Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Iulie, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Muzeul Național de Artă al Moldovei inaugurează sвmbătă, 2 aprilie, la ora 10:00, expoziția permanentă de grafică #Operadeweekend (2-3 aprilie, program de itare 10:00 –18:00).

Muzeul Național de Artă al Moldovei inaugurează sвmbătă, 2 aprilie, la ora 10:00, expoziția permanentă de grafică #Operadeweekend (2-3 aprilie, program de itare 10:00 –18:00).

Muzeul Național de Artă al Moldovei lansează un nou proiect expozițional:  #operadeweekend.
Astfel, fiecare sfвrșit de săptămвnă (sвmbătă și duminică) va fi unul deosebit prin expunerea unei
lucrări de grafică din colecția muzeului.
 
„Colecţia de grafică universală este cea mai numeroasă, numărвnd peste 15000 de lucrări
datate cu sec. XVI-XX. Aceasta s-a constituit, оn linii mari, оn rezultatul unor transferuri de
lucrări din muzee din Moscova şi Sankt Petersburg, achiziţii şi donaţii. Оn colecţie se regăsesc
lucrări ale unor autori din diverse ţări din Europa şi Asia: Franţa, Germania, Italia, Rusia,
Anglia, Olanda, Austria, Polonia, Bulgaria, Japonia, China, ş.a. Lucrările semnate de Albrecht
Dьrer, Harmensz van Rejn Rembrandt, Annibale Carracci, Giorgio Vasari Luca, Van Leyden,
Lucas, Raphael Sadeler cel Bătrвn, Adriaen Van Ostade, Paul Gavarni, Auguste Renoir, Ivan
Shishkin, Kitagawa Utamaro, Katsushika Hokusai, Ando Hiroshige ș.a. reprezintă adevărate
repere artistice pentru patrimoniul nostru. Autorii au abordat cele mai importante genuri
artistice: portretul, peisajul, natura statică, scene religioase, scene de gen.”, a declarat Tamara
Diaconescu, șef secție grafică – artă universală MNAM.
Colecția se caracterizează și printr-o varietate de tehnici – de la desene, acuarelă, pastel, pвnă la
complexele tehnici ale gravurii: xilogravură, acvaforte, litografie, gravură cu dăltița, mezzotinta,
gravură poansonată, linogravură.
Potrivit directorului general MNAM, Tudor Zbвrnea, lucrările de grafică fac parte din categoria
celor mai sensibile obiecte muzeale оn ceea ce priveşte influenţa factorilor exteriori: „Expunerea
lor pentru o perioadă mai оndelungată de timp poate afecta starea de conservare a acestora”.
 
Publicul va putea dmira оn fiecare week-end o nouă lucrare de grafică.
 
„Оn acest context, proiectul expozițional #operadeweekend are drept scop promovarea
patrimoniului muzeal, оn general, și a lucrărilor de grafică universală оn special. Totodată, ne
dorim ca prin intermediul acestuia să atragem interesul unui număr cвt mai mare și mai divers
de vizitatori asupra cunoașterii valorilor culturale universale care se păstrează оn colecțiile
Muzeului Național de Artă al Moldovei.”, a menționat Lucia Postica, director adjunct MNAM.
 
Оn acest week-end, Vă invităm să оl оntвlniți pe Albrecht Dьrer (1471-1528,
Nьrnberg, Germania), cu lucrarea Hristos pe Muntele Măslinilor.
 
Albrecht Dьrer – pictor, gravor și teoretician al artelor, este una dintre personalitățile de seamă
ale istoriei artei universale. Opera sa, impregnată de ideile
Renașterii, Umanismului și Reformei, a exercitat o deosebită influență nu doar asupra
artiștilor germani, dar și a celor din alte țări europene. Este considerat cel mai important
exponent al Renașterii germane, оn special, și al Renașterii nordice, оn general. Prin operele sale,
Dьrer eliberează gravura de funcția auxiliară a pregătirii unor tablouri și оi conferă un rang major
оn artele plastice. A lăsat o bogată moștenire artistică - cca 350 de xilogravuri și 100 de gravuri оn
cupru, contribuind оn mod decisiv la dezvoltarea gravurii ca formă de artă de sine stătătoare.
Datorită lui Dьrer și a discipolilor acestuia, xilogravura a atins perfecţiunea оn Europa secolului
al XVI-lea.
Lucrarea Hristos pe Muntele Măslinilor, din patrimoniul MNAM, face parte din cele 12
xilogravuri din seria Marea patimă, realizată оn perioada 1497-1518. Niciodată, Patimile lui
Hristos nu au fost reprezentate оntr-un mod mai dramatic, decвt оn aceste xilogravuri concepute
individual, cu un puternic contrast de alb și negru. Autorul a conferit corporalitate figurilor cu un
sistem gradual de hașurări paralele. La crearea acestei serii, artistul s-a ocupat atвt de executarea 
desenului, cвt și de incizarea acestuia pe plăcile de lemn.