Noutaţi

Banca Națională crește cota de capital propriu a băncilor în activitatea lor operațională„Finanțează” Banca Națională bugetul de stat în detrimentul economiei? Și ce legătură au FMI și băncile comerciale cu asta?Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Octombrie, a.2025Măsuri inflaționiste în condițiile unei inflații ridicate sau așteptarea politicii Stop-and-Go a Băncii Naționale a MoldoveiDr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Mierea Apifera cucerește piața internațională: 90% din producție merge peste hotare

Mierea Apifera cucerește piața internațională: 90% din producție merge peste hotare

Brandul Apifera continuă o tradiție apicolă de familie, transmisă din generație în generație. Astăzi, afacerea administrată de a treia generație de apicultori a evoluat dintr-un mic atelier într-un exportator recunoscut. Programul Bridge Missions, dezvoltat și implementat de Agenția de Investiții, în parteneriat cu Ukraine-Moldova American Enterprise Fund și Innovate Moldova, le-a facilitat accesul către piețe internaționale și parteneriate strategice.

Înființată în 2016, Apifera a devenit una dintre cele mai moderne companii apicole din Moldova. Într-o perioadă în care consumatorii optează pentru produse naturale, mierea de la Apifera a reușit să câștige încrederea consumatorilor din țară și de peste hotare. 

Am observat că mierea moldovenească, deși de o calitate excelentă, era puțin promovată internațional. Aici am apărut noi cu dorința de a valorifica potențialul excepțional al mierii din Moldova și de a o face cunoscută peste hotare. Primele provocări au fost legate de standardizarea calității, obținerea certificărilor europene și construirea încrederii pe piețele externe. Dar, datorită perseverenței și atenției la detalii, am reușit să ne facem remarcați prin calitate constantă, transparență și profesionalism”, a declarat Anatol Rusu, fondatorul companiei.
În prezent, mierea de salcâm, tei și polifloră este exportată în numeroase țări din Europa, inclusiv în SUA și Canada, fiind vândută atât în ambalaje vrac, cât și în borcane premium.

Fiecare lot de miere provine din stupine selectate din cele mai curate regiuni ale Republicii Moldova, iar fiecare etapă este atent monitorizată pentru a garanta puritatea produsului. Colectăm mierea de la apicultori pasionați din toate colțurile țării, oameni care împărtășesc aceleași valori ca și noi și contribuie la păstrarea autenticității fiecărui sortiment”, a menționat fondatorul Apifera.

Bridge Missions: o rampă de lansare spre parteneriate durabile
Pentru un producător care își dorește să ajungă pe piețele globale, prezența la expozițiile internaționale este esențială. Astfel a început prima colaborare dintre Apifera și Agenția de Investiții, în 2025, când compania a participat în Germania la prima misiune economică Bridge Missions.

Datorită sprijinului Agenției, am reușit să ne înscriem și să participăm la această misiune economică. Am dobândit o experiență extrem de benefică și pozitivă pentru compania noastră. Acest lucru a demonstrat cât de valoroasă poate fi colaborarea cu instituțiile de sprijin pentru afacerile locale în vederea promovării eficiente pe piețele externe. Ne-a oferit vizibilitate internațională, acces direct la noi parteneri și clienți și ne-a consolidat reputația Apifera ca exportator serios de produse apicole de calitate din Republica Moldova”, a adăugat Anatol Rusu.

Planurile de creștere a vizibilității companiei nu se opresc aici. Anatol Rusu planifică să se înscrie la misiunile din anul viitor și setează o listă de priorități care să scoată în evidență experiența vastă obținută în cadrul activităților susținute de Agenția de Investiții. 
Apifera exportă circa 90 % din producția sa (480 de tone de miere) pe piețele internaționale, iar cele mai populare destinații sunt Canada, Danemarca, Franța și Anglia.
 
În următorii ani dorim să extindem portofoliul de produse apicole premium. Vrem să investim în inovație, tehnologii și ambalaje sustenabile, păstrând în același timp tradiția și autenticitatea mierii moldovenești. În 2026, ne dorim să participăm la misiunea din Paris, unde planificăm să stabilim parteneriate exclusive cu piața scandinavă. În țările nordice, mierea este mai scumpă, dar și mult mai apreciată, deoarece consumatorii de acolo caută produse naturale și autentice”, a conchis Anatol Rusu.
 
Potrivit Asociației Naționale a Apicultorilor din Republica Moldova, în 2025, s-a exportat 3700 tone de miere, în valoare de 10 mil 700 dolari. Moldova exportă miere în 24 de țări, 90% fiind țările Uniunii Europene, dar și SUA. 
 
Programul Bridge Missions, implementat de Agenția de Investiții, este conceput pentru a crește competitivitatea companiilor locale pe plan internațional, prin participarea la întâlniri B2B, târguri, expoziții, forumuri și summituri. Astfel, micile afaceri pot stabili parteneriate strategice.

În perioada aprilie-noiembrie 2025, peste 250 de companii moldovenești din IT, agricultură, industrii creative, vin și turism s-au înscris în programul Bridge Missions, iar 110 au primit deja finanțări nerambursabile în valoare totală de 1,58 mil. lei. 

Înscrierea la acest program se face prin completarea formularului. Cu toate detaliile despre program puteți afla accesând acest document
*Acest material este parte a campaniei „Produs în Moldova. Pentru toată lumea.” — inițiativa Agenției de Investiții de promovare a producătorilor autohtoni pe piețele internaționale.
 

Noutați dupa tema