Noutaţi

Banca Națională crește cota de capital propriu a băncilor în activitatea lor operațională„Finanțează” Banca Națională bugetul de stat în detrimentul economiei? Și ce legătură au FMI și băncile comerciale cu asta?Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Octombrie, a.2025Măsuri inflaționiste în condițiile unei inflații ridicate sau așteptarea politicii Stop-and-Go a Băncii Naționale a MoldoveiDr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Plățile și serviciile bancare digitale câștigă tot mai mult teren în Moldova, potrivit studiului Mastercard

Plățile și serviciile bancare digitale câștigă tot mai mult teren în Moldova, potrivit studiului Mastercard

Serviciile și plățile digitale devin tot mai prezente în viața de zi cu zi a moldovenilor — de la cumpărăturile zilnice din magazine până la interacțiunea cu banca prin aplicațiai mobilă, care oferă acces la o gamă largă de servicii financiare. Conform studiului anual MasterIndex 2025 realizat de Mastercard, fiecare al doilea locuitor al țării a plătit deja pentru cumpărături cu smartphone-ul, iar pentru 19% acestea au devenit principala modalitate de plată. În plus, 41% dintre respondenți au confirmat că au deschis și utilizează un card digital în aplicația mobilă a băncii, fără echivalentul său fizic.
 

Moldova a făcut un adevărat salt digital în domeniul plăților fără numerar. Astăzi, fiecare a doua tranzacție cu cardurile Mastercard în punctele de vânzare fizice din țară este o plată contactless cu smartphone-ul, prin NFC. Aceasta nu este doar o tendință tehnologică, ci un indicator al gradului de deschidere a pieței către inovații și al rapidității cu care acestea sunt implementate. Observăm un interes deosebit de înalt din partea utilizatorilor de a încerca soluții digitale noi”, a subliniat Irina Untila, Country Manager Mastercard în Moldova.
 

Cum evoluează modalitățile de plată 
 

Tendința de a efectua plăți fără numerar în Moldova crește de la an la an. 78% dintre deținătorii de carduri utilizează cardul bancar zilnic sau de câteva ori pe săptămână. Plățile fără numerar devin modalitatea preferată de plată în magazinele fizice: 36% plătesc cumpărăturile cu cardul fizic, alți 36% cu cardul digital din smartphone, în timp ce 29% preferă să plătească cu numerar. 
 

Posibilitatea de a plăti cu cardul influențează direct alegerea magazinului: 45% dintre moldoveni preferă magazinele în care pot achita cu cardul, cu 9 p.p. mai mult decât în anul precedent. Totodată, pentru 12% dintre respondenți, posibilitatea de a plăti cu cardul este esențială în alegerea magazinului.
 

Cumpărăturile online continuă, de asemenea, săcâștige popularitate printre locuitorii din Moldova. 7 din 10 respondenți fac shopping online, iar 71% dintre aceștia cumpără cel puțin o dată pe lună, în creștere cu 12 p.p. față de anul precedent. 
 

Transformarea digitală a experienței bancare
 

Utilizatorii aleg din ce în ce mai des soluțiile digitale de interacțiune cu banca. 70% dintre deținătorii de carduri utilizează deja serviciile bancare digitale, precum aplicații bancare mobile sau internet banking. În același timp, fiecare al doilea respondent declară că este pregătit să treacă complet la formatul digital de comunicare cu banca în următorii 2-3 ani.
 

Așteptările utilizatorilor privind funcționalitatea serviciilor bancare digitale cresc constant. Printre cele mai dorite opțiuni în aplicația mobilă se numără oferte personalizate (49%), analize detaliate ale cheltuielilor (41%), gestionarea conturilor de la diferite bănci într-o singură aplicație (39%), solicitarea unui card bancar online (38%) și recomandări pentru planificare financiară (35%). Astfel, utilizatorii își doresc ca aplicația bancară să devină un asistent multifuncțional, care să să le permită nu doar efectuarea tranzacțiilor necesare, ci și să le ofere consultanță și analize de calitate pentru gestionarea finanțelor.
 

De 25 de ani, Mastercard contribuie la dezvoltarea economiei digitale a țării , prin implementarea serviciilor inovatoare de plată pentru consumatori și proiectelor smart city, susținerea soluțiilor pentru întreprinderile mici și mijlocii, dezvoltarea produselor de carduri și rețelei de acceptare a plăților, comerțului electronic și transferurilor de bani. În 2025, compania a semnat un Memorandum de colaborare cu Agenția de Guvernare Electronică (e-Governance Agency) pentru dezvoltarea plăților digitale în serviciile publice prin EVO și MPay, extinderea incluziunii financiare și modernizarea infrastructurii de plăți. Anul acesta, Mastercard a lansat și un nou serviciu fintech în retail, „Cash la casă”, care permite retragerea de numerar direct la casa punctului de vânzare atunci când se efectuează plata cu cardul.
 

Despre MasterIndex
 

MasterIndex — studiu anual privind atitudinea locuitorilor din Moldova față de plățile fără numerar, realizat de compania XPLANE la comanda Mastercard în perioada 26 iunie - 10 iulie 2025, prin intermediul unor interviuri telefonice. La sondaj au participat 500 de deținători de carduri bancare cu vârste cuprinse între 18 și 65 de ani din trei orașe: Chișinău, Bălți și Cahul.

Noutați dupa tema