Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Iulie, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Aproape 2 ani de la implementarea trasabilității la țigarete. Ce urmează?

Aproape 2 ani de la implementarea trasabilității la țigarete. Ce urmează?

După aproape doi de la implementarea sistemului de trasabilitate a produselor din tutun, conceput de Uniunea Europeană în vederea combaterii evaziunii fiscale, este de așteptat să se intensifice controalele în acest domeniu, autoritățile având ca punct de plecare informațiile introduse în sistem.
 
În toată această perioadă, operatorii economici de la producători la distribuitori, transportatori și comercianții en-detail, în fapt toți cei implicați în industria tutunului, au fost lăsați să se acomodeze cu noua structură de urmărire la nivel european a acestor produse.
 
Însă, acolo unde operatorii economici, din greșeală sau nu, au omis să înregistreze informații cheie (ex: comenzi, facturi, plăți, informații privind transportul sau transportatorii, etc) sau pur și simplu informațiile înregistrate de operatorii economici ridică suspiciuni privind concordanța datelor furnizate de aceștia cu cele deținute de autorități, cu siguranță autoritățile vor acționa prin control. Consecințele unui control pot impacta major companiile din domeniu, întrucât se poate ajunge la suspendarea activității acestora sau chiar demararea unor acțiuni penale.
 
Ce presupune acest sistem?
 
În prezent, sistemul este implementat pentru țigarete și tutunul de rulat în țigarete. Practic, toți jucătorii de pe piață implicați în lanțul de aprovizionare a țigaretelor pe teritoriul României, începând de la producător și până la ultimul operator economic, înainte de primul punct de vânzare cu amănuntul, trebuie să asigure trasabilitatea acestor produse în sistemul european de urmărire.
 
Începând cu anul 2024, toate celelalte produse de tutun (ex: trabucurile, produsele de tutun care nu ard, etc) vor intra de asemenea sub incidența acestui sistem și vor circula de la producător până la ultimul comerciant en-detail sub atenta supraveghere a autorităților naționale, dar și a Uniunii Europene.
 
Ce e de făcut în continuare?
 
Operatorii economici ar trebui să acorde un interes deosebit modului în care au implementat și implementează sistemul de trasabilitate a țigaretelor și a tutunului de rulat în țigarete, mai ales în ceea ce privește acuratețea și corectitudinea informațiilor introduse în baza de date la care autoritățile au acces, ținând cont de faptul că nicio informație introdusă în sistem nu mai poate fi modificată sau completată ulterior.
 
A dus acest sistem la scăderea evaziunii fiscale în domeniu? 
 
Răspunsul îl vom afla în curând. Asta întrucât anul acesta UE a solicitat statelor membre, inclusiv României, să demareze și să accentueze controalele vamale, să pună accent pe combaterea evaziunii și așteaptă rezultate. România a luat act de solicitarea UE și primul pas a fost acela de a schimba legislația în domeniul supravegherii și controlului astfel încât controalele vamale se vor desfășura cu mai mare ușurință pentru autorități și cu mai puțină birocrație internă a acestora.


Ludmila Petrescu, Senior Manager PwC Romania
Alina Niculescu, Senior Associate

 

Noutați dupa tema