% din serviciile guvernamentale pentru întreprinderi sunt disponibile online. Economia Republicii Moldova rămâne puternic dependentă de sectorul agricol, a cărui productivitate este mult sub nivelul UE. Moldova este o economie relativ deschisă și este strâns integrată în economia UE. Moldova se află în primele etape de pregătire pentru libertatea de circulație a lucrătorilor din grupul 2 pe piața internă. În ceea ce privește dreptul societăților comerciale, Moldova se află între stadiul incipient și un anumit nivel de pregătire. Un anumit nivel de pregătire a fost atins în alte domenii din acest grup: dreptul de a înființa întreprinderi și libertatea de a presta servicii, libera circulație a mărfurilor, drepturile de proprietate intelectuală, serviciile financiare, politica în domeniul concurenței, protecția consumatorilor și sănătatea. Pe parcursul perioadei de raportare, s-au înregistrat progrese limitate în aceste domenii, s-au înregistrat progrese satisfăcătoare în domeniul serviciilor financiare și s-au înregistrat unele progrese în ceea ce privește libera circulație a capitalurilor. Raportul indică faptul că Moldova are un nivel mediu de pregătire în domeniile legate de grupul 3 privind competitivitatea și creșterea favorabilă incluziunii. Țara a înregistrat unele progrese în domeniul politicii economice și monetare, al politicii de afaceri și industriale, al științei și cercetării, al educației și culturii. Ea a atins un anumit nivel de pregătire în domeniul transformării digitale, al mass-media, al impozitării, al politicii sociale și al ocupării forței de muncă. În ceea ce privește Clusterul 4 - Agenda verde și angajamentul durabil, Moldova se află la o etapă timpurie de pregătire în domeniul mediului și al schimbărilor climatice. Pe parcursul perioadei de raportare, țara a înregistrat unele progrese prin adoptarea unei legislații de mediu transversale și prin punerea în aplicare a legilor privind conservarea naturii și emisiile industriale. Moldova are un anumit nivel de pregătire în domeniul transporturilor și al rețelelor transeuropene, inclusiv aderarea la programul Mecanismului Conectarea Europei (CEF) în domeniul transporturilor și obținerea statutului de observator în cadrul Comunității Transporturilor. În sectorul energetic, Moldova a înregistrat progrese bune: a avut cea mai mare rată de progres dintre părțile contractante în Raportul anual de punere în aplicare a Comunității Energetice 2022. Raportul CE afirmă că Moldova se află în mare parte la o etapă incipientă de pregătire pentru toate capitolele clusterului 5 privind resursele, agricultura și coeziunea, cu excepția siguranței alimentare, a politicilor veterinare și fitosanitare, unde a atins un anumit nivel de pregătire. În general, în perioada de raportare s-au înregistrat progrese satisfăcătoare în ceea ce privește siguranța alimentară, politicile veterinare și fitosanitare. În celelalte capitole, s-au înregistrat progrese limitate sau parțiale. Sunt necesare eforturi suplimentare în toate aceste domenii. Pentru grupul 6 privind relațiile externe, Moldova are un nivel de pregătire moderat în domeniul relațiilor externe. În domeniile politicii generale, externe, de securitate și apărare, țara se situează între un nivel de pregătire mediu și bun. În acest din urmă domeniu, s-au înregistrat progrese bune în perioada de raportare. Acordul Republicii Moldova cu declarațiile Înaltului Reprezentant în numele UE și cu deciziile Consiliului în cadrul politicii externe și de securitate comună a fost de 54% în 2022 și a crescut la 78% în 2023. După izbucnirea războiului din Ucraina, Republica Moldova s-a alăturat pozițiilor UE în forurile internaționale. În ceea ce privește migrația, Moldova s-a confruntat cu un aflux de refugiați fără precedent (cel mai mare număr de refugiați pe cap de locuitor din Europa) de la izbucnirea războiului. La 31 iulie 2023, de la invazia pe scară largă a Ucrainei de către Rusia, 86 363 de cetățeni ucraineni și 7 624 de cetățeni ai țărilor terțe au rămas în Moldova din 792 605 persoane care au intrat prin frontiera ucraineană. În urma afluxului fără precedent de refugiați din Ucraina, care a amenințat capacitățile deja limitate ale Republicii Moldova, autoritățile și-au continuat eforturile și au mobilizat resurse pentru a oferi asistență umanitară imediată, așa cum prevedea starea de urgență. // 08.11.2023 - InfoMarket

Noutați dupa tema