
În ianuarie-iulie 2023 exporturile de mărfuri au totalizat 2346,5 mil. dolari SUA, fiind în descreștere față de aceeași perioadă a anului trecut cu 10,8%
Potrivit Biroului Național de Statistică, exporturile de mărfuri autohtone în ianuarie-iulie 2023 au constituit 1582,6 milioane dolari SUA (67,4% din total exporturi), fiind în scădere cu 17,1% față de perioada similară din anul 2022, care a influențat micșorarea valorii totale a exporturilor cu 12,4%. Reexporturile de mărfuri străine (după prelucrare și clasice) în ianuarie-iulie 2023 s-au cifrat la 763,9 milioane dolari SUA (32,6% din total exporturi), sau cu 6,0% mai mult comparativ cu aceeași perioadă din anul 2022. Această creștere a contribuit la majorarea pe total exporturi cu 1,6%. Reexporturile de mărfuri după prelucrare (inclusiv îmbrăcăminte, încălțăminte și părți de încălțăminte, seturi de fișe pentru bujiile de aprindere și alte seturi utilizate în mijloacele de transport, cabluri coaxiale, conductoare și transformatoare electrice, genți, articole de buzunar din piele și din materiale textile, nuci comune decojite, scaune, părți de scaune, jucării, volane, coloane și cutii de direcție pentru autovehicule) au deținut 14,1% în total exporturi, iar reexporturile clasice de mărfuri, care nu au suferit transformări esențiale (motorină, benzine auto, autoturisme, nuci comune decojite, medicamente, ulei de floarea soarelui, semințe de floarea soarelui, articole de transport sau de ambalare din materiale plastice și din lemn, țigarete care conțin tutun, votcă, whisky, lichioruri, distilate de vin sau de tescovină de struguri, parfumuri, ape de toaletă, produse pentru înfrumusețare, genți de voiaj, truse de toaleta, rucsacuri și genți sportive, ceasuri de mână și alte ceasuri, porumb) – 18,5%. Mijloacele de transport rutier în ianuarie-iulie 2023 rămân a fi cel mai des utilizate pentru exporturile de mărfuri (81,7% din total exporturi), după care urmează transportul maritim (13,2%), transportul feroviar (2,9%), transportul aerian (1,1%), instalații fixe de transport (1,0%), autopropulsie (0,1%). Exporturile de mărfuri destinate țărilor Uniunii Europene (UE–27), în ianuarie-iulie 2023, au totalizat 1460,9 milioane dolari SUA (cu 8,0% mai puțin, comparativ cu perioada corespunzătoare din anul 2022), deținând o pondere de 62,3% în total exporturi, în creștere cu 2,0 puncte procentuale față de ianuarie-iulie 2022. Exporturile de mărfuri destinate țărilor CSI, în ianuarie-iulie 2023, au avut o valoare de 585,3 milioane dolari SUA (cu 68,1 milioane dolari SUA sau cu 13,2% mai mult, în raport cu perioada similară din anul 2022), care echivalează cu o cotă de 24,9% în total exporturi, în creștere cu 5,2 puncte procentuale, comparativ cu ianuarie-iulie 2022. Această majorare a fost generată, în principal, de sporirea exporturilor de mărfuri în Ucraina (cu 66,9 milioane dolari SUA sau cu 20,3% mai mult, față de ianuarie-iulie 2022). În ianuarie-iulie 2023 principalele țări de destinație a exporturilor de mărfuri au fost: România (32,4% din total exporturi), Ucraina (16,9%, în creștere accentuată - cu 4,4 puncte procentuale față de ianuarie-iulie 2022), Italia (7,0%), Germania (5,3%), Federația Rusă și Cehia (câte 3,9%), Turcia (3,7%), Polonia (2,8%), Belarus (2,3%), Spania (1,8%), Bulgaria (1,5%), Statele Unite ale Americii (1,3%), Ungaria (1,2%), Franța, Regatul Țarilor de Jos (Netherlands), Liban și Kazahstan (câte 1,1%), Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord (1,0%), Grecia și Cipru (câte 0,9%) și Elveția (0,8%), cărora le-au revenit 92,0 % din total exporturi. Analiza evoluției exporturilor pe țări în ianuarie-iulie 2023, comparativ cu aceeași perioadă din anul 2022 relevă reducerea livrărilor de mărfuri în Turcia (-62,1%), Bulgaria (-71,4%), Italia (-23,8%), Federația Rusă (-31,1%), Elveția (-67,2%), Regatul Țărilor de Jos (Netherlands) (-46,9%), Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord (-43,5%), Germania (-12,7%), Portugalia (-96,7%), Polonia (-9,1%), Austria (-36,5%), Iordania (-85,9%), Belgia (-25,6%), Ungaria (-9,3%), Irak (-45,2), care a influențat la micșorarea pe total exporturi cu 17,3%. În același timp, s-au majorat exporturile de mărfuri în Ucraina (+20,3%), Cehia (+57,9%), Kazahstan (de 3,7 ori), Spania (de 1,7 ori), Belarus (+40,5%), Egipt (de 3,4 ori), România (+1,4%), Cipru (de 1,8 ori), Liban (de 1,6 ori), Statele Unite ale Americii (+28,7%), Emiratele Arabe Unite (de 3,8 ori), Lituania (de 1,8 ori), Kârgâzstan (de 7,2 ori), Croația (de 2,6 ori), atenuând diminuarea pe total exporturi cu 8,4%. În structura exporturilor din ianuarie-iulie 2023 (Figura 6 și Anexa 6) ponderi semnificative le-au revenit următoarelor grupe de mărfuri: mașini și aparate electrice și părți ale acestora (15,6%); petrol, produse petroliere și produse înrudite (12,2%); cereale și preparate pe bază de cereale (9,0%); legume și fructe (7,8%); îmbrăcăminte și accesorii (7,4%); grăsimi și uleiuri vegetale fixate, brute, rafinate sau fracționate (6,7%); semințe și fructe oleaginoase (6,0%); băuturi alcoolice și nealcoolice (5,0%); mobilă și părțile ei (3,6%); articole din minerale nemetalice (2,9%); fire, țesături, articole textile și produse conexe (2,1%); vehicule rutiere (1,9%).// 15.09.2023 — InfoMarket.