
Comisia Europeană va aloca un grant de 20 de milioane de euro pentru modernizarea coridorului feroviar Vălcineț - Ocnița - Bălți - Ungheni - Chișinău - Căinari.
Acest lucru este stipulat în proiectul de ratificare a acordului de grant dintre Republica Moldova, Întreprinderea de Stat "Calea Ferată din Moldova" și Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare "RLF - Rapid Response - Calea Ferată din Moldova", semnat la Chișinău la 27 iunie. BERD va acorda Moldovei un împrumut de 23 de milioane de euro în aceleași scopuri, în două tranșe. Potrivit autorităților, starea tehnică actuală a infrastructurii feroviare afectează viteza schimbului de mărfuri, traficul de pasageri și costul final al serviciilor de transport feroviar. Reconstrucția și modernizarea coridorului feroviar va avea un efect pozitiv asupra economiei moldovenești și va duce la atragerea de noi volume de mărfuri și la creșterea numărului de pasageri. Acest lucru se datorează faptului că, după finalizarea lucrărilor de reparație, viteza trenurilor va fi mărită, vor fi eliminate anumite restricții și va fi redus timpul de circulație a trenurilor. Odată ce această infrastructură feroviară va fi reparată, vor putea fi negociate noi granturi și împrumuturi preferențiale pentru achiziționarea de material rulant și reabilitarea altor coridoare feroviare. Acest lucru va crea perspective pozitive pentru o dezvoltare fructuoasă a relațiilor în domeniul feroviar. După cum a relatat anterior InfoMarket, costul total al proiectului "Răspunsul Căilor Ferate din Moldova la criză" se va ridica la 71 de milioane de euro. Pentru implementarea proiectului, Uniunea Europeană va aloca un grant de investiții de până la 20 de milioane de euro, iar BERD va acorda un împrumut de 23 de milioane de euro. În plus, proiectul va fi cofinanțat cu până la 28 de milioane de euro de la CFM/bugetul de stat. Proiectul va sprijini dezvoltarea economică a Republicii Moldova, va spori potențialul logistic și de tranzit al acesteia și va îmbunătăți eficiența operațională prin reabilitarea unor secțiuni ale coridorului feroviar nord-sud. Proiectul va facilita transportul de mărfuri pe rute alternative din Ucraina prin Moldova către UE. Proiectul urmărește să asigure securitatea alimentară și să îmbunătățească accesul mărfurilor ucrainene la cel mai mare port de la Marea Neagră, Constanța, precum și la porturile din România, Moldova și Ucraina - Galați, Reni, Izmail și Giurgiulești - ale căror capacități operaționale pot "absorbi" o parte semnificativă din nevoile de export ale Ucrainei. Proiectul sprijină trecerea de la moduri de transport cu emisii ridicate de dioxid de carbon la moduri de transport cu emisii reduse de dioxid de carbon, deoarece mărfurile dinspre/către Ucraina via Moldova sunt transportate în principal pe cale rutieră din cauza constrângerilor de capacitate de pe rețeaua feroviară nord-centrală a Moldovei. // 29.11.2023 – InfoMarket