Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Iulie, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Start inovației în Industria Ușoară

Start inovației în Industria Ușoară

Un Acord de Parteneriat pentru dezvoltarea sectorului industriei ușoare din Republica Moldova a fost semnat de Proiectul Tehnologiile Viitorului, finanțat de USAID și Suedia cu Asociația Patronală din Industria Ușoară, Universitatea Tehnică, dar și ZIPhouse.
Industria ușoară este sectorul ce are peste 27.000 angajați, marea majoritate fiind femei. Este în top 3 industrii exportatoare din R. Moldova, ajungând la cifra de 329 milioane USD în 2020.
Schimbările din industria de fashion dictează noi abordări inovatoare și sustenabile pentru a fi competitivi pe piață, iar Republica Moldova are ambiția de a deveni pionier al modei durabile și digitale, țară producătoare cu valoare adăugată pentru piețele occidentale și casă pentru mărcile premium.
Acordul de parteneriat stabilește angajamentul părților semnatare de a spori competitivitatea sectorului industriei ușoare pe plan național și internațional. Prioritățile setate în acord sunt ambițioase și își propun să aducă următoarele schimbări în următorii 5 ani: creșterea anuală a exporturilor până la 500 Milioane USD, creșterea costului per minut până la 15 eurocenți, creșterea salariului mediu de până la 500 euro lunar și menținerea numărului de angajați, trecerea de la serviciile de cusut (CMT) la produs creat și fabricat în Moldova (FOB), obiective care să determine transformarea digitală și sustenabilă a industriei.

Pentru a obține aceste rezultate, au fost agreate următoarele acțiuni pentru următoarele șase domenii-cheie:
Sustenabilitatea și circularitatea: includerea în programele de învățământ superior din domeniul textilelor și a designului a subiectelor de dezvoltare durabilă și circularitate; armonizarea standardelor naționale de conformitate cu cele europene; instruirea întreprinderilor în reducerea cantității de deșeuri în procesul de producere; încurajarea adoptării tehnologiilor noi pentru a spori sustenabilitatea sectorului.
Digitalizarea, automatizarea și productivitatea: implementarea programelor de Smart Factory; investiții în dezvoltarea platformelor de digitalizare a pieței brandurilor autohtone; crearea unui birou comun de vânzări și marketing; negocierea colectivă a termenilor și condițiilor favorabile cu furnizorii de echipamente industriale.

Forța de muncă competitivă și competențele viitorului: asigurarea condițiilor înalte de muncă pentru angajați; instruirea tinerilor designeri în cadrul Digital Fashion Academy; instruirea șomerilor pentru a își găsi loc de muncă în industria textilă; lansarea unei campanii naționale de marketing pentru a promova sectorul în rândul tinerilor;
Servicii cu valoare adăugată, vânzări și marketing: creșterea numărului companiilor ce operează pe modele FOB vs CMT; diversificarea surselor de aprovizionare cu accent pe materialele sustenabile; extinderea piețelor de vânzările pentru mărcile private, dezvoltarea unei strategii naționale de vânzări și marketing în sector, instruirea targhetată a companiilor în vânzări și marketing; abordarea de marketing colectiv între mărcile moldovenești pe platformele locale și internaționale.

Marketing colectiv și branding național: promovarea națională și internațională a produselor locale și a expertizei sectorului industriei fashion sub brandul umbrelă „Made in Moldova”.
Politici de reglementare și stimulare pentru dezvoltarea durabilă a industriei ușoare: susținerea și promovarea politicilor favorabile afacerilor și a cadrului de reglementare care să stimuleze dezvoltarea
afacerilor, antreprenoriatul durabil și comerțul echitabil, pentru a spori competitivitatea pe plan internațional.
Proiectul Tehnologiile Viitorului a semnat acorduri similare de parteneriat și cu Ministerul Culturii – în domeniul industriilor creative și media digitală, cu Ministerul Economiei în sectorul economiei digitale, cu Moldova Innovation Technology Park în dezvoltarea competitivă a sectorului TIC.
Proiectul Tehnologiile Viitorului este o continuare strategică a Proiectului de Competitivitate din Moldova, implementat în perioada septembrie 2015 – septembrie 2021, care a avansat competitivitatea a patru sectoare economice emergente – viticultura, turismul, industria ușoară și tehnologiile informaționale. Proiectul are un buget total de 32,8 mln USD, acordați de USAID și Suedia, și va fi implementat în perioada 2021-2026.

Noutați dupa tema