Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 August, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Uriaşa navă blocată în Canalul Suez este un avertisment privind globalizarea excesivă. Costurile blocajului ar putea fi foarte ridicate

Uriaşa navă blocată în Canalul Suez este un avertisment privind globalizarea excesivă. Costurile blocajului ar putea fi foarte ridicate

Blocarea canalului navigabil vital şi impactul acestui eveniment asupra comerţului evidenţiază de-pen¬denţa ridicată a lumii de lanţurile globale de aprovizionare, scrie The New York Times.
Nava blocată nu este una oarecare, ci una dintre cele mai mari nave de transport de containere cu mărfuri, iar Canalul Suez nu este o cale navigabilă oarecare, ci un canal vital care leagă fabricile din Asia de clienţii afluenţi din Europa, cât şi o cale majoră de transport de petrol.
Faptul că un singur accident a putut crea atâta haos din Los Angeles până în Rotterdam şi Shanghai scoate la suprafaţă măsura în care comerţul modern a ajuns să depindă de lanţuri de aprovizionare cu adevărat globale.
În ultimele decenii, experţii în management şi firmele de con¬sultanţă au promovat aşa-numita pro-ducţie just-in-time pentru limi¬tarea costurilor şi creşterea profi¬turilor. Însă acest model îşi arată acum pericolele, nu în ultimul rând în gestionarea crizei sanitare.
„Pe măsură ce devenin din ce în ce mai interdependenţi, suntem şi mai vulnerabili în faţa problemelor care pot apărea, iar acestea sunt întotdeauna imprevizibile“, arată Ian Goldin, profesor de globalizare la Oxford University.
În urma acestui dezastru, peste 100 de nave au rămas blocate la capetele canalului. Unele transportă petrol, un motiv din spatele creşterii preţurilor la energie în ultima perioadă. Sfârşitul acestui impas nu este clar, iar fiecare zi ţine blocate bunuri de 9,6 mld. de dolari, relevă o analiză Bloomberg.
Capacitatea navelor de transport de containere a crescut cu peste 1.500% doar în ultimul deceniu, însă aceste îmbunătăţiri la nivel comercial, pe lângă o eficienţă crescută are şi vulnerabilităţi, iar blocarea Canalului Suez intensifică presiunile asupra industriei de transport naval, copleş¬ită deja de pandemie şi reordonarea comerţului mondial.
Suspendarea traficului prin Canalul Suez a adâncit problemele liniilor de transport naval care se confruntau deja cu perturbări şi întârzieri în livrarea bunurilor către consumatori, potrivit unor surse din industrie citate de Reuters.
Criza de containere deja exis¬tentă ar putea pune presiune supli¬mentară în sensul creşterii preţurilor de transport, deja situate la maxime record.
Preţurile de transport naval pentru petroliere au înregistrat aproape o dublare săptămâna trecută.
Dacă Suezul va rămâne în continuare blocat, mizele ar putea creşte dramatic, scrie The New York Times. Navelor blocate acum în canal le va fi dificil să se întoarcă şi să urmeze alte rute din cauza îngustimii canalului.
Cele aflate acum în drum către Suez ar putea opta să navigheze pe rute riscante în jurul Africii, costurile în creştere implicate urmând să fie suportate de consumatori. Companii de transport din mai multe ţări au contactat Marina americană cu privire la posibila ameninţare în creştere de piraterie la adresa navelor care decid să urmeze astfel de rute, scrie Financial Times.
După ce blocajul va fi soluţionat, navele vor ajunge probabil în porturile aglomerate în acelaşi timp, generând întâzieri suplimentare în descărcare.

Zf.ro

Noutați dupa tema