
Tarmo SILD: ”Iute credit intenționează să cumpere o bancă în Moldova și să iasă pe piața Uniunii Europene”
Interviul agenției InfoMarket
Când o bancă comercială vrea să cumpere o organizație de creditare nebancară (OCN), pare ceva logic. Iar când o OCN vrea să cumpere o bancă comercială, este, cel puțin, neobișnuit. Anume din acest motiv, nimeni nu a rămas mirat când una dintre băncile mari a anunțat despre intenția de a achiziționa cea mai mare OCN din Moldova. Deși tranzacția, din diferite motive (posibil că este și efectul pandemiei) nu a fost realizată. Cel puțin deocamdată. Dar mulți s-au mirat că OCN Iute Credit a primit în 2020 permisiunea Băncii Naționale a Moldovei de cumpărare a acțiunilor Eurocreditbank. Nici această tranzacție nu a fost realizată. Iar recent a fost anunțat că Iute Credit a cerut din nou permisiunea Băncii Naționale: pentru cumpărarea unei alte instituții financiare - Energbank. De regulă, astfel de informații sunt ținute secrete și faptul că a ajuns în atenția publicului este un motiv pentru a acorda atenție sporită nu doar operațiunii planificate, dar mai ales companiei, care este potențialul cumpărător.
În prezent sunt ”de vânzare” 49% din acțiunile Enegrbank: acestea au fost răscumpărate de bancă și transferate în statut de trezorerie până la vânzarea lor ulterioară viitorului deținător. De asemenea, la Bursa de Valori a Moldovei se vând aproape 10% din acțiunile Enegrbank. Astfel, cumpărătorul care va primi acordul BNM de achiziție a acțiunilor acestei bănci poate conta pe pachetul de control.
Compania Iute Credit, cu active de 811,26 mln lei, ocupă a treia poziție printre OCN din Moldova. Capitalul propriu al acesteia era, la data de 30 septembrie 2021, de 305,49 mln lei, portofoliul de credite - 818,92 mln lei, fondul de risc (provision) – 184,19 mln lei, profitul pentru 9 luni din 2021 este de 67,48 mln lei. Compania deservește 72,58 mii de clienți, ceea ce reprezintă al doilea rezultat de pe piață.
Săptămâna trecută, Moldova a fost vizitată de fondatorii și proprietarii companiei Iute Credit Tarmo SILD și Allar Niinepuu – cetățeni ai Estoniei. Redactorul-șef al agenției InfoMarket a reușit să se întâlnească cu domnul Tarmo SILD și să obțină din prima sursă informații despre grupul Iute Credit și planurile sale.
InfoMarket: Din câte știm, obiectivul dvs este obținerea permisiunii BNM pentru cumpărarea acțiunilor Energbank. Recent ați obținut o astfel de permisiune pentru cumpărarea Eurocreditbank. De ce tranzacția dată nu a fost realizată?
InfoMarket: Nu pot să comentez acest lucru. Voi spune doar că decizia de a ieși din tranzacție ne aparține; nu am ajuns la înțelegere colegială cu toți proprietarii acestei bănci.
InfoMarket: Într-un fel sau altul, demersul dvs la BNM, de cumpărare a acțiunilor Energbank, vorbește despre faptul că Iute Credit planifică la modul serios să intre în categoria ”greilor financiari”, cum pot fi numite băncile comerciale, în comparație cu OCN?
InfoMarket: Cu siguranță!
InfoMarket: Și la ce bun aveți nevoie de aceasta? Unele OCN, dimpotrivă, ar fi fericite dacă o bancă comercială le-ar cumpăra, nu invers.
InfoMarket: ”Dansăm” cu toții pe același ring, dacă vreți. Pe piața de retail, de care se ocupă Iute Credit, e nevoie de oferit nu doar credite, dar și servicii de plăți rapide și sigure. Banii trebuie să circule la fel de liber ca și graiul uman. Tot așa de ușor cum oamenii comunică între ei, și banii trebuie să circule fără impedimente și rapid. Anume acesta este visul nostru. Achiziția băncii este un pas spre realizarea lui. Ca OCN ne putem ocupa numai de credite mici, iar banca are posibilități mai mari pentru creditarea, efectuarea plăților... Vrem să valorificăm întregul potențial, acumulat pe parcursul a 13 ani de activitate.
InfoMarket: Activele Energbank sunt de 3 mlrd lei. Cât sunteți gata să plătiți ca să cumpărați acțiunile acestei instituții financiare și ce pachet țintiți?
InfoMarket: Suntem gata să cumpărăm 100% din acțiuni la preț de piață. Acest preț va fi clar după ce vom primi permisiunea de a cumpăra banca. Fără aceasta este prematur să vorbim despre subiect.
InfoMarket: Și ce se va întâmpla dacă nu veți reuși să achiziționați banca?
InfoMarket: Ca om de afaceri, eu îmi stabilesc obiectivul pe care vreau să-l ating. Si dacă dintr-un anumit motiv, din cauza concurenței sau altor aspecte, cumpărarea băncii va fi imposibilă, va trebuie să găsim un alt obiectiv: de exemplu, să propunem în Moldova o modalitatea rapidă și confortabilă a plăților prin smartphone, ca să devină posibile operațiunile momentane.
InfoMarket: Peste 20 de ani în urma, în Moldova activa OCN Micro Enterprise Credit Moldova, care apoi a fost redenumită în OCN ProCredit, iar ulterior a primit licență și deja mulți ani activează în calitate de ProCredit Bank Moldova. Ei au crescut din OCN și au primit licență bancară. Nu examinați această cale?
InfoMarket: Moldova nu este singura țară unde planificăm să cumpărăm sau să creăm o organizație financiară bancară, care să se ocupe de plăți, scihmb valutar și alte tipuri de operațiuni în regim online și confirmare momentană. Și această cale este probabilă pentru unele țări în care activăm. Dar în Moldova am vrea să cumpărăm o bancă și am dubii că am vrea să creăm aici una nouă.
InfoMarket: Compania Iute Credit a fost creată în 2008 cu 100% capital din Estonia. Sediul vostru central este în Tallinn, de ce ați decis să creați prima companie în Moldova?
InfoMarket: În Tallinn am creat și perfecționat doar tehnologia acestei afaceri, ne ocupăm de automatizarea ei. Noi creăm designul proceselor de afaceri și modelul organizațional. Și atragem finanțări pentru companiile noastre – prin emiterea bondurilor Iute Credit Europe la bursa de valori din Frankfurt.
InfoMarket: Cum în general ați ajuns în Moldova, doar ați fi putut să începeți cu o altă țară?
InfoMarket: În 2007 am decis să renunț la cariera de avocat și căutam noi oportunități de afaceri. Așa s-a întâmplat că, în componența unei delegații a oamenilor de afaceri din Estonia, alături de premierul de atunci al țării noastre, dl Andrus Ansip, am ajuns în Moldova. Aici l-am întâlnit pe viitorul meu partener, Allar Niinepuu, și am decis să deschidem aici o companie. A fost ”o intenție întâmplătoate”.
InfoMarket: Care au fost, dacă nu e secret, investițiile inițiale?
InfoMarket: Capitalul social a fost de 275 de mii de euro – este vorba despre economii, mijloace din vânzarea unor active de-ale noastre și capital împrumutat. Când am început să plătim investitorilor noștri dobânzile promise, au venit noi oameni, dispuși să cumpere bondurile (angajamentele) noastre și să obțină rentabilitate. Astfel, treptat, dezvoltam produsul nostru de bonduri. La început totul se mișca în ritm lent: în primul an de activitate, portofoliul de credite însuma doar 20 mln lei (1 mln de euro), peste 5 ani - 120 mln lei pe an (6 mln euro); iar în prezent, Iute Credit oferă în Moldova această sumă timp de o lună.
InfoMarket: De ce ați ales denumirea Iute pentru companie?
InfoMarket: Voiam să-i dăm o denumire clară pe piața locală, care să devină îndrăgită, în final, de oameni, inclusiv datorită originalității.
InfoMarket: Dar cu aceeași denumire ați deschis companii și în alte țări: Albania, Bulgaria, Bosnia și Herțegovina, Macedonia de Nord, unde e puțin probabil ca oamenii să înțeleagă sensul acestui cuvânt...
InfoMarket: ...Am arătat pe alte piețe cum se dezvoltă firma moldovenească și Moldova se poate mândri de acest lucru.
InfoMarket: V-ați lansat și în Kosovo, dar acolo v-a fost retrasă licența. Ce s-a întâmplat?
InfoMarket: Potrivit versiunii oficiale, licența ne-a fost retrasă pentru că nu am îndeplinit propriul plan de afaceri. Nu puteam accepta acest lucru și ne-am adresat într-o instanță internațională de arbitraj, care trebuie să facă lumină în acest caz. În această istorie am pierdut milioane și am cheltuit milioane ca să mergem în instanța de arbitraj. Dar numele nostru este mai prețios și intenționăm să câștigăm.
InfoMarket: Pe lângă faptul că Moldova a fost și prima țară în care ați creat o companie, ce ați mai impementat în premieră în țara noastră, iar apoi ați exportat pe alte piețe unde sunteți prezenți?
InfoMarket: Am experimentat aici cu diferite idei: am implementat rate la cumpărarea mărfurilor în magazine, am instalat primul ATM care funcționează de pe smartphone, fără card bancar. Testând aceste tehnologii în Moldova, le-am exportat și în alte țări. Cred că am găsit un echilibru bun între încrederea oamenilor și tehnologia neînsuflețită, pe care îl aplicăm în alte țări. Și acest echilibru a fost creat aici, în Moldova.
InfoMarket: Planificați extinderea afacerii în alte țări?
InfoMarket: Noi continuăm strategia de dezvoltare în Balcani, dar cred că în viitorul apropiat ne vom concentra pe Uniunea Europeană. Vedem acolo cerere pentru serviciile noastre. Europa se schimbă foarte mult, digitalizarea este peste tot, oamenii tot mai des folosesc smartphone-ul pentru diferite operațiuni. Cred că avem un potențial enorm pentru dezvoltarea businessului în UE.
InfoMarket: Microfinanțarea se rezumă la credite de consum. Literatura economică internațională afirmă că astfel de credite omoară economia, aduc prejudicii bugetului familiilor. Ce credeți despre acest lucru?
InfoMarket: Categoric nu sunt de acord cu această afirmație. Și am o mulțime de exemple. Să admitem că un om cu venit lunar de 500 de euro are nevoie de un frigider care costă cât salariul său, dar la modul practic poate plăti doar 50 de euro pe lună. În acest caz el are două opțiuni – să facă economii timp de 10 luni sau să contracteze un credit, să plătească 12 luni, dar să se folosească de frigider din prima zi. Cred că oamenii trebuie să aibă dreptul să aleagă și aceasta este esența afacerii date.
InfoMarket: În ultimii ani, și pandemia a agravat acest lucru, mulți oameni se îndatorează față de organizațiile de microcreditare, iau noi credite ca să le plătească pe cele precedente. Ce principii se aplică în activitatea companiei dvs?
InfoMarket: Supunem clienții noștri verificărilor ca să nu admitem ca ei să se îndatoreze. În primul rând, folosim bazele de date deschise și biroul istoriilor de credite. Afacerea noastră sunt clienții care își pot onora datoriile. Pentru a înțelege acest lucru, există Customer Perfomance Index (CPI) și Ratio, pe care le atribuim debitorului în funcție de o mulțime de date: cele oferite de el și cele care sunt în surse publice. Desigur că nu ajungem la recuperare de 100%, oamenii pot întârzia cu ratele. Dar tindem ca să avem permanent 90% dintre cei care plătesc.
Iute Credit are un management foarte conservativ și dacă un client întârzie cu plata ratei mai mult de 50 de zile, calificăm creditul drept nefuncțional neperformant. Întârzierile de peste 50 de zile sunt o chestiune de disciplină financiară și pe noi nu ne interesează că el să împrumute bani în altă parte ca să-și onoreze plata. Și pentru că fiecare persoană primește în medie un venit de 12 ori pe an, întârzierea de 30 de zile vorbește despre faptul că el are o problemă structurală. Și noi nu vom aștepta trei luni ca să înțelegem cât de gravă e problema și realizarea riscului. Iată de ce managementul este orientat că CPI să fie de peste 90%.
InfoMarket: Care este procentul creditelor neperformante, a fenomenului pe care îl numiți ”realizarea riscului”?
InfoMarket: Aceste date sunt publice. Întreg CPI-ul companiei noastre este de aproape 90%, iar creditele neperformante sunt de 12-15% din tot portofoliul. Pentru noi este un indicator normal, deoarece afacerea e construită pe riscuri calculate. Dacă vom refuza prea mult la acordarea creditelor, deseori putem pierde și debitori de bună credință. Potrivit statisticilor, doi din trei clienți care vin la noi primesc aprobare pentru credit.
InfoMarket: Care este mărimea activelor întregului grup Iute Credit și ce parte din total sunt mijloace împrumutate?
InfoMarket: Tot grupul din cinci țări operează acum cu active de 160 mln euro, dintre care 30 mln euro sunt banii acționarilor. 130 mln euro sunt bani atrași: bonduri vândute la bursa din Frankfurt – este vorba despre 125 mln euro și mai avem contracte cu băncile comerciale, în special în Moldova și Albania.
InfoMarket: Unde resursele sunt mai ieftine – la băncile locale sau la cumpărătorii dvs de bonduri?
InfoMarket: Pe piața locală sunt cu mult mai ieftine. Dar acestea se limitează la anumite piețe. O astfel de cooperare nu poate fi strânsă, mai ales că băncile văd un concurent în noi. Și nu este bine să depinzi de concurent.
InfoMarket: În prezent, piața moldovenească de microcreditare operează cu active de 11,7 mlrd lei. Dvs dețineți o cotă de 7,7%. În ce măsură, în opinia dvs, piața moldovenească este saturată cu serviciile OCN? Cu alte cuvinte, luptați pentru recroirea pieței existente sau pentru extinderea ei din contul atragerii clienților noi?
InfoMarket: Рiața se schimbă. În următorii ani, se va considera o practică obișnuită de a cumpăra acum și de a plăti mai târziu. Cred că piața încă nu e formată până la capăt. Și, acest lucru este greu de perceput, volumul acesteia în Moldova poate fi de 3-4 ori mai mare decât acum.
InfoMarket: Dar pe piața OCN sunt rate destul de mari. Care e rata medie la dvs și mărimea medie a unui împrumut?
InfoMarket: Mărimea medie a unui credit în Moldova este de 400 euro sau 8000 lei, rata – 49-50% anual. Aceleași rate sunt în Albania, Bosnia și Herțegovina și puțin mai mici - 42% anual în Bulgaria și Macedonia de Nord.
InfoMarket: Și cu așa rate vreți să ieșiți pe piața Uniunii Europene?
InfoMarket: Cred că pe viitor ratele se vor reduce la 20-25%.
InfoMarket: Peste un an și jumătate, de la 1 iulie 2023, reglementarea pieței OCN va trece de la Comisia Națională a Pieței Financiare la Banca Națională a Moldovei. Ce va schimba acest lucru pentru compania dvs și ce schimbări vor fi pentru piață în general?
InfoMarket: Dacă vom cumpăra banca, pentru noi nu vor fi mari schimbări. Dar și acum, toate procesele noastre de afaceri și tehnologii se dezvoltă în așa mod, ca să poată fi aplicate conform standardelor internaționale de raportare în toate țările în care suntem prezenți. Pentru practica noastră de business puțin ce se va schimba, mai ales că în Albania și Bulgaria deja avem un control destul de strict din partea instituțiilor statului. Și adaptăm ușor acest lucru la toate rapoartele și normele din Moldova: cerințe față de membrii conducerii, față de capital, lichiditate, cote ale portofoliilor funcționale și nefuncționale, etc.
Ceea ce ține de piață în general, aceasta va fi curățată de creditori care câștigă mai mult din nenorocirile oamenilor, de cei care nu pot sau nu vor să-și dezvolte afacerile din contul acordării serviciilor rapide și comode de microcreditare. Piața se va curăța.
InfoMarket: Dacă ori când veți cumpăra banca moldovenească, va avea loc contopirea, asocierea Iute Credit cu banca sau acestea vor activa în calitate de organizații financiare separate?
InfoMarket: Nu va fi niciun fel de integrare. Vor fi două companii separate, cu balanțe diferieă. Desigur că vom căuta o sinergie, vom căuta soluții pe care să le putem folosi în comun. Dar activele, angajamentele, riscurile – fiecare le va avea proprii.
InfoMarket: Anul trecut Iute Credit avea pierderi de 16 mln lei, ceea ce nu este tocmai specific afacerii dvs...
InfoMarket: Am creat un provision destul de conservativ (fond de rezervă). Dacă vedem că împrumutul nu este deservit cum trebuie, majorăm fondul. Anul trecut, din cauza pandemiei, mulți nu au reușit să-și onoreze creditele la timp și pentru siguranța noastră, atunci am majorat acest fond, care acoperă riscurile noastre chiar și atunci când le oferim amânare a plătii. La sfârșitul anului 2019 fondul de risc era la noi de 13,3% din portofoliul de credite, iar la finalul anului 2020 — 28,9%. În acest an indicele s-a redus puțin – la 22,5%, dar deja suntem cu profit - peste 70 mln lei pentru 11 luni.
InfoMarket: În grupul dvs sunt doi acționari de bază și active în sumă de 160 mln euro. Pentru atragerea mijloacelor pe piețe internaționale, activ se aplică mecanismul IPO. V-ați gândit la acest procedeu pentru diversificarea surselor de finanțare?
InfoMarket: Partenerul meu va spune că să vinzi acțiuni, e similar cu să-ți vinzi un rinichi. Posibil că pe viitor vom examina această posibilitate, dar pentru noi este important să păstrăm controlul asupra companiei.
InfoMarket: La ce ați atrage atenția în Moldova, pe piața financiară, ce, în opinia dvs, ar putea fi îmbunătățit?
InfoMarket: Sfatul meu nu va soluționa toate problemele Moldovei, dar cred că atitudinea oamenilor față de bani începe de la lucruri simple și mici. Omul vede cu ochii, simte cu degetele și totul ce simțim, ne oferă semnale simple. Sfatul meu e simplu: tipăriți bani noi, de mărimi normale, cu simboluri frumoase, care îi unește pe toți, cu excepția lui Ștefan cel Mare, faceți banii voștri mai calitativi și mai serioși. Acest lucru influențează subconștientul oamenilor, copiilor, tinerilor și adulților. Da, mergem spre digitalizarea totală a fluxurilor de bani, dar eu cred că numerarul va mai fi în Moldova încă 10-20 de ani. Doar lansați noi bancnote, care vor arăta Moldova modernă, vor reflecta identitatea voastă, istoria și visele – sursele de mândrie. Și acest lucru va avea nu doar un efect cosmetic, dar va influența la modul serios și subconștientul oamenilor. Față de bancnote frumoase este și atitduinea respectivă. // 27.12.2021 — InfoMarket.