
Moldova va primi un grant de 12 milioane de euro de la BEI pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare care susține rutele comerciale regionale cu Ucraina
Acest lucru este stipulat într-un acord de grant semnat de părți în cadrul celei de-a 5-a ediții a Conferinței Ministeriale a Platformei de Parteneriat pentru Moldova, care a avut loc la Chișinău. Potrivit Băncii Europene de Investiții, acest grant se adaugă unui acord de împrumut de 41,2 milioane EUR semnat în 2023. Finanțarea va fi utilizată pentru a reabilita și moderniza secțiuni-cheie ale infrastructurii feroviare din Moldova, ceea ce va îmbunătăți conectivitatea internă și va oferi o rută de export vitală pentru Ucraina. Proiectul este în conformitate cu inițiativa „Centura de solidaritate”, care vizează consolidarea stabilității regionale și a rezilienței economice prin îmbunătățirea conectivității Moldovei la Europa și Ucraina. Ambasadorul Uniunii Europene în Moldova, Janis Mazeiks, a declarat că grantul de 12 milioane EUR pentru dezvoltarea structurii feroviare a țării va aborda una dintre problemele-cheie care frânează dezvoltarea economică a țării - infrastructura de transport. „Datorită grantului UE de 12 milioane EUR, continuăm să modernizăm infrastructura feroviară a Moldovei și să îmbunătățim rutele de transport UE-Ucraina-Moldova. Până în prezent, benzile de solidaritate au reprezentat o formă vitală de sprijin din partea UE pentru Ucraina și Moldova în contextul războiului Rusiei împotriva Ucrainei, deoarece au ajutat Ucraina să exporte peste 136 de milioane de tone de mărfuri, cum ar fi cereale, minereu și oțel, și să importe peste 52 de milioane de tone de bunuri esențiale”, a declarat el. Grantul va fi alocat Moldovei de către Banca Europeană de Investiții în cadrul inițiativei europene „Coridoare de securitate” (Moldova Solidarity Lanes) pentru reabilitarea coridorului feroviar Vălcinec-Ocnita-Bălți-Ungheni-Chișinău-Căinari, cu o lungime de 446 km, dintre care 128 km de cale ferată sunt în stare nesatisfăcătoare. Această situație creează riscuri pentru traficul feroviar și îl poate perturba, inclusiv funcționarea lanțurilor logistice regionale. În același timp, restricțiile de viteză și greutate impuse acestui sector fac ca logistica de transport să fie foarte costisitoare. Acest tronson feroviar asigură legături cu zonele industriale din nordul și centrul Moldovei, inclusiv zonele economice libere din Mărculești, Bălți, Ungheni și Chișinău. Coridorul feroviar este important pentru exporturile, importurile și tranzitul de mărfuri din România și Ucraina. În plus, această secțiune conectează coridorul feroviar Căinari-Cimislia-Basarabeasca – Giurgiulești, utilizat pentru logistica de transbordare în porturile de la Dunăre și Marea Neagră. Implementarea proiectului va reduce timpul de transport feroviar, va crește cota de piață a transportului feroviar de mărfuri de mare capacitate și supradimensionate, va reduce sarcina asupra infrastructurii rutiere, va reduce uzura drumurilor și va îmbunătăți siguranța rutieră. De asemenea, se vor reduce emisiile de dioxid de carbon. Inițiativa „Coridoarele solidarității” este concepută pentru a sprijini Moldova și Ucraina în procesele de reorientare a lanțurilor logistice de transport cauzate de războiul din Ucraina. Proiectul va fi implementat cu sprijinul financiar al partenerilor, iar Parlamentul Republicii Moldova a ratificat deja acordurile financiare relevante. BERD a acordat un împrumut de 23 de milioane de euro, urmat de un supliment de 18,2 milioane de euro, BEI - 41,2 milioane de euro, iar alte 19,56 milioane de euro sub formă de grant vor fi furnizate prin intermediul Instrumentului European de Vecinătate. // 18.09.2024 - InfoMarket.