
Republica Moldova și-a majorat exporturile cu 41,3%, până la 3 miliarde 985,3 milioane de dolari în ianuarie-noiembrie 2022, comparativ cu aceeași perioadă din 2021.
Potrivit Biroului Național de Statistică, exporturile de mărfuri autohtone în ianuarie-noiembrie 2022 au constituit 2763,9 milioane dolari SUA (69,4% din total exporturi), fiind în creștere cu 27,4% față de perioada similară din anul 2021, care a contribuit la majorarea valorii totale a exporturilor cu 21,0%. Reexporturile de mărfuri străine (după prelucrare și clasice) în ianuarie-noiembrie 2022 s-au cifrat la 1221,4 milioane dolari SUA (30,6% din total exporturi), sau cu 88,0% mai mult, comparativ cu aceeași perioadă din anul 2021. Această creștere a influențat majorarea pe total exporturi, cu 20,3%. Reexporturile de mărfuri după prelucrare (inclusiv îmbrăcăminte, încălțăminte și părți de încălțăminte, seturi de fișe pentru bujiile de aprindere și alte seturi utilizate în mijloacele de transport, cabluri coaxiale, conductoare și transformatoare electrice, genți, articole de buzunar din piele și din materiale textile, nuci comune decojite, scaune, părți de scaune, jucării, volane, coloane și cutii de direcție pentru autovehicule) au deținut 12,0% în total exporturi, iar reexporturile clasice de mărfuri, care nu au suferit transformări esențiale (motorină, benzine auto, autoturisme, nuci comune decojite, medicamente, ulei de floarea soarelui, semințe de floarea soarelui, articole de transport sau de ambalare din materiale plastice și din lemn, țigarete care conțin tutun, votcă, whisky, lichioruri, distilate de vin sau de tescovină de struguri, parfumuri, ape de toaletă, produse pentru înfrumusețare, genți de voiaj, truse de toaleta, rucsacuri și genți sportive, ceasuri de mână și alte ceasuri, porumb) – 18,6%. Mijloacele de transport rutier, în ianuarie-noiembrie 2022 rămân a fi cel mai des utilizate pentru exporturile de mărfuri (77,4% din total exporturi), după care urmează transportul maritim (13,4%), transportul feroviar (7,7%), transportul aerian (1,0%) și instalații fixe de transport (0,5%). Exporturile de mărfuri destinate țărilor Uniunii Europene (UE–27), în ianuarie-noiembrie 2022, au totalizat 2354,0 milioane dolari SUA (cu 36,2% mai mult, comparativ cu perioada corespunzătoare din anul 2021), deținând o pondere de 59,1% în total exporturi, în descreștere cu 2,2 puncte procentuale față de ianuarie-noiembrie 2021. Exporturile de mărfuri destinate țărilor CSI, în ianuarie-noiembrie 2022, au avut o valoare de 929,3 milioane dolari SUA (de 2,2 ori mai mult4, în raport cu perioada similară din anul 2021), care echivalează cu o cotă de 23,3% în total exporturi, în creștere cu 8,3 puncte procentuale, comparativ cu ianuarie-noiembrie 2021. În ianuarie-noiembrie 2022 principalele țări de destinație a exporturilor de mărfuri au fost: România (28,7% din total exporturi), Ucraina (15,9%), Italia (7,8%), Turcia (7,2%), Germania (5,5%), Federația Rusă (4,5%), Bulgaria (3,5%), Polonia (2,9%), Cehia (2,4%), Belarus (1,9%), Elveția (1,6%), Regatul Țarilor de Jos (Netherlands), Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord) (câte 1,5%), Iran (1,3%), Ungaria (1,2%), Statele Unite ale Americii (1,1%), Franța și Spania (câte 0,9%), Grecia (0,8%), Kazahstan și Portugalia (câte 0,6%), Austria (0,5%). Analiza evoluției exporturilor pe țări în ianuarie-noiembrie 2022, comparativ cu aceeași perioadă din anul 2021 relevă majorarea livrărilor de mărfuri în Ucraina (de 7,5 ori, generată, în principal, de creșterea livrărilor (reexporturilor) de produse petroliere și gaze lichefiate), România (+52,3%), Italia (+40,9%), Bulgaria (de 2,1 ori), Iran (de 2910,1 ori, datorită unor livrări semnificative de ulei de semințe de floarea soarelui, în valoare de 51,8 milioane dolari SUA), Regatul Țărilor de Jos (Netherlands) (de 1,9 ori), Cehia (+32,7%), Statele Unite ale Americii (+53,5%), Polonia (+14,6%), Belarus (+23,4%), Turcia (+4,9%), Irak (de 3,2 ori), Ungaria (+27,8%), Kazahstan (de 1,8 ori), Lituania (de 1,9 ori), Portugalia (+37,2%), Franța (+20,4%), Canada (de 1,8 ori), Cipru (+40,5%), Egipt (de 1,8 ori), Arabia Saudită (de 1,8 ori), Iordania (de 3,8 ori), care a contribuit la creșterea pe total exporturi cu 47,5%. În același timp, s-au micșorat exporturile de mărfuri în Federația Rusă (-28,6%), Elveția (-39,4%), Germania (-6,3%), Emiratele Arabe Unite (-69,0%), Spania (-21,9%), Liban (-29,8%), Indonezia (-95,3%), Grecia (-14,3%), Israel (-37,7%), Malaysia (-92,0%), Belgia (-15,7%), atenuând astfel, majorarea pe total exporturi cu 6,3%. În structura exporturilor, din ianuarie-noiembrie 2022 (Figura 6 și Anexa 6), ponderi semnificative le-au revenit următoarelor grupe de mărfuri: mașini și aparate electrice și părți ale acestora (12,4%); petrol, produse petroliere și produse înrudite (12,3%); cereale și preparate pe bază de cereale (10,4%); semințe și fructe oleaginoase (9,4%); grăsimi și uleiuri vegetale fixate, brute, rafinate sau fracționate (8,7%); legume și fructe (8,2%); îmbrăcăminte și accesorii (6,8%); băuturi alcoolice și nealcoolice (4,1%); mobilă și părțile ei (3,4%); fire, țesături, articole textile și produse conexe (2,2%); articole din minerale nemetalice (2,2%), vehicule rutiere (2,1%).// 17.01.2023 — InfoMarket