Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Iulie, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

UE va plăti 750 miliarde de dolari pentru gaze naturale lichefiate, petrol, combustibili nucleari și tehnologii de vârf ale SUA

UE va plăti 750 miliarde de dolari pentru gaze naturale lichefiate, petrol, combustibili nucleari și tehnologii de vârf ale SUA

Acordul privind tarifele și comerțul, convenit în 27 iulie de șeful Comisiei Europene, Ursula von der Leyen și președintele SUA, Donald Trump, include intenția de a achiziționa mai multe gaze naturale lichefiate (GNL), petrol și combustibili nucleari din SUA, precum și tehnologii și investiții de vârf până la finalul lui 2028, în valoare de aproximativ 750 de miliarde dolari (aproximativ 700 de miliarde euro), informează un comunicat al Executivului comunitar.

Acordul politic dintre UE și SUA va spori și mai mult cooperarea în ceea ce privește asigurarea securității aprovizionării cu energie, va contribui la punerea în aplicare a planului REPowerEU și a foii de parcurs pentru a înlocui pe deplin toate importurile de energie din Rusia, consideră Comisia Europeană.
SUA este deja unul dintre principalii parteneri energetici ai blocului comunitar și, de departe, primul furnizor de GNL al UE, 55% din aprovizionarea cu GNL provenind din SUA până în prezent în 2025. SUA este, de asemenea, primul furnizor de petrol al UE (17% din totalul importurilor UE în 2024) și un furnizor-cheie de combustibil nuclear și de servicii privind combustibilii, exporturile SUA către UE s-au situat la aproximativ 700 de milioane euro în 2024.

Capacitatea totală de import de GNL a UE se ridică în prezent la aproximativ 250 de miliarde de metri cubi pe an, mai mult decât dublul importurilor anuale actuale de GNL. În special, între 2022 și 2024, au fost puse în funcțiune 12 terminale noi de GNL și 6 proiecte de extindere în întreaga UE, adăugând 70 de miliarde de metri cubi de capacitate de import. În context, UE a importat anual aproximativ 50 de miliarde de metri cubi de GNL din SUA în ultimii ani.

În prezent, 12 state membre UE dispun de infrastructura necesară pentru a importa GNL. UE dispune de o capacitate neutilizată amplă pentru a face față importurilor suplimentare de GNL, inclusiv din SUA, pentru a înlocui importurile de gaze din Rusia.
De la adoptarea Planului de acțiune privind energia la prețuri accesibile, în februarie 2025, Comisia a colaborat intens cu furnizorii de GNL din SUA. Prin această activitate pregătitoare, Comisia este pregătită să organizeze un proces specific – AggregateEU – pentru a colecta cererea de la entitățile din UE și pentru a o corela cu aprovizionarea competitivă cu GNL a SUA pentru perioada 2025-2050.

AggregateEU este inițiativa emblematică a Comisiei privind agregarea cererii și achiziționarea coordonată de gaze la nivel european, ca parte a Platformei energetice a UE, lansată în aprilie 2023, pentru a face aprovizionarea cu energie a UE maidiversă, mai sigură și mai coordonată.

Deși Comisia facilitează contactele dintre cumpărătorii și vânzătorii relevanți din UE, deciziile comerciale aparțin în mod natural întreprinderilor. În același timp, SUA vor trebui să sprijine aceste achiziții prin asigurarea accesului nerestricționat și a unei capacități de producție și de export suficiente.
Cifra de 250 de miliarde dolari pe an pentru următorii trei ani reprezintă media estimată a importurilor totale de energie ale UE din SUA, pe baza unei evaluări aprofundate și solide, care a luat în considerare următoarele: volumele actuale ale importurilor de GNL, petrol, combustibil nuclear și servicii de combustibil din SUA în UE, care se ridică deja la aproximativ 90-100 de miliarde dolari pe an. În paralel, CE continuă să diversifice sursele de energie și să investească în tranziția către o energie curată pe termen lung, subliniază sursa citată.

În plus, sunt vizate volumele suplimentare estimate de petrol, gaze și combustibili nucleari, inclusiv ca parte a renunțării la combustibilii fosili din Rusia. În 2024, UE a importat încă din Rusia combustibili fosili în valoare de aproximativ 22 de miliarde EUR și a furnizat energie nucleară în valoare de aproximativ 700 de milioane EUR.

De asemenea, sunt luate în considerare principalele investiții, servicii și exporturi ale SUA în domeniul tehnologiilor energetice în UE, în special în sectorul nuclear pentru reactoarele modulare convenționale și mici (SMR), unde avem deja indicații clare cu privire la implicarea întreprinderilor din SUA.

Deși au fost elaborate previziuni solide, volumele finale și defalcarea pe petrol, GNL și combustibil nuclear și servicii de combustibil vor depinde de diverși factori, inclusiv de prețurile materiilor prime, cursurile de schimb, deciziile FID luate de promotorii de proiecte etc. Acestea vor fi determinate de tranzacțiile comerciale.

„Acordul comercial UE-SUA nu subminează hotărârea UE de a decarboniza economiile blocului comunitar într-un interval de timp clar, a precizat Comisia. Deși acordul implică o creștere a importurilor de energie din SUA în următorii trei ani ani, este pe deplin compatibil cu politica CE pe termen mediu și lung de diversificare a surselor de energie și de punere în aplicare a foii de parcurs REPowerEU, astfel încât să fie eliminate complet importurile de energie din Rusia cât mai curând posibil”, se mai menționează în comunicat.

UE își menține angajamentul deplin de a atinge neutralitatea climatică până în 2050 – obiectivul central al Pactului verde european. Comisia Europeană tocmai a propus o lege actualizată a climei, cu un obiectiv ambițios de reducere cu 90% a emisiilor de gaze cu efect de seră pentru 2040.

Noutați dupa tema