Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Iulie, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Uniunea Europeană ridică interdicția privind livrările de fier vechi către Republica Moldova

Uniunea Europeană ridică interdicția privind livrările de fier vechi către Republica Moldova

Comisia Europeană a luat o decizie în acest sens, modificând Regulamentul privind exportul anumitor deșeuri destinate reciclării și ridicând restricțiile privind exportul de fier vechi în Moldova. Ministerul Mediului a anunțat anterior că autoritățile moldovenești încearcă să obțină anularea interdicției introduse eronat privind importul de deșeuri de metale feroase și alte deșeuri din Uniunea Europeană în Moldova. Ministerul de resort a explicat că, în conformitate cu legislația UE privind exportul anumitor deșeuri în vederea prelucrării, lista de deșeuri și țările în care acestea pot fi exportate fac obiectul unei evaluări și al unor modificări periodice. Decizia UE de a include sau de a exclude anumite deșeuri se bazează, de asemenea, pe legislația națională a fiecărei țări în ceea ce privește regimul de import și de reciclare. În primăvara anului 2019, Comisia Europeană a comandat un studiu pentru a ajusta lista. La acel moment, Republica Moldova a prezentat toate informațiile solicitate de experți, însă în procesul de compilare a listei de către experții internaționali a fost comisă o eroare, iar prevederile Legii 209/2016 privind deșeurile, care permit derogări de la importul anumitor categorii de deșeuri în Republica Moldova, nu au fost incluse ca excepție în anexele III și IIIA la Regulamentul Comisiei Europene. Legea privind deșeurile stipulează că importul de deșeuri și reziduuri de orice fel în Moldova este interzis, cu excepția categoriilor de deșeuri prezentate în anexa 7, care la rândul său oferă o listă de excepții, inclusiv sticlă, carton și metal uzat. După cum s-a menționat, la momentul respectiv, peste 80 de state au transmis informații pentru ajustarea Regulamentului (CE) nr. 1418/2007 și au fost comise erori tehnice, în special în cazul Indiei, Belarus și Moldova. Regulamentul a intrat în vigoare în noiembrie 2021, când au fost suspendate exporturile din UE de anumite categorii de deșeuri, inclusiv deșeuri metalice, către țările cu care existau anterior relații comerciale pe acest segment. Având în vedere eroarea semnalată de mai multe țări, Comisia Europeană le-a solicitat acestora să trimită o scrisoare oficială pentru a iniția procedura de corectare a anexelor III și III A din Regulamentul nr. 1013/2006 al Uniunii Europene. Pentru a asigura coerența între legislația moldovenească și cea a UE, buna funcționare a legislației naționale și corecțiile cu alte state, Ministerul Mediului a trimis o scrisoare Comisiei Europene pentru corectarea anexelor relevante. Aceștia au subliniat că Regulamentul Comisiei Europene stipulează în mod explicit că reciclarea deșeurilor exportate din UE în Republica Moldova trebuie să fie efectuată doar de către companiile care dețin un permis de mediu. Această autorizație este eliberată numai de către Agenția pentru Protecția Mediului din Moldova. Prin urmare, companiile care nu respectă cadrul de reglementare de mediu nu vor putea importa și prelucra anumite categorii de deșeuri, chiar dacă modificările la Regulamentul 1418/2007 vor fi aprobate de Comisia Europeană și se va permite exportul de deșeuri de metale feroase în Moldova. Premierul Natalia Gavrilița a declarat că dorește ca Republica Moldova să fie exclusă de pe "lista neagră" a UE a țărilor în care nu pot fi exportate deșeuri metalice, iar Chișinăul să păstreze posibilitatea de a controla aceste importuri. Ea a calificat drept "false" acuzațiile potrivit cărora guvernul moldovean face lobby pentru interesele Uzinelor Metalurgice Moldovenești din regiunea transnistreană, cu sediul la Râbnița. Ea a menționat că autoritățile moldovenești, în special reprezentanții Ministerului Mediului, s-au adresat Comisiei Europene pe acest subiect, dar scrisoarea se referă exclusiv la aplicarea legislației naționale la importul de fier vechi. "Să exporți din UE în Moldova este un lucru. Dar importurile în Moldova reprezintă o politică controlată direct de Moldova. În acest moment, nu există niciun import. Iar apelul trebuie să parcurgă procedurile interne necesare în UE. Dar noi considerăm că pârghiile de influență sunt aici și nu trebuie să permitem ca Moldova să fie "trecută pe lista neagră" a UE din cauza unor discrepanțe, care pot fi corectate de către guvernarea țării, de către politicienii locali", a declarat Natalia Gavrilița. Ea a menționat că multe țări se luptă pentru oportunitatea de a importa metale din țările UE, iar Moldova nu trebuie să piardă această oportunitate, cu atât mai mult cu cât o mare companie va lucra în acest domeniu pe malul drept al Nistrului. // 04.04.2022 – InfoMarket

Noutați dupa tema