Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Iulie, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

La 11 noiembrie, KomaksAvia Airport Invest Ltd a depus o cerere la Curtea de Apel din Suedia împotriva hotărârii arbitrale din 3 august într-un proces împotriva Moldovei.

La 11 noiembrie, KomaksAvia Airport Invest Ltd a depus o cerere la Curtea de Apel din Suedia împotriva hotărârii arbitrale din 3 august într-un proces împotriva Moldovei.

Avocații companiei au prezentat dovezi ale unei sentințe arbitrale superficiale și ilegale, bazate pe presupuneri și pe o dimensiune politică clară a disputei. "Argumentele apelului arată în mod convingător că poziția Moldovei în acest caz și așa-numitele dovezi ale reprezentantului său se bazează pe presupuneri și informații nesigure, adesea pur și simplu preluate din mass-media", a declarat KomaksAvia Airport Invest Ltd. Compania a reiterat că hotărârea arbitrală nu încetează, nu modifică și nu afectează existența acordului de concesiune. "Subliniem faptul că Curtea de Arbitraj de la Stockholm nu a examinat fondul litigiului, ci doar aspecte procedurale de admisibilitate în cadrul Convenției privind protecția reciprocă a investițiilor între Republica Moldova și Cipru. Moldova a evitat prin toate mijloacele să examineze fondul cauzei, fiind conștientă că o astfel de evoluție este plină de riscul de a pierde cazul", a declarat KomaksAvia Airport Invest Ltd. Avia Invest a obținut o concesiune pe 49 de ani pentru aeroportul din Chișinău în august 2013. Pe parcursul a 7 ani, compania și-a schimbat proprietarii de mai multe ori, ultimul fiind Komaksavia Airport Invest Ltd. În 2020, autoritățile moldovenești au decis să rezilieze contractul de concesiune a aeroportului din cauza nerespectării de către concesionar a obligațiilor contractuale, în special a investițiilor în prima și a doua fază. În plus, societatea nu a reușit să ofere o garanție pentru îndeplinirea corespunzătoare a obligațiilor sale de investiții în valoare de 1 milion de euro. Cu toate acestea, Komaksavia Airport Invest Ltd. s-a adresat instanței. Ulterior, Tribunalul de Arbitraj de la Stockholm a interzis rezilierea contractului de concesiune a aeroportului din Chișinău până la pronunțarea unei decizii finale privind procesul împotriva Moldovei și a interzis orice executare a notificării de reziliere a concesiunii trimise către Avia Invest. Ulterior, Ministrul Justiției, Sergiu Litvinenco, a declarat că, la 3 august curent, Curtea de Arbitraj a Camerei de Comerț din Stockholm (Suedia) a respins procesul intentat de Komaksavia Airport Invest împotriva Moldovei. În același timp, instanța a decis că societatea trebuie să plătească 216,67 mii de euro guvernului moldovean drept compensație pentru cheltuielile plătite în timpul procedurii de arbitraj. Ministrul a reamintit că, la 15 mai 2020, Komaksavia a depus o cerere la Curtea de Arbitraj. Komaksavia a cerut Curții de Arbitraj să oblige Republica Moldova să continue executarea contractului de concesiune privind activele gestionate de întreprinderea de stat Aeroportul Internațional Chișinău și zonele învecinate. Alternativ, Komaksavia a cerut ca Guvernul să plătească companiei 883,7 milioane de euro ca despăgubire pentru exproprierea presupuselor investiții în cadrul acordului de concesiune. Potrivit lui Litvinenco, instanța a respins aceste cereri ale Komaksavia și a decis că societatea nu a investit în activele aeroportului din Chișinău. În același timp, instanța de arbitraj a obligat Komaksavia să acopere 422.500 de euro din taxele de arbitraj din partea Moldovei. Comentând hotărârea Curții de Arbitraj de la Stockholm și comunicatul de presă al Ministerului moldovean al Justiției, Komaksavia Airport Invest Ltd (Cipru) a declarat că decizia procedurală de renunțare la acest caz este provizorie și va fi atacată la o instanță superioară din Suedia. De menționat că, nu există nicio "constatare" sau "decizie" potrivit căreia compania nu și-a dovedit cazul împotriva Moldovei, pur și simplu pentru că nu a ajuns încă la proces. "În acest arbitraj sau în altul, dar va fi examinată mai devreme sau mai târziu. Subliniem faptul că Curtea de Arbitraj de la Stockholm nu a examinat fondul litigiului, ci doar chestiuni procedurale de admisibilitate în conformitate cu Convenția privind protecția reciprocă a investițiilor între Moldova și Cipru", a declarat Komaksavia Airport Inves Ltd., într-un comunicat. În același timp, directorul Agenției Proprietății Publice, Eugen Cozonac, a declarat recent că statul are șanse mari să readucă Aeroportul Chișinău în gestiunea sa. El susține că după decizia Curții de la Stockholm, care a respins procesul intentat de Komaksavia împotriva Moldovei, nu va mai exista nicio altă instanță care să ia o decizie diferită. Referindu-se la afirmația Avia Invest că ar fi investit sute de milioane de euro în aeroportul capitalei, el a subliniat că în arbitraj s-a demonstrat că fondatorul Komaksavia nu a fost un investitor de bună credință și, mai mult, contractul a fost reziliat pentru că Avia Invest nu și-a îndeplinit obligațiile contractuale privind investiția făcută, conform procedurii stabilite în contract. // 14.11.2022 - InfoMarket

Noutați dupa tema