Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Iulie, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Muzeul Național de Artă al Moldovei inaugurează  joi, 20 ianuarie, la ora 16:00, expoziția foto și video a artistului Ștefan Rusu „Specii pe cale de dispariție: Pledoarie pentru Cartea Roșie a arhitecturii moderniste”

Muzeul Național de Artă al Moldovei inaugurează joi, 20 ianuarie, la ora 16:00, expoziția foto și video a artistului Ștefan Rusu „Specii pe cale de dispariție: Pledoarie pentru Cartea Roșie a arhitecturii moderniste”

Expoziția  este  rezultatul  unei  cercetări  оn  cadrul  proiectului  „Modernități  insulare”  axată  pe 
arhitectura socialistă din Asia Centrală și Europa de Est și include o serie de imagini cu plante 
endemice  juxtapuse  cu  arhitectura  modernistă.  Expoziția  conține,  de  asemenea,  documentarul 
„Оntoarcerea din viitor” (Return from the Future) și eseul  video „Frunze” realizate оn perioada 
șederii оn Asia Centrala și a mai multor călătorii de cercetare оn Tadjikistan și Kвrgвzstan оntre 
2013-2019. 

Оn  ultimele  decenii,  concepte  precum  specii  rare  și  pe  cale  de  dispariție,  conservarea 
biodiversității,  protecția  florei  și  faunei,  sunt  folosite  tot  mai  frecvent  оn  discursul  public. Una 
dintre formele de conservare a biodiversității оn Uniunea Sovietică a fost includerea lor оn Cartea 
Roșie. Cartea Roșie a URSS-ului a apărut оn 1974, iar prima ediție a fost publicată оn 1978, și 
includea  specii  de  plante  rare.  Printre  acestea  se  regăseau  și  speciile  de  pe  teritoriile 
Kвrgвzstanului, Tadjikistanului și a Republicii Moldova. Ultima ediție a Cărții Roșii a fost tipărită 
оn 1985. De atunci, cu puține excepții, lista plantelor rare nu a fost revizuită, iar Cartea Roșie nu a 
fost republicată. Flora și fauna din Kвrgвzstan și Tadjikistan sunt оncă incomplet explorate, iar 
multe plante rare nu au fost mediatizate. Unele dintre ele au zone de răspвndire restrвnse, fiind 
limitate la cвteva lanțuri muntoase sau chiar mici văi.  

Juxtapunerea imaginilor modernismului sovietic din Kвrgвzstan, Tadjikistan și Republica 
Moldova  cu  imaginile  plantelor  rare  din  acele  țări,  implică  un  unghi  diferit  de  interpretare  a 
patrimoniului  arhitectural,  nu  doar  ca  și  clădiri  singulare,  ci  și  ca  un  context  care  necesită  o 
abordare similară speciilor pe cale de dispariție și implicit protecția acestora. Unele clădiri, precum 
cele  din  documentarul  „Оntoarcerea  din  viitor”  sunt  incluse  оn  patrimoniu  național  al 
Kвrgвzstanului și, prin urmare, protejate de stat. Cu toate acestea, multe clădiri sunt оn paragină, 

inadecvat оntreținute оn pofida statutului de monument din cauza aplicării ineficiente a legislației. 
Punctul de plecare pentru conceptul asocierii plantelor pe cale de dispariție cu arhitectura 
din perioada socialistă vine de la Muzeul lui M. Frunze -- o clădire оn stil modernist din Bișkek 
proiectată de arhitecții G. Kutateladze și Y.Karikh оn 1967. Muzeul deține un impresionant herbar 
(circa 1200 de piese) colectat de M. Frunze оn timpul adolescentei sale. Herbarul pe care оl regăsim 
оn videoul „Frunze” este o referință poetică la cariera neоmplinită a lui Frunze de a-și dedica viața 
științelor  naturale.  Starea  de  conservare  și  necesitatea  păstrării  arhitecturii  moderniste  precum 
muzeul  dedicat  lui  M.  Frunze  dar  și  a  altor  clădiri  remarcabile  din  Bișkek  este  subiectul 
documentarului „Оntoarcerea din viitor”. Expozitia a fost concepută pentru Trieste Contemporanea, 
Italia unde a fost produsă și prezentată оn 2021.   

Ștefan Rusu este născut la Cвietu, оn 1964. Este curatorul a mai multor expoziții, editor, 
artist  vizual  și  producător  de  filme.  Expoziția  este  deschisă  pentru  public  pвnă  pe  20 
februarie 2022.