
În sectorul energetic al Republicii Moldova persistă o serie de riscuri și incertitudini, în special în ceea ce privește aprovizionarea țării cu gaze și energie electrică.
Acest lucru este menționat în materialele Guvernului, care justifică prelungirea stării de urgență în țară pentru încă 45 de zile, începând cu 24 iunie. De menționat că, deși Moldovagaz și Gazprom au semnat un contract pe cinci ani privind livrarea de gaze, persistă riscul rezilierii unilaterale a contractului de către partea rusă din cauza neefectuării unui audit al datoriei financiare. De asemenea, odată cu necesitatea renegocierii contractului dintre companii în octombrie 2022 în ceea ce privește volumele de livrare, acest aspect sporește incertitudinea privind fiabilitatea aprovizionării cu gaze naturale a Moldovei și prețul acestora. În absența unor surse alternative de aprovizionare cu gaze naturale la un preț competitiv, rămâne riscul ca Moldova să nu poată achiziționa gaze naturale și să nu aibă acces la capacitatea de transport. Se remarcă faptul că, în condițiile în care contractul de furnizare dintre companii este încă în vigoare, există riscul de menținere a prețurilor ridicate la gaze din cauza fluctuațiilor pieței cauzate de instabilitatea din regiune și a unei componente din formula de stabilire a prețului de achiziție a gazelor naturale legată de prețul la bursa FTT, ceea ce ar putea însemna că ar putea fi necesare decizii suplimentare ale Comisiei pentru situații excepționale pentru a asigura solvabilitatea consumatorilor de resurse energetice și posibilitățile Moldovagaz în relația cu furnizorul extern. Se subliniază că există riscul de nerespectare a termenului limită pentru proiectul "Securitatea livrărilor în Moldova", care urmează a fi finanțat de BERD printr-un împrumut pentru achiziționarea volumelor de gaze naturale de pe piețele regionale și stocarea acestora în depozite subterane de gaze din țările vecine. Împrumutul implică o serie de formalități și aprobări care necesită mai mult timp pentru a fi finalizate. Guvernul a luat act de riscul de creștere a prețurilor energiei electrice în regiune, care va avea un impact direct asupra prețurilor/tarifelor pentru utilizatorii finali și ar putea necesita intervenția Guvernului pentru a asigura susținerea acestora, în special pentru consumatorii vulnerabili. În prezent, prețurile de pe piețele europene de energie electrică sunt de aproximativ patru ori mai mari decât prețul energiei electrice de la GRES Moldovenească. În același timp, există riscuri de creștere a prețului petrolului, de probleme de aprovizionare cu petrol și de limitare a stocurilor de produse petroliere în condițiile schimbării lanțurilor de aprovizionare și a unei crize energetice regionale/globale. Cabinetul de miniștri subliniază că, în prezent, cea mai mare parte a energiei electrice este achiziționată de la MGRES, care activează pe bază de gaze naturale furnizate în baza aceluiași contract (conform căruia gazele naturale sunt furnizate pe malul drept), iar în cazul în care Gazprom va înceta unilateral furnizarea, există riscul creșterii semnificative a prețurilor la energie electrică, dacă aceasta este achiziționată din alte surse din regiune. Având în vedere că proiectul de lege specială privind achiziția de energie electrică pentru perioada de până la 31 martie 2023 nu a fost încă finalizat și aprobat, există riscul ca actualul mecanism de achiziție de energie electrică să nu mai fie posibil în cazul în care regimul stării de urgență nu va fi prelungit. Guvernul a mai spus că reconfigurarea rutelor de aprovizionare cu gaze la nivel european, creșterea ponderii GNL, intenția de a achiziționa gaze la nivel centralizat în UE, inclusiv pentru țările din Parteneriatul Estic, sunt elemente care pot necesita decizii rapide. //23.06.2022 - InfoMarket.