Inteligența artificială și cumpărăturile online: Cum devii dependent de Shein și Temu fără să-ți dai seama
Suntem foarte studiați când cumpărăm de pe platformele online chineze. Cei mai puternici algoritmi, susținuți de inteligența artificială, ne analizează comportamentul și ne determină să cumpărăm mai mult și mai des decât avem nevoie, inducându-ne impulsuri false cu tehnici folosite în jocurile de noroc. Cu fiecare click și scroll se creează dependența.
În ultimii ani, pe piața franceză au apărut mai multe site-uri web care vând produse ultra-low-cost. Shein, Temu și AliExpress, ca să numim doar câteva, revoluționează peisajul comerțului online. Conform unui studiu realizat de BPCE Digital & Payments, numărul cardurilor care înregistrează cel puțin o tranzacție lunară pe un site de reduceri a crescut cu 20% între primele trimestre ale anului 2022 și 2023.
Nu-i deloc surprinzător, având în vedere că Temu are milioane de vizitatori doar din Franţa în fiecare lună, conform datelor de la Federația Comerțului Electronic și a Vânzărilor la Distanță (FEVAD). La mijlocul lunii iulie 2025, platformele low-cost reprezentau 22% din coletele gestionate de serviciul poștal francez, comparativ cu 5% acum cinci ani. Și se preconizează o creștere cu 6,5% în 2025 a acestui sector.
Evident, inflația ridicată din Franța (care nici nu se compară cu cea din România) din ultimii ani explică parțial această nebunie. Dar nu este singura explicație pentru aceste evoluții. Utilizarea inteligenței artificiale (IA), care se află în centrul modelului de afaceri al acestor platforme, contribuie la fidelizarea consumatorilor, scrie The Conversation.
Suntem foarte studiați când cumpărăm online
Prin analizarea datelor privind comportamentul utilizatorilor, instrumentele de inteligență artificială folosite de platforme pot identifica clienții care sunt cei mai predispuși să facă o achiziție și pot adapta mesajele publicitare pe care aceștia le primesc.
Algoritmii predictivi analizează, de asemenea, comportamentul utilizatorilor pentru a le oferi recomandări personalizate. Această abordare urmărește să creeze o nevoie înainte ca aceasta să apară, folosindu-se de sentimentele de lipsă și urgență. Este celebrul concept Fomo - „teama de a rata ceva”.Acești algoritmi predictivi există de mulți ani, dar noile lor capacități, „amplificate” de instrumentele de inteligență artificială, inaugurează o nouă eră, adaptându-se și mai rapid la fiecare utilizator de internet.
Un exemplu simplu: în partea de jos a fiecărei pagini există o listă de „articole vizualizate și de alți utilizatori”, care sunt similare cu produsul căutat. Această tehnică clasică de marketing este dusă cu un pas mai departe: algoritmii trimit constant conținut nou clientului pentru a-i studia reacția. Fiecare reacție (cum ar fi un clic pentru a adăuga un articol în coș) este analizată în timp real. Algoritmul, susținut de inteligență artificială, folosește apoi aceste date pentru a încuraja utilizatorul să cumpere alte produse pe care inițial nu avea de gând să le caute.
Suntem atrași cu tehnici din jocurile de noroc
În aplicația Temu, interfețele sunt inspirate de jocurile de noroc, despre care se știe că sunt foarte captivante: roțile norocului, numărătoare inversă care evidențiază oferte limitate în timp, cadouri și coduri promoționale care trebuie deblocate etc.
Acești stimuli constanți îi creează utilizatorului o senzație de urgență, perturbând în același timp mecanismul biochimic al circuitului de recompense. AI generează o precizie și o diversificare mai mare a „jocurilor” oferite, în detrimentul cumpărătorilor și fără ca aceștia să fie pe deplin conștienți de acest lucru.Pe Temu, minijocurile integrate în aplicația mobilă (cum ar fi Farmland și Fishland) promit articole gratuite și cupoane de reducere. Sistemele de puncte și vouchere sunt folosite pentru a încuraja utilizatorii să revină pe site cât mai des posibil, iar la momente oportune se trimit notificări personalizate, pe baza datelor colectate despre utilizator.
În plus, algoritmii de stabilire a prețurilor dinamice (care ajustează prețurile în funcție de variațiile cererii) afișează reduceri care pot avea un efect puternic asupra consumatorilor. Și aici, AI se dovedește un instrument care multiplică această putere.
Magazinele online sunt personalizate
Un magazin fizic nu poate anticipa preferințele fiecărui client și nu se poate transforma pe loc în funcție de profilul acestuia. Dar un magazin online poate face rapid asta.
Grație inteligenței artificiale, care colectează cantități uriașe de date despre profilurile utilizatorilor, fiecare client accesează, de fapt, un magazin online diferit, personalizat în funcție de istoricul, gusturile, preferințele și aversiunile sale. Acest lucru crește probabilitatea uneia sau mai multor achiziții impulsive.
Cea mai semnificativă contribuție a inteligenței artificiale la succesul Shein merge mult mai departe și anticipează intrarea clienților pe platformă. Shein și-a dezvoltat propriile instrumente și algoritmi de inteligență artificială pentru a culege și analiza date. Folosind aceste instrumente pentru a urmări comportamentul clienților pe Internet (chiar și dincolo de site-ul său), Shein analizează rezultatele căutărilor online, postările de pe rețelele sociale și de pe site-urile concurenților.
Astfel de instrumente sunt esențiale pentru succesul Shein. Acestea îi permit să identifice tendințele (culori, prețuri, modele) în timp real sau aproape în timp real și să ajusteze foarte rapid designul și producția produselor sale. Asta pentru că toate aceste date sunt partajate cu furnizorii care produc articolele pe care le vinde Shein.
spotmedia.ro







