
„Eu Sunt Moldova Creativă”. Un flashmob digital pentru susținerea diversității și unității industriei creative
„Eu Sunt Moldova Creativă”! Aproape 100 de membri ai comunității creative din Moldova - arhitecți, muzicieni, designeri, producători de film, ilustratori de carte, artiști new media art, copywritteri, fotografi – și-au schimbat, astăzi, pozele de profil, de pe rețelele de socializare și și-au împărtășit poveștile și experiențele despre Moldova Creativă în cadrul campaniei „Eu sunt Moldova Creativă”, lansată de către Asociația Industriilor Creative din Moldova (COR). Scopul campaniei este de a arăta diversitatea profesiilor creative și rolul lor esențial în progresul economic, social și cultural al Moldovei.
Prin hashtag-ul #MoldovaCreativă și prin fotografii cu tricouri ce aveau inscripția „Creative Moldova”, ei au demarat un flashmob digital, cu scopul de a evidenția solidaritatea din sectorul creativ, angajamentul față de dezvoltarea sa armonioasă și crearea unui mediu propice pentru valorificarea potențialului creativ al țării.
Vasile Braga, directorul Asociației COR: „Prin intermediul acestui flashmob, ne propunem ca vocea noastră colectivă să răsune în unison, confirmând că suntem cu toții pe aceeași lungime de undă și că ne mândrim cu identitatea noastră creativă. Inovația reprezintă viitorul, iar acest potențial creativ al țării poate fi dezvoltat și este îndreptul nostru să ne dorim să continuăm să evoluăm. Avem oameni talentați, foarte curajoși și interesați de a crea, iar baza industriilor creative stă anume în capitalul uman și dorința lor de a produce, iar susținerea lor înseamnă în primul rând să le respectăm munca, să cumpărăm de la al noștri artă, produse și servicii creative, să-i cunoaștem și să-i recomandăm și altora. Îi îndemnăm pe toți cei care sunt parte sau știu că fac o muncă creativă, să le alăture campaniei și să spună tuturor și #EuSuntMoldovaCreativă.”
Anastasia Nikushina, Muzeul Național de Artă al Moldovei: „Această campanie rupe tiparele și evidențiază bogăția noastră umană și creativă, arătând lumii întregi câți oameni talentați și frumoși activează în acest sector, deşi mereu vor fi insuficienţi. Ea subliniază importanța unei identități naţionale puternice și a unei moșteniri culturale bogate, evidențiind necesitatea existenței unei școli naționale de artă, a artiștilor autohtoni și a muzeului de artă care ar reflecta toate tendințele și valențele culturale pentru a transmite publicului cele mai importante idei. La Muzeul Naţional de Artă activează o echipă cu adevărat excepţională, care face imposibilul posibil. Bucuria mea să fac parte din ea şi să contribui la promovarea și dezvoltarea muzeului.”
Olga Holban, antreprenoare: „Ultimii 10 ani din viața mea au fost despre multă muncă, creație și evoluție profesională, și cel mai important despre visuri. Visuri care s-au transformat în scopuri, iar drumul spre aceste scopuri m-a ajutat să descopăr esteticul și influența acestuia asupra noastră. Pensulele, lemnul și dibăcia mi-au fost prietenii cei mai apropiați pe tot acest parcurs de descoperire. Curajul de a transmite și de a percepe arta prin ceea ce creez eu, este un simplu exemplu de autodidact. Vreau și cred că putem să avem o țară creativă, frumoasă și un loc inspirațional pentru cei din afară.”
Nata Albot, antreprenoare: „În prezent, breasla creativă cuprinde peste 2200 de companii, aproximativ 9000 de angajați, circa 2200 de liber profesioniști, care muncesc în 7 domenii: audiovizual, artele spectacolului, arte vizuale, editare, arhitectură, publicitate și createch. Aceste domenii creează locuri noi de muncă, plătesc taxe și impozite, creează produse, care aduc valoare adăugată publicului și economiei noastre. Industriile Creative în următorii 4 ani vor beneficia de atenție sporită și susținere pentru a le fortifica potențialul. De la educarea tinerilor specialiști în cadrul unor noi specialități, create la instituțiile de învățământ din Moldova, la dezvoltare de proiecte locale și suport pentru extindere pe piața internațională.”
Campania va continua în perioada aprilie-iunie cu istorii video în care oamenii creativi vor povesti istoriile personale de dezvoltare profesională.
Inițiativa lansată de Asociația Companiilor de Creație din Moldova are loc în contextul în care recent Guvernul a aprobat Programul Național de Dezvoltare a Industriilor Creative „Moldova Creativă 2024-2027”. Acest document vizează stimularea sectorului, creșterea competitivității industriei și contribuția la dezvoltarea economică a țării. Programul Național „Moldova Creativă” se va desfășura în perioada 2024-2027, iar bugetul estimativ este de aproximativ 100 de milioane de lei, inclusiv 31 de milioane din bugetul de stat. Banii sunt oferiți în cadrul Proiectului „Tehnologiile Viitorului” finanțat de USAID, Suedia și Marea Britanie.
Sectorul creativ are o agendă de dezvoltare, care urmează să fie discutată și implementată alături de autoritățile guvernamentale și oamenii din industrie, pentru crearea unui mediu propice și o infrastructură adecvată, care să ofere acces la resurse, oportunități pentru exportul produselor și serviciilor, dar și atragerea de investiții în industria creativă.
În prezent, sectorul industriilor creative din Republica Moldova reprezintă 2200 de întreprinderi, cu aproximativ 9000 de angajați, precum și 2500 de liber-profesioniști.
https://drive.google.com/file/d/1mPQiUhC22fE2peOpOUjkX7mT_GkX_kcw/view