Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Iulie, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

„Muzeele Viitorului” transformă obiectivele culturale în experiențe multimedia

„Muzeele Viitorului” transformă obiectivele culturale în experiențe multimedia

Nouă muzee din întreaga țară vor deveni centre care susțin inovațiile și vor găzdui expoziții de new-media art, care oferă experiențe imersive multisenzoriale, realizate prin Projection Mapping, Realitate Virtuală, Realitate Augmentată și alte tehnologii disponibile. Instituțiile culturale au format echipe cu artiști și profesioniști din industria creativă, fiind selectate pentru a implementa proiecte inovative în cadrul programului „Muzeele Viitorului”, care susține transformarea experiențelor culturale în spectacole multimedia prin integrarea inovațiilor și a soluțiilor digitale.
Inițiativa este implementată de Artcor, Asociația Companiilor Creative COR, sub egida Ministerului Culturii, cu suportul USAID, Suedia și Marea Britanie prin intermediul Proiectului Tehnologiile Viitorului și al Proiectului de Competitivitate și Reziliență Rurală.
 
În următoarea perioadă echipele selectate vor lucra asupra conceptului final și asupra implementării ideii propuse, alături de un expert internațional specializat în arta augmentată și imersivă. Astfel, în următoarele 6 luni în muzeele din țară vor fi deja disponibile următoarele expoziții:
 
 
Casa Imago și Muzeul Național al Literaturii Române și-au propus să aducă la viață  șarjele scriitorilor basarabeni și „Bagatelele” necunoscute ale lui Glebus Sainciuc – schițe făcute de artist cu pixul sau creionul, în timpul liber. Cu ajutorul Artivive – platformă de Realitate Augumentată destinată artiștilor plastici – 12 fragmente din aceste lucrări vor fi animate, proiectate la scară largă și sonorizate în încăperile instituției.
 
La Muzeul Național de Etnografie și Istorie Naturală  vor fi implementate două proiecte:

  • NRG Publicis Moldova își propun să popularizeze brandul de țară „Pomul Vieții” prin experiențe video, interactive și de învățare. În sala centrală a  muzeului va fi creată o proiecție interactivă elaborată pe 3 axe, pentru o vizibilitate mai mare, cu imagini care vor putea fi schimbate prin gesturi și cu informații în format audio despre istoria și semnificația logo-ului.
 
  • Racketa Production va dezvolta o aplicație interactivă prin care copiii vor învăța despre istorie și descoperirile arheologice. Jocul creat cu ajutorul realității augumentate le va permite copiilor să „preia controlul” unui pui de Deinotherium – scheletul expus în muzeu – și să exploreze flora și fauna din perioada preistorică.
 
La Muzeul Național de Istorie a Moldovei de asemenea, două expoziții vor fi vernisate:
  • Ogilvy Moldova vor utiliza tehnologiile pentru a transforma învățarea.. Printre ideile expuse a fost crearea unei cărți gigantice interactive controlată de vizitator prin gesturi, cu informații despre perioadele istorice importante ale țării. De asemenea, vizitatorii vor putea participa la o lecție de istorie imersivă, fiind „teleportați” și ghidați într-o anumită epocă, inclusiv prin prisma exponatelor disponibile în sălile de expoziție.
 
  • Artiștii Kate Grigorieva și Mihai Stamate au fost aleși să facă și mai atractivă curtea și holul Muzeul Național de Istorie a Moldovei. Proiectul lui Mihai Stamate prevede montarea, în curtea muzeului, a unor structuri inspirate de configurația exponatelor de valoare din cultura cucuteni, care vor fi reinterpretate și regândite prin design și se vor transforma în instalații cinetice, senzoriale pe placul copiilor. Structura va fi completată cu instalații care se vor mișca în prezența vizitatorilor și vor emite sunete specifice vegetației, dând senzația de prezență într-un spațiu rustic. Noile exponate vor deveni obiecte de atracție, interacțiune, educație despre patrimoniu și istorie, iar „lecțiile” vor fi învățate prin jocuri și elemente care vor stimula toate simțurile.
 
Artistul Pavel Brăila și Muzeul Național de Artă al Moldovei și-au propus să invite vizitatorii la o plimbare virtuală prin picturile artiștilor plastici Valentina Rusu-Ciobanu și Mihai Grecu: „Prietenia” și „O zi de toamnă”. Noile opere 3D le vor permite vizitatorilor o interacțiune profundă cu universul artiștilor, iar imaginile vor fi însoțite de sonorizare ghidată în limbile română și engleză.
 
Rama Albastră împreună cu muzeele din satele Horești, Trușeni, Sofia, Mereni, Călărași, Taraclia vor reanima sălile de cultură și le vor transforma în săli interactive de expoziție. Echipele vor vernisa fotografii vechi găsite în cele șase sate și vor spune poveștile familiilor din regiuni, în format video, pe un fundal muzical specific perioadei, pentru a reda atmosfera din trecut.
 
Regizorul Alecu Deleu și vinăria „Purcari” vor transforma degustarea tradițională a vinului într-o experiență imersivă, pornind de la regele vinurilor roșii – „Negru de Purcari”. Animația va cuprinde detalii despre istoria vinăriei și a vinului, recunoscut pentru calitatea sa înaltă încă din anul 1878.
 
Proiectul comun al Centrului Educațional Prospera și Clasa Viitorului își propune să creeze un muzeu interactiv de știință pentru copii, cu scopul de a-i ghida prin toată istoria științelor timp de câteva ore. Inițiativa va include exponate care explică detaliat istoria celor mai importante descoperiri științifice ale omenirii, cum ar fi pendulul lui Newton sau pârghia lui Arhimede. Exponatele vor fi mobile, iar copiii vor putea interacționa cu ele.
 
Echipele creative vor avea parte de mentorat pe produs, tehnologie, promovare din partea centrului Creativ Artcor și Asociația Companiilor Creative COR, cât și conectare la experți internaționali. Unul dintre aceștia este Sergiu Ardelean, antreprenor createch, fondatorul platformei pentru artiștii digitali Artivive, care va mentora atât muzeele, cât și profesorii și studenții de la animație, multimedia și game design din cadrul #ProfesiilorViitorului pentru a anima conținutul muzeal și a atrage audiențe tinere și turiști pentru vizite multiple.
 
Programul „Muzeele Viitorului” își propune creșterea vizibilității instituțiilor culturale prin integrarea inovațiilor, modernizarea spațiilor și monetizarea experiențelor vizitatorilor. Echipele câștigătoare vor primi în total 200.000 de euro pentru implementarea conceptelor creative selectate.
 
Inițiativa „Muzeele Viitorului” este o activitate importantă în cadrul Programului Național „Moldova Creativă”, care își propune să poziționeze Moldova ca fiind un centru de servicii și produse creative, crea-tech și acțiuni culturale inovative de înaltă calitate, contribuind la dezvoltarea unei economii creative, competitive, incluzive și durabile.