Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Iulie, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

MUZEELE VIITORULUI: „Rama Albastră” - proiectul care păstrează vii și animează fotografiile din trecut

MUZEELE VIITORULUI: „Rama Albastră” - proiectul care păstrează vii și animează fotografiile din trecut

Sute de istorii și amintiri uitate, reflectate în expozițiile de fotografii din șase muzee regionale, care oferă o incursiune în viața și poveștile locuitorilor lor din perioada interbelică. Este gestul curajos de documentare și conservare culturală inițiat de proiectul „Rama Albastră”, implementat de Victor Organ, un explorator al trecutului și prezentului.
Inițiativa este unul dintre cele 10 proiecte câștigătoare ale programului „Muzeele Viitorului”, implementat de Centrul Artcor, Asociația Companiilor Creative COR, susținut de Ministerul Culturii, USAID Moldova, Ambasada Suediei și Marea Britanie prin intermediul Proiectului Tehnologiile Viitorului și al Proiectului de Competitivitate și Reziliență Rurală (RCRA). 
 
În calitate de specialist în valorificarea patrimoniului fotografic, Victor Organ a observat că o mare parte din fotografiile vechi sunt pe cale de dispariție din cauza degradării. Astfel, el a decis să-și construiască o arhivă proprie de fotografii, din perioada interbelică, și pentru că nu a vrut să fie doar un colecționar de fotografii, Victor și-a propus chiar să le expună în muzeele regionale.  
 
Prin programul „Muzeele Viitorului”, el a demarat în acest an procesul de colectare, digitalizare și restaurare a fotografiilor localnicilor din șase sate: Horești, Trușeni, Sofia, Mereni, Călărași și Taraclia. Sute de fotografii, selectate în baza criteriilor precum vechimea, istoria și procedeul artistic, au fost restaurate cu grijă. Prin acest proiect, Victor a avut un scop clar: să colaboreze cu muzeele regionale, pentru a actualiza expozițiile existente.
 
Victor Organ, creatorul proiectului „Rama Albastră”: „Dacă la Chișinău mai sunt muzee unde se schimbă expozițiile, la muzeele regionale, expozițiile sunt permanente. Cum au fost puse exponatele în anii ʼ80-’90, așa au rămas și până acum, poate doar s-au mai adăugat câteva obiecte. Pe lângă asta, muzeele s-au bucurat de faptul că nu aducem expoziția noastră de undeva la ei, dar că facem expoziția din ce au ei, ce au oamenii la sat, din fotografiile lor, adică nu venim cu fotografii făcute la Chișinău sau peste hotare, ca ei să vadă ceva străin pentru ei. Când vor vizita expoziția, își vor vedea fotografiile lor, pur și simplu îmbunătățite.”
 
Pentru aceste expoziții, Victor a reușit să achiziționeze dintre cele mai avansate scanere din țară, capabile să redea atât peliculele color, cât și pe cele alb-negru. Astfel, sălile de muzeu implicate în proiect pot concura cu galerii și spații alternative din Chișinău, expozițiile fiind nu doar despre proiectarea unor fotografii mai vechi, dar și despre experiențe imersive pentru vizitatori.
 
Victor Organ, creatorul proiectului „Rama Albastră”:„Noi am încercat, în muzeele cu care am interacționat, să schimbăm aspectul, cel puțin la nivel de senzație să simți că intri într-un spațiu nou, renovat. De asta, pentru noi a fost important să instalăm sunet și lumini. Muzica, în special cea tradițională, mai veche, te introduce în atmosferă, iar lumina schimbă foarte mult percepția asupra exponatelor din muzeu. Dacă să vorbim despre tineri, lor le este interesant aspectul artistic, sala, proiectorul, televizorul, dar pentru bătrâni - ei nu doar privesc, văd aceste fotografii, ei chiar  se regăsesc în ele, căci au trăit, au fost în acea perioadă.”
 
În procesul de colectare a fotografiilor, Victor și echipa sa au descoperit multe istorii pierdute în timp. Una dintre acestea este „Sărbătoarea Verdelui” din Sofia, la care sunt acceptate numai femei. Pentru a respecta această sărbătoare, Victor a format o echipă din patru femei care au documentat această tradiție seculară, au colecționat fotografii din mai multe perioade și au observat cât de mult s-a schimbat această zi de la generație la generație. 
 
Diana Lazăr, Directoarea industriei vitivinicole și a turismului, Proiectul de Competitivitate și Reziliență Rurală: „În era tehnologiei, muzeele sătești devin hub-uri vii ale istoriei locale. Prin proiectul „Rama Albastră”, în cadrul „Muzeelor Viitorului”, ne propunem să conservăm nu doar imagini, ci și poveștile comunităților noastre. Tehnologia ne permite să oferim vizitatorilor o experiență imersivă și să conectăm trecutul cu prezentul. Este esențial să aducem inovația în muzeele rurale, atrăgând turiști și oferindu-le o perspectivă autentică asupra bogăției culturale a fiecărui sat."
 
Pentru viitor, Victor are planuri ambițioase: vrea să dezvolte un site care să găzduiască o arhivă fotografică accesibilă publicului larg. În același timp, se concentrează pe extinderea numărului de expoziții fizice, offline, pentru a conecta vizitatorii nu doar cu imaginile, ci și cu poveștile pe care le însoțesc, încercând să ofere o perspectivă comprehensivă asupra trecutului și prezentului într-un singur spațiu. 
 
 Viorica Cerbușca, directoarea Artcor: „Victor Organ si echipa de la „Rama Albastră” au digitalizat sute de fotografii alb-negru pentru Festivalul Industriilor Creative la Artcor, iar în cadrul programului Muzeele Viitorului, „Rama Albastră” a fost singurul participant ce a creat colaborare nu cu un muzeu regional, ci tocmai cu șase. Astfel, programul Muzeele Viitorului nu se limitează doar la muzeele din capitală, ci ajunge în regiunile rurale, acolo unde muzeele reprezintă adevărate huburi creative.”
 
Cele 10 echipe câștigătoare în cadrul programului „Muzeele Viitorului” au fost desemnate în luna martie 2023, iar până în prezent dezvoltă proiectele înaintate. 
 
 
Andrei Chistol, Secretar de Stat, Ministerul Culturii: „Programul „Muzeele Viitorului” reprezintă o inițiativă ce reflectă angajamentul nostru în conservarea și promovarea bogăției culturale a comunităților noastre. Colaborarea sa cu muzeele regionale subliniază importanța conexiunii dintre trecut și prezent, oferind vizitatorilor și turiștilor o experiență imersivă și autentică."
 
Programul „Muzeele Viitorului” își propune creșterea vizibilității instituțiilor culturale prin integrarea inovațiilor, modernizarea spațiilor și monetizarea experiențelor vizitatorilor. Tehnologiile sunt un catalizator pentru domeniile tradiționale precum turismul, cultura, istoria, dar și un instrument de prezentare a identității și trecutului. Tehnologia ajută muzeele să atragă mai bine publicul, care să exploreze cultura prin instrumente digitale. 
Inițiativa este implementată de Artcor, Asociația Companiilor Creative COR, în cadrul Moldova Creativă sub egida Ministerului Culturii, cu sprijinul USAID, Suedia și Marea Britanie, prin intermediul Proiectului Tehnologiile Viitorului și al Proiectului de Competitivitate și Reziliență Rurală.

VIDEO -
https://www.youtube.com/watch?v=Vlk1xJst1Cw&list=PLZNzxUWbRABrOsDtWGTTY5blozf8Xdxjt&index=2

 

Noutați dupa tema