Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Iulie, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Galina Postica, profesoara de limbi străine care integrează competențele ecologice în lecțiile sale

Galina Postica, profesoara de limbi străine care integrează competențele ecologice în lecțiile sale

Galina Postica este profesoară de limba engleză și franceză la Liceul Teoretic „Nicolae Donici” din satul Dubăsarii Vechi, raionul Criuleni, din Republica Moldova. Cu o carieră dedicată formării tinerelor generații, Galina a găsit în „Școala de primăvară pentru tineri formatori și antreprenori” o nouă direcție: cum să aducă antreprenoriatul social și competențele ecologice mai aproape de elevii ei, chiar în cadrul lecțiilor. Timp de patru zile, alături de alți 24 de tineri din Moldova, Ucraina, Georgia și Armenia, profesoara a explorat soluții durabile pentru comunități în cadrul unui program intensiv de învățare și schimb de experiență în tranziția digitală și economia verde.
 
Evenimentul a fost organizat de EcoVisio, la EcoVillage Moldova și a fost finanțat de programul EU4Youth Faza a III-a: Ocuparea forței de muncă și antreprenoriat în rândul tinerilor, în cadrul proiectului Child Fund „Promovarea antreprenoriatului social în rândul tinerilor și a competențelor practice de gestionare a carierei în Ucraina, Moldova, Georgia și Armenia prin intermediul abordării inovatoare a Companiilor Sociale Studențești (SSC)”.
 
De la teorie la practică – cum pot fi implicați elevii din Moldova în promovarea sustenabilității
 
În calitate de profesoară, Galina își propune să integreze activități din domeniul sustenabilității și economiei verzi în lecțiile sale și să discute cu elevii teme legate de protecția mediului, pentru a-i sensibiliza și a-i implica activ în construirea unui viitor verde și durabil.
 
„De la școala pentru tineri formatori și antreprenori am preluat foarte multe idei pe care le pot integra în curriculum. La lecțiile de limba engleză avem modulul dedicat mediului înconjurător, iar timp de o lună putem lucra practic cu elevii, aplicând ceea ce am învățat aici. Este important să începem cu pași mici și să ne concentrăm pe ceea ce putem schimba în jurul nostru, în comunitatea noastră. Informație avem foarte multă, avem acces la ea zi de zi, dar ceea ce contează cu adevărat sunt practicile zilnice, obiceiurile simple care pot face diferența. Nu e suficient să avem conștientizare, trebuie să trecem și la acțiune.”

Pentru Galina nu este suficient doar să transmită informații. Ea vrea să creeze o experiență practică pentru elevi, care să le permită acestora să aplice teoria în viața de zi cu zi, aprofundând, în același timp, concepte esențiale despre sustenabilitate și economia verde.

„Chiar și noi, adulții, de multe ori nu realizăm cât de multe resurse sunt necesare pentru a crea chiar și cele mai mici lucruri care ajung pe mesele noastre. De aceea, vreau să ajut elevii să înțeleagă acest proces și impactul asupra mediului. Vreau să discutăm despre economia verde, despre cum sunt produse obiectele din jurul nostru, dar nu mă voi opri doar la teorie. Ceea ce contează cu adevărat este aplicarea acestor cunoștințe în practică. De aceea, aș dori să aduc un element concret: în timpul a 2-3 lecții să ieșim împreună cu elevii în curtea școlii și să facem curățenie, să plantăm un copac sau o floare, folosind resursele pe care le avem, decât pur și simplu să vorbim despre asta.”
Competențele ecologice – o oportunitate de a contribui la un viitor durabil
 
Galina consideră că dezvoltarea competențelor ecologice de la o vârstă fragedă este esențială pentru a crea schimbări durabile în comunități. Într-o țară precum Moldova, unde tinerii sunt din ce în ce mai conștienți de provocările de mediu din jurul lor, școala poate deveni locul în care aceștia nu doar învață teoria, ci și o pun în practică.
 
„Trebuie să începem cu pași mici, să facem ceea ce ține de noi, de problemele noastre. Eu încurajez copiii să respecte regulile de bază: să mențină curățenia, să planteze, dar e nevoie să facem mai mult – să implicăm activ tinerii, pe părinții lor, dar și întreaga comunitate. Eu am încredere în tineretul nostru. La școală, avem foarte mulți elevi activi, motivați, inteligenți, care se implică în diverse inițiative și proiecte. Mă bucur să îi văd că explorează, se dezvoltă și, mai ales, că își doresc să construiască un viitor aici, acasă.”

Programul EU4Youth Faza a III-a: Ocuparea forței de muncă și antreprenoriat în rândul tinerilor, finanțat de Uniunea Europeană și de Ministerul Afacerilor Externe al Lituaniei, este implementat de Agenția Centrală de Management a Proiectelor (CPVA) în țările Parteneriatului estic. Acestea includ Armenia, Azerbaidjan, Belarus, Georgia, Moldova și Ucraina. Programul se va derula până la mijlocul anului 2025 și vizează furnizarea de asistență tehnică organizațiilor guvernamentale și neguvernamentale în vederea combaterii șomajului în rândul tinerilor și a îmbunătățirii capacității de ocupare a forței de muncă.
 

Noutați dupa tema