
BERD va oferi 23 de milioane de euro pentru restaurarea infrastructurii a două segmente de cale ferată din Moldova, în cadrul unui proiect de 71 de milioane de euro.
Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) a precizat că va finanța, în special, achiziționarea materialelor necesare pentru restabilirea infrastructurii segmentelor de cale ferată Valcinet-Bălți-Ungheni (în cadrul primei tranșe) și Chișinău-Cainari (în cadrul celei de-a doua tranșe). Împrumutul BERD în valoare de până la 23 de milioane de euro va fi format din prima tranșă de până la 12 milioane de euro și a doua tranșă de până la 11 milioane de euro. Costul total al Proiectului de răspuns la criza căilor ferate din Moldova va fi de 71 de milioane de euro. Pentru implementarea proiectului, Uniunea Europeană va aloca un grant de investiții de până la 20 de milioane de euro. În plus, proiectul va fi cofinanțat cu până la 28 de milioane de euro de la Căile Ferate din Moldova / bugetul de stat. Potrivit BERD, proiectul de răspuns la criză al Căilor Ferate din Moldova va sprijini dezvoltarea economică a Republicii Moldova, va spori potențialul logistic și de tranzit al acesteia și va îmbunătăți eficiența operațională prin reabilitarea secțiunilor coridorului feroviar Nord-Sud. Proiectul va facilita transportul de mărfuri pe rute alternative din Ucraina prin Moldova către UE. Proiectul urmărește să asigure securitatea alimentară și să îmbunătățească accesul mărfurilor ucrainene la cel mai mare port de la Marea Neagră, Constanța, precum și la porturile din România, Republica Moldova și Ucraina - Galați, Reni, Izmail și Giurgiulești, ale căror capacități operaționale pot "absorbi" o parte semnificativă din nevoile de export ale Ucrainei. Proiectul sprijină trecerea de la moduri de transport cu emisii ridicate de dioxid de carbon la moduri de transport cu emisii reduse de dioxid de carbon, deoarece mărfurile dinspre/către Ucraina prin Moldova sunt transportate în principal pe cale rutieră din cauza lipsei de capacitate a rețelei feroviare nord-centrale a Moldovei. Se preconizează că proiectul de răspuns la criză al căilor ferate moldovenești va crește capacitatea și va reduce limitele de viteză pe infrastructura feroviară existentă. Acesta va crește potențialul logistic și de tranzit al rețelei naționale de transport feroviar al țării, contribuind la dezvoltarea economică durabilă a Moldovei. Prin îmbunătățirea infrastructurii feroviare, proiectul va crește capacitatea de tranzit și va elimina limitările de viteză pe infrastructura feroviară existentă. Rezultatul preconizat este un trafic mai mare, crescând numărul de persoane dispuse să utilizeze rețeaua feroviară în locul celei rutiere (transfer modal). Împrumutul BERD va fi prezentat întreprinderii de stat Căile Ferate din Moldova, care va fi responsabilă de implementarea proiectului. // 15.03.2023 – InfoMarket