
BEI va acorda Moldovei un împrumut de 41,205 milioane de euro, iar UE un grant de 12 milioane de euro pentru modernizarea coridorului feroviar Vălcineț-Ocnița-Bălți-Ungheni-Chișinău-Căinari.
Acest lucru este stipulat de un contract de finanțare între Moldova și Banca Europeană de Investiții, lansarea negocierilor asupra căruia și semnarea ulterioară a fost aprobată de guvernul moldovean în cadrul unei ședințe de miercuri. Documentul urmează să fie semnat la 18 decembrie. Beneficiarul fondurilor alocate de BEI va fi întreprinderea de stat "Calea Ferată din Moldova". Împrumutul va avea o rată a dobânzii de circa 5,036 la sută și un termen de rambursare de până la 30 de ani. Comisionul de amânare va fi de 0,125 la sută pe an, iar comisionul pentru neutilizare - 0,1 la sută pe an. Potrivit ministrului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, lungimea coridorului feroviar Vălcineț-Ocnița-Bălți-Ungheni-Chișinău-Căinari este de 446 de kilometri, dintre care un tronson de 128 de kilometri este în stare proastă, ceea ce creează riscuri pentru circulația trenurilor pe acesta și poate perturba lanțurile logistice regionale. "Coridorul feroviar Centru-Nord de la Vălcineț până la Cainari are o lungime de 446 de kilometri, dar pe tronsonul de 128 de kilometri, din cauza stării proaste a acestuia, viteza trenurilor este foarte mică, uneori mai mică de 5 km pe oră. Vom atrage investiții de la BERD, BEI și UE pentru a repara și moderniza acest tronson, pentru a îmbunătăți viteza medie a trenurilor. Programul total de investiții este estimat la 120 de milioane de euro, din care aproximativ 40 de milioane de euro sunt granturi UE", a declarat Andrei Spînu. El a precizat că modernizarea coridorului feroviar va avea un impact pozitiv asupra economiei Republicii Moldova, deoarece vor fi create condițiile necesare pentru atragerea de noi volume de mărfuri și creșterea numărului de pasageri. Acest lucru se datorează faptului că, după finalizarea lucrărilor de reparație, viteza trenurilor va fi mărită, vor fi ridicate anumite restricții, iar timpul de călătorie între destinații va fi redus. Se va înregistra o creștere semnificativă a capacității de transport feroviar de mărfuri, inclusiv a tranzitului și a exporturilor de cereale. Posibilitatea de a transporta mărfuri pe calea ferată va reduce volumul de mărfuri transportate pe cale rutieră și va atenua presiunea asupra rutelor terestre naționale și a punctelor de trecere a frontierei. // 13.12.2023 – InfoMarket