Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Iulie, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Școala Internațională Heritage, apreciată cu prestigiosul titlu „Școală de excelență pentru Proiectul de Acțiune Climatică”

Școala Internațională Heritage, apreciată cu prestigiosul titlu „Școală de excelență pentru Proiectul de Acțiune Climatică”

Școala Internațională Heritage a fost aleasă printre cele mai bune 250 de instituții din lume care își propun să influențeze comportamentul elevilor și viziunile societății cu privire la schimbările climatice prin educație. La 4 noiembrie Heritage a primit titlul de „Școală de excelență pentru Proiectul de Acțiune Climatică”.
 
Munca echipei participante din partea Heritage a fost apreciată pentru îndeplinirea unor criterii complexe, inclusiv datorită angajamentului la nivel de școală față de educația climatică și soluțiilor propuse de elevi. Școala s-a alăturat Proiectului de Acțiune Climatică (Climate Action Project) în iunie 2020 și de atunci profesorii Heritage au conceput un program cu diverse activități de învățare pentru a cerceta subiectul schimbărilor climatice, pentru a găsi soluții și pentru a veni cu un plan de acțiune.
 
Tatiana Popa, Ambasadoare de țară a proiectului în Moldova: „Încet-încet, elevii noștri îmbrățișează provocările și își schimbă comportamentul față de natură, invitându-și familiile și prietenii să facă la fel. Pentru ei este foarte motivant să facă parte dintr-o echipă globală de oameni care aduc schimbarea, deoarece acest lucru ilustrează clar impactul și implică o comunitate extinsă, nu doar școala noastră. În acest an am reușit să o invităm pe doamna Iuliana Cantaragiu, ministrul Mediului, să vorbească la Ziua Acțiunii Climatice, ca să ofere sprijin tuturor profesorilor și elevilor din Moldova. Ne-am simțit foarte mândri să avem susținerea dumneaei în fața unui public global. Acest proiect este important, deoarece oferă tinerilor o voce, pentru a crește gradul de conștientizare cu privire la criza de mediu, luând astfel măsuri pentru viitorul nostru!”
 
Proiectul de Acțiune Climatică este un program gratuit, centrat pe elev, o inițiativă globală de educație, menită să crească gradul de conștientizare cu privire la problemele și soluțiile de mediu, care a implicat 2.700.000 de profesori și elevii din 146 de țări. Proiectul își propune să ajute discipolii să afle și să studieze despre criza climatică prin modalități unice și să împărtășească soluțiile online. Proiectul a fost organizat în colaborare cu WWF (Fundația Mondială pentru Natură) și NASA, a fost susținut de oameni de știință și personalități publice, dar și de reprezentanți ai mass-media din 45 de țări, inclusiv BBC, CNN și National Geographic.
 
Iuliana Cantaragiu, ministrul Mediului: „Aș dori să aplaud rezultatele Proiectului de Acțiune Climatică la nivel global și în Republica Moldova. Educația despre schimbările climatice este o parte importantă a educației pentru mediu și pentru dezvoltare durabilă. Trebuie să ne îndreptăm către un consum mai durabil și mai ecologic. Republica Moldova este pe deplin conștientă de pașii care trebuie întreprinși și acționează pentru implementarea acestora. Prin ratificarea Acordului de la Paris, Republica Moldova și-a anunțat intenția de a contribui la atenuarea schimbărilor climatice, astfel încât procesul să evolueze în concordanță cu tendințele naturale ale perioadei de dezvoltare preindustrială a omenirii. Prioritățile Republicii Moldova în reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră se referă la extinderea suprafețelor forestiere, implementarea tehnologiilor eficiente de gestionare a deșeurilor trecând la o economie verde și circulară, îmbunătățirea eficienței energetice, promovarea surselor regenerabile de energie și utilizarea responsabilă a resurselor de apă. Avem nevoie de oameni inteligenți și pregătiți multilateral, care să fie capabili să implementeze aceste măsuri pentru a crea oportunități verzi de angajare, pentru care rolul educației în domeniul climei și economiei circulare ar fi crucial.”
 
În timpul activităților derulate timp de 6 săptămâni, profesori și elevi din 146 de țări s-au conectat online și au colaborat în diverse exerciții. Principalele beneficii ale proiectului de Acțiune Climatică sunt că elevii învață prin aplicare practică, jucându-se, își dezvoltă creativitatea și gândirea critică. Interacțiunile cu experții globali îi ajută să descopere și să exploreze diferitele tipuri de schimbări climatice din lume și să implementeze împreună soluții.
 
Adriana Bujag, învățătoare de clasele primare, Heritage: „Prin participarea la Proiectul de Acțiune Climatică, am realizat că educația nu are granițe și că responsabilitatea pentru viitorul nostru este o sarcină comună. Am avut întâlniri cu meteorologi, cu elevi din România, chiar o mămică a unui elev a venit cu ideea să organizeze un webinar în care le-a vorbit copiilor despre compost. Lecțiile noastre de Științe ale Naturii, desfășurate în curtea și grădina școlii, au devenit atractive, interesante și diferite. Sarcinile au depășit limitele clasei – copiii au discutat în familie despre schimbările climatice, despre cauzele și efectele schimbărilor climatice asupra vieții noastre, au devenit mai responsabili și dornici de acțiune.”
 
Elevii au venit și cu ideea ca din meniul zilei de luni să fie exclusă carnea – care a fost instantaneu acceptată ca foarte inspirată și implementată în cantina școlii.
 
Vasile Chiper, profesor de Limba engleză și Științe ale naturii: „Proiectul implementat cu elevii din clasa a 5-a a fost o oportunitate superbă pentru copii de a pătrunde în subiectul schimbărilor climatice. Copiilor le-a plăcut mult să se implice în realizarea proiectelor și să-și expună propriile viziuni referitor la mai multe probleme legate de mediu. Ei au venit cu multe idei inovatoare, cum ar fi crearea posterelor 3D și quiz-uri online interactive.”
 
Sanda Bostan, elevă în clasa a 9-a:Participând la Proiectul de Acțiune Climatică, am avut ocazia să vorbesc cu inginerii NASA și să pun întrebări. M-am simțit onorată și foarte fericită să am această oportunitate și să fiu în prezența unor astfel de personalități. Datorită acestei experiențe, am aflat mult mai multe lucruri din culisele NASA și curiozități despre starea actuală a planetei în raport cu schimbările climatice. Recomand și altor elevi să se implice în astfel de proiecte, îi vor ajuta să-și dezvolte abilitățile de a vorbi în public și să dobândească mai multe cunoștințe despre schimbările climatice și planeta noastră.”
 
Școala Internațională Heritage, avându-l ca speaker invitat pe Ambasadorul Marii Britanii în Moldova, a organizat un webinar marca COBIS (Consiliul Școlilor Britanice) despre predarea sustenabilității prin învățarea bazată pe proiecte. Elevii și profesoara Tatiana Popa au împărtășit idei despre cum să educăm o societate responsabilă, cu perspective pentru un viitor mai verde, cu energie regenerabilă și soluții care ar aduce un beneficiu imens pentru mediu. Mai mult, în cadrul Proiectului de Acțiune Climatică, elevii de la școala Heritage au plantat copaci în curtea școlii și au primit o invitație la Ambasada Marii Britanii în toamna trecută pentru a planta copaci în grădina ambasadei, alături de ambasadorii Franței, Italiei și Letoniei.
 
În timpul evenimentului „Ziua Acțiunii Climatice” au avut loc interacțiuni importante și au răsunat multe discursuri captivante, cu invitați și vorbitori precum Prințul William al Marii Britanii, fostul președinte Michel din Seychelles, Prințesa Esmeralda a Belgiei, Elizabeth Wathuti, Cardinalul Peter Turkson, reprezentanți ai UNEP, WWF, NASA și mulți alții. Înregistrarea completă a evenimentului o puteți urmări aici: https://youtu.be/h1LpoW5_5Vg

Noutați dupa tema