Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Iulie, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Un expert american explică de ce ajutoarele externe oferite R.Moldova în ultimii 25 de ani nu au dus la progrese semnificative: Mai mult ajutor nu produce mai multă creștere

Un expert american explică de ce ajutoarele externe oferite R.Moldova în ultimii 25 de ani nu au dus la progrese semnificative: Mai mult ajutor nu produce mai multă creștere

Ajutoarele și împrumuturile externe consistente din ultimii 25 de ani nu doar că nu au ajutat Republica Moldova să facă progrese, ci au dus la o stagnare sau la un declin vizibil în cele mai multe domenii cruciale, cum ar fi calitatea guvernării, lupta cu corupția sau independența justiției. Concluzia se regăsește într-o analiză a expertului american Daniel J. Mitchell, economist de talie mondială și membru senior al Institutului CATO din Washington DC, SUA, care se află în aceste zile la Chișinău. 

 

„Din cauza instinctului meu libertin și a simpatiei pentru contribuabili, nu sunt un fan al ajutoarelor externe. Există argumentul practic că ajutorul extern pur și simplu nu funcționează. Mai mult ajutor nu produce mai multă creștere. Pentru că fondurile externe pot împiedica dezvoltarea economică prin susținerea guvernelor proaste și a politicilor proaste. Să folosim Moldova ca exemplu”, își începe analiza Daniel Mitchell.

 

Expertul face trimitere la datele Băncii Mondiale, care prezintă modul în care a evoluat sau involuat starea lucrurilor în R. Moldova în 2022, în comparație cu anul 1996, la scurt timp după ce și-a proclamat independența față de URSS. 

 

„După cum puteți vedea, îmbunătățirile modeste în două domenii sunt compensate de scăderi modeste în alte trei domenii. De altfel, nici măcar nu am inclus categoria „Stabilitate politică”, care a scăzut semnificativ. Concluzia este că Moldova nu a profitat de independență, cel puțin atunci când măsurăm calitatea guvernării”, scrie Mitchell în analiza sa. 

 

Expertul american atrage atenția că banii oferiți de-a lungul timpului Republicii Moldova, inclusiv de Guvernul SUA, nu pot fi folosiți „pentru a cumpăra prieteni”. Mitchell aduce exemplul banilor oferiți Chișinăului de SUA pentru acoperirea cheltuitelor în ceea ce privește compensarea facturilor la energie. 

 

„Așadar, printre altele, ajutorul SUA este folosit pentru a subvenționa consumul de energie în Moldova. Nu cred că guvernul SUA ar trebui să subvenționeze facturile de energie ale nimănui, fie acasă, fie în străinătate. Ajutorul străin nu se aplică banilor care sunt folosiți pentru a cumpăra prieteni. (…) De ce ar trebui să conteze acest lucru pentru cititorii americani? Sau pentru cititori din aproape oricare alt loc în afară de Moldova. Ei bine, ar trebui să conteze pentru americani, cât și pentru europeni sau japonezi, pentru că ajutăm la finanțarea guvernului Republicii Moldova. (…) Dacă cineva mă poate convinge că împrumuturile către un un stat străin vor împiedica o țară să se alăture Rusiei (sau a unei alte țări neprietenoase), atunci ar putea merita. Dar sunt foarte sceptic că acest lucru se poate întâmpla. Concluzia este că ajutorul extern are un istoric teribil”, mai scrie expertul.

 

Mitchell mai adaugă că, dacă totuși politicienii insistă să trimită bani contribualilor din diferite țări, fondurile ar trebui să fie îndreptate pentru atingerea unor obiective concrete „cum ar fi scorurile mai bune la Indicatorii globali ai guvernanței a Băncii Mondiale”.

 

„Sau, și mai bine, condiționați ajutorul pentru obținerea unor scoruri ale Libertății Economice mai bune de la Fondul Monetar Internațional și Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică”, a adăugat Mitchell.


Sursa; Curentul.md

Noutați dupa tema