Robert CLAICNET: ”Până la 75% din producția de cereale și 90% din producția de semințe oleaginoase din Moldova sunt deținute de întreprinderile agricole medii și mari”.
Interviul agenției InfoMarket
Grupul VERUM a devenit, pe parcursul a 10 ani de activitate în domeniul afacerilor agricole, unul dintre primii 10 exportatori moldoveni de cereale și semințe oleaginoase. Potrivit datelor pentru semestrul I al anului 2022, aceasta a exportat produse agricole în valoare de peste 240 de milioane de lei și este pe locul 7 în topul exportatorilor din țară. Robert Claicnet, directorul general al VERUM GROUP AGRO TRADING, a vorbit pentru Agenția InfoMarket despre piața agricolă din Moldova.
InfoMarket: Ce prezintă grupul de companii VERUM?
Robert CLAICNET: Suntem unul dintre principalii producători, procesatori și comercianți de cereale și semințe oleaginoase din Moldova. Întreprinderile grupului procesează anual peste 150 de mii de tone de cereale, din care producem furaje, făină, etanol, DDGS, CO2 și alte produse. Clienții noștri sunt marii comercianți și consumatori industriali din Moldova și din străinătate. Companiile din cadrul grupului sunt printre liderii în producția de carne de porc, mezeluri, semifabricate din carne și produse de panificație. Fiecare companie din cadrul grupului funcționează ca o unitate de afaceri separată, iar relațiile dintre companii sunt stabilite exclusiv în funcție de condițiile de piață.
InfoMarket: Din surse deschise vedem că v-ați lansat afacerea agricolă în 2012 și că acum lucrați peste 10 000 de hectare de teren. Cum ați reușit să consolidați astfel de suprafețe?
Robert CLAICNET: În 2012, am consolidat mai multe întreprinderi agricole într-o singură mare unitate de business. Unele dintre acestea funcționau încă din 2007, inclusiv în domeniul consolidării terenurilor prin cumpărare sau închiriere. Am construit relații stabile cu proprietarii de terenuri, am plătit la timp chiria pentru terenuri și, treptat, proprietarii au venit la noi și am reușit să consolidăm un total de 10 mii de hectare. Circa 20% dintre acestea sunt în proprietatea noastră, iar 80% sunt închiriate. Toate terenurile sunt situate pe o rază de 70 km, în raionul Florești, ceea ce este foarte convenabil pentru logistică și reducerea costurilor. Faceți o comparație. În perioada sovietică, un colhoz cu 4-5 mii de hectare era considerată un gigant, în timp ce noi cultivăm deja 10 mii de hectare.
InfoMarket: În anii 1990, în Moldova a avut loc o fragmentare a terenurilor agricole, iar programul Pamânt a fost numit Mormânt. Pentru că a dus la distrugerea marilor ferme, iar fermierii nu știau ce să facă cu parcelele lor, neavând bani pentru a le semăna și cultiva. Putem spune că, cumva, după atâția ani, pământul a fost din nou consolidat?
Robert CLAICNET: Ca atare, consolidarea juridică nu a avut loc. Cred că doar 10-15% s-au consolidat prin schimburi de terenuri sau prin cumpărare. Au avut loc consolidări în cadrul unor mari exploatații agricole, dar acestea nu sunt proprietarii terenurilor. Piața negociază o consolidare fizică, în principal o consolidare a contractelor de închiriere. Fiecare gestionar, oricât de mic ar fi, negociază, nu are sens din punct de vedere economic să lucrezi pe o suprafață mică. Primăriile locale sunt, de asemenea, active și implicate în soluționarea litigiilor. Fiind interesate de veniturile fiscale, acestea doresc să evite să lase terenurile rezidenților lor fără activitate. În prezent, 80% din terenuri sunt cultivate de întreprinderi mari și mijlocii, dar mai ales în baza unor contracte de închiriere.
Este interesant faptul că până la 75% din recolta de cereale este recoltată de exploatațiile agricole mari și mijlocii; în cazul semințelor oleaginoase, ponderea este de 90%, iar în cazul sfeclei de zahăr, de 95%. Iar în cazul legumelor, ponderea fermelor locale este invers proporțională.
InfoMarket: Închirierea este întotdeauna un risc ca în anul viitor, proprietarul să nu mai vrea să reînnoiască contractul, iar dvs. avea’i propriile planuri...
Robert CLAICNET: Riscurile uneori vin de la companiile mici, care apar în mod constant și care în primul an de activitate oferă un preț mai mare, dar rareori ulterior plătesc proprietarilor și se retrag de pe piață. Proprietarul se întoarce la noi și nu mai vrea să își asume niciun risc pe viitor.
InfoMarket: Ce se întâmplă dacă unul dintre proprietarii ale căror terenuri se află chiar în mijlocul suprafețelor consolidate nu vrea să lucreze cu dumneavoastră?
Robert CLAICNET: Există astfel de exemple, dar găsim un limbaj comun. Uneori, în loc de un hectar în centru, îi oferim un hectar și jumătate de la margine; vom pierde totuși acel hectar și jumătate sub formă de drum, deoarece suntem obligați prin lege să îi asigurăm accesul la lotul său. Dar, în 10 ani de funcționare, proprietarii preferă să ne ofere pământul în chirie: este aproape nerentabil să cultive de unul singur un hectar și jumătate.
InfoMarket: Cum alegeți ce cultură să semănați într-un anumit an? Vă orientați după piață?
Robert CLAICNET: Ne concentrăm în primul rând pe rotația culturilor. Și nu există nicio cultură care să nu fi fost solicitată într-un anumit an. Încercăm să cultivăm de toate: rapiță, mazăre, grâu, orz fac parte din primul grup, sorgul, floarea-soarelui și porumbul sunt al doilea.
Accentul este pus pe culturile bogate în amidon, cum ar fi porumbul și mai ales sorgul, în care suntem lideri în Moldova. Iar dacă, din anumite motive, nu le putem vinde în străinătate, de exemplu din cauza prețurilor scăzute, le vindem procesatorilor locali pentru a produce etanol, furaje și alte produse derivate din cereale.
Unul dintre motivele pentru care ne-am extins în sectorul agro-alimentar a fost acela de a oferi securitate în ceea ce privește materiile prime pentru procesatorii locali cu care lucrăm, care produc furaje combinate, făină, pâine, carne și etanol.
InfoMarket: Cine sunt concurenții voștri? Aveți concurenți mari?
Robert CLAICNET: Nu putem evidenția pe cineva din această industrie. Întotdeauna vedem jucătorii de pe piață ca pe niște parteneri, ca pe niște oportunități de interacțiune. Atunci când cineva consolidează volume pentru export, găsim posibilități de a coopera unii cu alții în formarea unei astfel de comenzi. Nu vrem să depășim pe nimeni, avem propriile noastre obiective: pe termen mediu, intenționăm să exportăm până la 80% din volumele noastre, astfel încât să nu mai fim dependenți de piața internă.
InfoMarket: Cât de dură este concurența în sectorul agricol din Moldova pe o scară de la 1 la 10, unde 1 este foarte dură și 10 este foarte loială?
Robert CLAICNET: Eu aș spune 7. În Moldova, există o concurență destul de loială pe această piață. În țară demult sunt distribuite zonele de activitate: unele companii își consolidează terenurile sau cumpără produse numai în nord, altele în sud, altele în toată țara. Nu există confruntări cum ar fi: de ce te-ai dus la fermierul meu, ai intrat pe teritoriul meu, ai supralicitat? Fiecare participant oferă fermierului un preț bazat pe propria economie; unii economisesc la logistică, alții la transbordare, alții la depozitare.
InfoMarket: Ce cotă din piața de export o dețineți acum?
Robert CLAICNET: În prima jumătate a anului 2022, ponderea grupului a fost de 4% din totalul exporturilor de cereale și semințe oleaginoase din Moldova. Pe piața locală de cereale, cota noastră este de 10%. Activitatea de export reprezintă 60% din volumul vânzărilor noastre.
InfoMarket: Anul trecut, vânzările companiei dvs. s-au ridicat la 368,8 milioane de lei, iar în 2020 - 85,6 milioane de lei. Iar în 9 luni din acest an ați avut deja vânzări de peste 600 de milioane de lei. Care este motivul pentru o creștere atât de rapidă?
Robert CLAICNET: În 2020, nu am exportat deloc produsele noastre, doar prestam servicii de depozitare și efectuam operațiuni comerciale pe piața locală. Am început să exportăm de la 1 iulie 2021. Iar anul acesta am început să exportăm încă din primele zile. Creșterea performanței a fost realizată prin stabilirea unui lanț de aprovizionare integrat, de la câmp până la consumator. De exemplu, anul trecut am exportat 20 de mii de tone de cereale, în 9 luni ale acestui an - deja 60 de mii de tone, iar până la sfârșitul anului va fi și mai mult.
InfoMarket: Anul acesta, Moldova a fost sever afectată de secetă. Care este productivitatea medie pe culturi?
Robert CLAICNET: Toate culturile au fost afectate în proporție de cel puțin 50%. De exemplu, producția de anul trecut a fost de 6 tone de porumb la hectar, iar unii au avut chiar și 10 tone. Anul acesta este în jumătate sau chiar de trei ori mai puțin; în medie, având în vedere ploile din nord, este de 3 tone la hectar. În ceea ce privește floarea-soarelui, anul trecut a fost de 4 tone la hectar, astăzi este rar ca cineva să aibă 2 tone, iar unii nu au recoltat mai mult de 0,5 tone la hectar.
InfoMarket: În 2014, compania dumneavoastră a achiziționat un elevator în satul Gura Camencii, raionul Florești.
Robert CLAICNET: Am cumpărat această unitate în urmă cu opt ani. Este unul dintre cele mai mari depozite de cereale din nordul Moldovei, cu o capacitate de 86 mii de tone. Pe baza acestuia, am lansat activitățile de depozitare a cerealelor, care au fost principala noastră sursă de venit până în 2020. Din 2021, activitatea noastră principală se concentrează pe comerțul cu cereale și semințe oleaginoase, preponderent pentru export.
InfoMarket: Faceți export prin portul fluvial sau cu transport auto?
Robert CLAICNET: În prezent, exportăm pe cale rutieră către porturile de la Marea Neagră. Am avut un exemplu de transport pe apă a peste 3 mii de tone de semințe de floarea-soarelui, acesta fiind un convoi. Pentru noi, livrarea prin port este o tranzacție "de lungă durată", este mai complexă și durează mai mult: între una și trei săptămâni. Și plata se face numai după livrare. Transportul rutier durează trei zile. Rulajul de numerar este mult mai rapid, iar rotația rapidă a fondurilor este unul dintre avantajele noastre cheie. Pentru exporturi, cooperăm cu patru dintre cei mai mari șase comercianți din Europa, care dispun de capacități de stocare, în prezent mai ales în România, și au capacitatea de a plăti rapid pentru livrări.
InfoMarket: Și din acest motiv ați decis în acest an să vă creați propriul parc auto?
Robert CLAICNET: Intenționăm să ne extindem parcul auto la 20 de vehicule, până la sfârșitul anului viitor și am achiziționat în prezent două camioane pentru cereale. Căutăm vehicule cu o vechime de până la 8 ani, cu remorcă și un kilometraj de până la 500 mii de km. Cu TVA costă în jur de 60 de mii de euro, dar problema este că nu sunt disponibile, toată lumea caută astfel de mașini. Iar dacă faci comanda de un camion de cereale nou, din fabrică, pe lângă faptul că este mult mai scump, trebuie să aștepți 9-12 luni.
InfoMarket: Cum s-a schimbat logistică după începerea acțiunilor militare?
Robert CLAICNET: Costul a crescut semnificativ. Serviciile de transport sunt la mare căutare, deoarece camioanele pierd săptămâni întregi la vamă, fiind cu încărcătura completă. Toată lumea crede că, dacă plătește un tarif dublu, marfa va ajunge mai repede. În realitate, toată lumea stă blocată, la fel ca și ceilalți, iar transportatorii aleargă de la un client la altul pentru a lua un preț mai bun. Acesta este motivul pentru care ne-am înființat propriul parc auto. În plus, avem o licență pentru a importa și a vinde produse petroliere, iar în prezent importăm în medie 5000 de tone pe an, ceea ce ne sporește, de asemenea, profitabilitatea.
InfoMarket: În diferite momente, autoritățile au încercat să limiteze exporturile de cereale, invocând securitatea alimentară, apoi le-au permis din nou. Cât de mult poate produce Moldova fără a-și pune în pericol securitatea alimentară?
Robert CLAICNET: Pentru consumul intern, Moldova are nevoie de cel mult 30% din ceea ce se produce aici. Anul trecut au fost produse 4,6 milioane de tone de cereale, consumul intern fiind de 2 milioane de tone, din care 1,5 milioane sunt destinate creșterii animalelor. La sfârșitul anului trecut, existau 1,5 milioane de tone în stoc pentru export: 1 milion de tone de porumb și 0,5 milioane de tone de grâu. Acestea au fost exportate la începutul acestui an. Țara produce 1 milion de tone de semințe oleaginoase și are nevoie de 0,3 milioane de tone pentru consumul intern, inclusiv pentru producția de ulei de floarea-soarelui, care este, de asemenea, exportat în mare parte. Chiar și în acest an, în ciuda secetei severe, țara are rezerve.
InfoMarket: Ați atins subiectul semințelor oleaginoase. Pentru creșterea valorii adăugate, intenționați să construiți sau să cumpărați o fabrică de prelucrare a uleiului?
Robert CLAICNET: Nu este exclus. În cadrul grupului, facem legătura între lanțurile de cultivare a planterlo, de creștere a animalelor, de prelucrare a cerealelor și de producție alimentară, după principiul din câmp până la masă. Cerealele și semințele oleaginoase sunt utilizate pentru producerea de etanol, furaje combinate și făină de grâu. Furajele combinate sunt utilizate pentru producția de carne de porc în fermele proprii. Carnea de porc este principala materie primă pentru producția de mezeluri și semifabricate din carne. Făina este utilizată pentru fabricarea produselor de panificație și de patiserie. Pe lângă furajele mixte, se produc și ulei, făină și turte de soia. Există cerere pentru aceste produse în străinătate. Există, de asemenea, o cerere tot mai mare pentru ulei vegetal.
InfoMarket: În 2020, activele companiei erau de 87,6 milioane de lei, în 2021 au însumat 227,2 milioane de lei, adică de trei ori mai mult. Cum s-a produs această creștere?
Robert CLAICNET: Cea mai mare parte a activelor reprezintă capital operațional. Acest lucru ne diferențiază de alți jucători care au mai multe active investite în infrastructură. Am pus accentul pe o recuperarea rapidă a fondurilor, așa că ne străduim întotdeauna să efectuăm plățile la timp către fermieri și parteneri. Perioada maximă de plată este de o săptămână. Și, lucrând prin lanțul de export, vindem acelor comercianți care ne oferă plăți rapide. Nu dorim să ne implicăm în nicio relație pe bază de datorii într-un mediu de volatilitate ridicată a pieței și de riscuri sporite.
InfoMarket: Planificați să faceți vreo investiție nouă, cu excepția parcului auto și de unde le atrageți?
Robert CLAICNET: Am planificat investiții de 1 milion de euro în 2022, în principal pentru extinderea capacităților de depozitare, dar din cauza secetei și a înrăutățirii situației din bazinul Mării Negre, am înjumătățit investițiile și le-am redirecționat către modernizarea elevatorului de cereale și extinderea parcului de vehicule. Anul viitor intenționăm să investim în extinderea capacităților, în achiziționarea unui nou uscător de cereale și în introducerea de tehnologii de economisire a energiei bazate pe surse regenerabile. Apropo, avem deja un exemplu de producție cu zero deșeuri: folosim uleiuri eterice, deșeuri de la procesarea cerealelor ca și combustibil pentru uscătorul nostru. Investim în proporție de 50% din fonduri proprii și 50% din fonduri împrumutate.
InfoMarket: Pe site-ul dvs. oficial există destul de multe informații publice. Există și o secțiune separată: "Investitorilor", unde sunt prezentate, printre altele, rapoarte detaliate și planuri de investiții. Sunteți interesați să atrageți investitori externi ca parteneri sau creditori?
Robert CLAICNET: Suntem deschiși la atragerea de investiții sub formă de împrumuturi bancare sau de împrumuturi pe piața de capital. Pe termen lung, acest lucru înseamnă cooperarea cu băncile și fondurile internaționale. Iar în prezent atragem fonduri de la băncile din Moldova. // 07.11.2022 — InfoMarket.