
Moldova va primi aproximativ 43 de milioane de euro de la BERD și UE pentru a-și moderniza infrastructura feroviară.
Potrivit serviciului de presă al Parlamentului, acest lucru este prevăzut de un acord cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, începutul negocierilor asupra căruia a fost aprobat de Comisia parlamentară pentru politică externă și integrare europeană. Astfel, BERD va acorda Moldovei un împrumut de 23 de milioane de euro pentru modernizarea infrastructurii feroviare. De asemenea, Moldova va primi un grant de aproape 20 de milioane de euro din partea Comisiei Europene. Banii vor fi utilizați pentru reabilitarea coridorului feroviar Vălcineț-Ocnița-Bălți-Ungheni-Chișinău. Drept rezultat, va crește volumul de mărfuri transportate pe calea ferată, pentru că vor fi eliminate restricțiile de masă pe acest sector și va fi majorată viteza de circulație. De menționat că, în anul 2014, a mai fost semnat un Acord de împrumut cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, care prevedea alocarea a 52,5 milioane de euro pentru achiziția locomotivelor și pentru restructurarea unui alt tronson de cale ferată. Agenția InfoMarket a relatat anterior despre intenția BERD de a aloca 23 de milioane de euro pentru restabilirea infrastructurii a 2 secții ale Căii Ferate din Moldova în cadrul proiectului "Răspunsul Căilor Ferate din Moldova la criză" cu un cost total de 71 de milioane de euro. Pentru implementarea acestui proiect, Uniunea Europeană va oferi un grant investițional în valoare de până la 20 de milioane de euro. În plus, o cofinanțare de până la 28 de milioane de euro va fi asigurată din Fondurile Feroviare / bugetul de stat. Potrivit BERD, proiectul "Răspunsul Căilor Ferate din Moldova la criză" va sprijini dezvoltarea economică a Moldovei, va spori potențialul logistic și de tranzit și va crește eficiența operațională prin îmbunătățirea infrastructurii regionale prin reabilitarea secțiunilor coridorului feroviar Nord-Sud. Proiectul va facilita transportul de mărfuri prin rute alternative dinspre Ucraina către UE. Prin îmbunătățirea infrastructurii feroviare, proiectul va crește capacitatea și va elimina limitele de viteză pe infrastructura feroviară existentă. Proiectul urmărește să asigure securitatea alimentară și să îmbunătățească accesul mărfurilor ucrainene la cel mai mare port operațional de la Marea Neagră, Constanța, precum și la porturile din România, Republica Moldova și Ucraina - Galați, Reni, Izmail și Giurgiulești, ale căror capacități operaționale combinate pot "absorbi" o parte semnificativă din nevoile de export ale Ucrainei. // 07.06.2023 – InfoMarket