Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Iulie, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Guvernul moldovean a aprobat proiectul de lege privind statutul municipiului Bălți, care prevede un nou mecanism de colectare a taxelor locale.

Guvernul moldovean a aprobat proiectul de lege privind statutul municipiului Bălți, care prevede un nou mecanism de colectare a taxelor locale.

Inițiativa legislativă, elaborată de deputații din partidul de guvernământ PAS, a fost aprobată pozitiv de Cabinetul de Miniștri și prevede consolidarea capacității administrației publice din Bălți și colectarea impozitelor locale în baza unui nou mecanism. Potrivit proiectului de lege, Consiliul Municipal Bălți și Primăria Bălți vor putea realiza o serie de acțiuni care vor spori capacitatea administrației publice municipale, relațiile acesteia cu administrația publică locală din componența mun. Bălți (Sadovoe și Elizaveta), precum și cu serviciile publice municipale, ceea ce va stimula dezvoltarea întregii regiuni. Se propune, de asemenea, introducerea delimitării competențelor primarului, în special a celor proprii și a celor delegate. Astfel, cele delegate ar trebui să fie finanțate de la bugetul de stat, iar cele proprii de la bugetul local. Această distincție va asigura că toate competențele administrației publice locale vor fi finanțate și realizate integral. O altă propunere se referă la crearea unui mecanism separat de colectare a taxelor locale. În prezent, acestea sunt colectate de către autoritățile fiscale, care, potrivit autorilor, nu au demonstrat volumul necesar de colectare. Prin urmare, odată ce această lege va fi aprobată, alte acte normative, inclusiv Legea privind finanțele publice locale, vor trebui să fie modificate pentru a consolida finanțele publice pentru buna funcționare a administrației publice din Bălți. Autorii proiectului de lege au declarat că în prezent municipiul Bălți funcționează fără un statut care ar reglementa specificul organizării și funcționării autorităților administrației publice locale. Din aceste considerente, multe organe ale administrației municipale sunt disfuncționale, iar relația dintre organele municipale și cele locale care fac parte din aceasta este neclară. Aprobarea proiectului de lege elaborat de deputații PAS va permite Consiliului municipal Bălți și primarului să întreprindă o serie de acțiuni menite să consolideze capacitatea administrației publice municipale, relațiile acesteia cu administrația locală din municipiu, precum și cu serviciile publice municipale și să contribuie la dezvoltarea regiunii în ansamblu. În același timp, prevederile preconizate privind sistemul bugetar-financiar vor asigura o gestionare eficientă a politicilor financiare pentru implementarea și dezvoltarea serviciilor publice în municipiul Bălți. După cum remarcă autorii proiectului de lege, schimbarea structurală, începând cu anul 2015, a surselor de venituri ale bugetului local, excluderea bugetului municipal Bălți din sistemul de primire a transferurilor generale a dus la o reducere reală a competențelor consiliului municipal. Principalele surse de venituri care formează bugetul, cum ar fi impozitul pe profit și mai mult de 50% din impozitul pe venitul persoanelor fizice, sunt centralizate la nivel de stat. Ca urmare, drepturile garantate ale autorităților publice locale de proprietate și competențele delegate de furnizare a serviciilor publice locale către populație au fost reduse la minimum. După cum au menționat autorii proiectului de lege, pentru a-și asigura propria autoritate de a furniza servicii publice, este necesară o bază financiară adecvată. În acest sens, Primăria municipiului Bălți va modifica conținutul Codului Fiscal pentru a asigura administrarea taxelor și impozitelor locale. În special, se intenționează să se prevadă transferul funcțiilor de administrare a impozitelor locale (secțiunea VII din Codul fiscal) de la autoritățile fiscale la departamentul relevant din cadrul municipalității Bălți, inclusiv: taxa de îmbunătățire a terenurilor, taxa de organizare a licitațiilor și loteriilor în cadrul UAT, taxa de publicitate, taxa de utilizare a simbolurilor locale, taxa pentru facilitățile comerciale și/sau facilitățile de servicii, taxa de piață, taxa pentru cazare temporară, taxa de stațiune, taxa pentru transportul de pasageri cu transportul public. De asemenea, consiliul a decis să reglementeze modul de gestionare a impozitului pe bunurile imobiliare achitat de persoanele juridice la Direcția impozite și taxe locale a Primăriei Bălți. De asemenea, consiliul a decis să aducă alte modificări la titlul VI al Codului fiscal, care prevede trecerea impozitului pe bunurile imobiliare în bugetele locale la nivel legislativ. Aprobarea și punerea în aplicare a proiectului de lege privind statutul municipiului Bălți va permite crearea condițiilor necesare pentru autoritățile publice locale din Bălți în baza principiului autonomiei locale, așa cum este prevăzut și garantat de Legea privind administrația publică locală, Constituția Republicii Moldova și Carta Europeană a Autonomiei Locale. De asemenea, proiectul de lege ar putea servi drept model de revizuire a întregii legislații în domeniul administrației publice locale, care poate fi aplicat în toate unitățile administrativ-teritoriale din Republica Moldova. // 06.07.2022 - InfoMarket

Noutați dupa tema