Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Iulie, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Programul BRIDGE la 18 luni de implementare: Inițiativa a facilitat accesul a peste 400 de companii pe piețele internaționale și a generat noi oportunități de afaceri

Programul BRIDGE la 18 luni de implementare: Inițiativa a facilitat accesul a peste 400 de companii pe piețele internaționale și a generat noi oportunități de afaceri

Peste 400 de companii din sectoarele strategice ale economiei au beneficiat de facilități financiare pentru participarea la evenimente internaționale, la care au avut ocazia să stabilească parteneriate de colaborare pentru creșterea competitivității și extinderea oportunităților de afaceri pe piețele internaționale. Astfel, în 18 luni de implementare a programului BRIDGE, întreprinderile din industriile creative, turism, viticultură și agricultură au beneficiat de facilități financiare în valoare de 1500 dolari fiecare, care le-au permis să fie prezente la forumuri, summituri, întâlniri B2B, conferințe și expoziții de profil.
Rezultatele au fost înregistrate datorită programului strategic BRIDGE, lansat de Proiectul Tehnologiile Viitorului, finanțat de USAID, Suedia și Marea Britanie și proiectul USAID Competitivitate și Reziliență Rurală în Moldova, în parteneriat cu Agenția de Investiții din Moldova. 
Natalia Bejan, director general, Agenția de Investiții din Moldova: „Ne-am întâlnit în cadrul acestui eveniment pentru a cunoaște rezultatele programului BRIDGE, beneficiarii inițiativei, dar și oportunitățile pe care le-au avut la evenimentele internaționale la care au participat, precum și know-how-ul pe care l-au adus acasă. Din start vreau să spun că ne dorim continuarea programului, iar în acest sens, venim cu o noutate bună: din partea bugetului de stat vom avea o contribuție financiară pentru continuitatea programului și în anul viitor. Cu siguranță, ceea ce noi am obținut este doar un început, iar rezultatele pe care le-am înregistrat sunt încurajatoare și ne motivează să continuăm să oferim susținere de dezvoltare pentru micile afaceri și startup-urile din Republica Moldova.”
Doina Nistor, directoarea Proiectului Tehnologiile Viitorului: „Programul BRIDGE împuternicește antreprenorii, focalizându-se pe companiile mici și mijlocii, facilitând colaborări internaționale și ne bucurăm va fi sprijin financiar și din surse publice. A fost pornit inițial ca proiect pilot cu scopul de a conecta industriile creative cu parteneri din alte țări, stimulând exportul în contextul în care acest sector nu avea o prezență semnificativă pe piețele internaționale. Programul vizează atât companiile, cât și asociațiile, încurajând membrii acestora să dezvolte relații de afaceri și să exploreze noi oportunități de export”.
 
Programul BRIDGE constituie expresia eforturilor comune pentru a sprijini dezvoltarea economică și competitivitatea în Republica Moldova. Cele mai multe companii care au beneficiat de susținere sunt din domeniul industriei creative, fashion, inginerie, turism și vin, precum și horticultură.
Katrina FRIED, Ambasadoarea Suediei în Republica Moldova: „Există atât de multe proiecte impresionante și diverse pe care Suedia, USAID și Marea Britanie au avut plăcerea să le sprijine prin intermediul programului BRIDGE. Un exemplu este Moldox. În ultimii 10 ani, Suedia a fost mândră să susțină Festivalul Internațional de Film Documentar pentru Schimbare Socială Moldox și ne bucurăm că Moldox este, de asemenea, activ în cadrul programului BRIDGE, permițându-i apartenența la evenimente prestigioase din Grecia și Serbia, prezentând alte proiecte și consolidând conexiunile internaționale. Colaborarea în cadrul Moldovei și în țări precum țara mea, Suedia, deschide ușile către piețele internaționale și înțelegerea tendințelor de consum.”
 
Kirk Ramer, Director al Proiectului USAID Competitivitate si Reziliență Rurală: „Programul BRIDGE a oferit suport companiilor ce își doresc să-și extindă prezența pe piață și să adopte tehnologii inovatoare. În rezultatul participării la evenimente internaționale, beneficiarii noștri, au reușit să încheie noi parteneriate, să exploreze noi piețe și să prezinte produsele moldovenești întregii lumi. Sunt încântat să menționez că, în total, 168 companii din sectoarele horticol, apicol, vinicol și turistic au primit suport în valoare totală de 169 mii dolari prin intermediul Programului BRIDGE.”
Noi parteneri de turism la expoziții internaționale și promovarea vinurilor în SUA
Andrei Rusu este managerul unei agenții de turism, iar prin intermediul programului BRIDGE a avut oportunitatea de a participa la expoziția internațională de turism „Ferien Messe Wien”, care se desfășoară în fiecare an la Viena. Evenimentul i-a oferit oportunitatea de a identifica noi parteneri din Austria și includerea tururilor noastre în cataloagele lor. Doar de la începutul anului 2024,  prin programul BRIDGE, au participat la expoziții internaționale peste 60 de companii locale din întreg lanțul valoric al industriei.
 
Andrei Rusu, Managing Partner Go Adventure:Expozițiile internaționale de turism reprezintă platforme excelente pentru stabilirea noilor parteneriate, iar dialogul cu vizitatorii poate servi drept o sursă vastă de inspirație pentru produsele noastre turistice. Aplicarea la program a durat puțin, iar îndeplinirea formularelor este destul de intuitivă. Prima expoziție la care am participat în cadrul programului a fost Ferien Messe Wien 2023, unde am interacționat cu numeroși turiști, dar și companii de turism austriece.”
 
Iar Sergiu Gălușcă, fondator și vinificator a aplicat la program cu scopul de a-și consolida exporturilor de vinuri în SUA, prin participarea la cel mai important eveniment dedicat întâlnirii producătorilor de vinuri si distribuitori din partea Europei de Est în SUA „ Annual Convention and Exposition of the WSWA – Wine & Spirits Wholesalers of America” care s-a desfășurat în Orlando, Florida. 
 
Sergiu Gălușca, Fondator și vinificator Unicorn Estate: „Rezultatele participării nu sunt doar o recunoașterea a muncii noastre în producerea vinurilor de înaltă calitate, dar și ne-a permis să întărim relația cu distribuitorul nostru din SUA.”
 
Cireșe exportate în Spania și salată crescută în seră
Un alt antreprenor care a beneficiat de susținerea programului este Vera Ciobanu, care administrează compania producătoare de cireșe „Moreller”. După ce a început a exporta cireșe în Spania, suportul venit prin intermediul Programului BRIDGE i-a oferit posibilitatea să meargă direct la importator și să urmărească întreg procesul de sortare și ambalare a cireșelor. Această experiență a ajutat-o să înțeleagă mai bine cerințele față de calitate, calibru și ambalaj pe piața din Spania.



Vera Ciobanu, administratoarea companiei „Moreller”: „Am conștientizat că, pentru a concura pe piața UE, trebuie să ne conformăm preferințelor cumpărătorilor. Sortarea cireșelor înainte de livrare este indispensabilă. Noi nu dispunem de această infrastructură, dar suntem în căutarea unui partener cu care să cooperăm în acest sens, astfel încât să facem față cerințelor de export.”
 
Datorită suportului financiar al programului BRIDGE, antreprenorul Dmitrii Albot, care produce salată, a participat la câteva evenimente internaționale în cadrul cărora și-a creat o viziune clară despre serele verticale și alte inovații în acest domeniu.
Dmitrii Albot, antreprenor: „Sera noastră este situată în centrul orașului Chișinău. Creștem salate fără soare, fără sol și folosim cu 95% mai puțină apă pentru irigare. Cu suportul BRIDGE, am participat la GreenTech Amsterdam, unde lideri din întreaga lume din industrie își prezintă inovațiile. Este o șansă unică să afli despre descoperiri cu 5-6 ani înainte ca ele să devină produse.”
Dornic să beneficiezi și tu de finanțare? Aplică la program, accesând https://bridge.invest.gov.md/
Beneficiarii programului BRIDGE au avut posibilitatea să se inspire din practicile altor actori de pe piața internațională, să exploreze noi segmente ale piețelor de desfacere, să încheie parteneriate noi și să dobândească competențe esențiale în implementarea tehnologiilor inovative în activitățile lor.



 

Noutați dupa tema