
Începând cu anul 2024, antreprenorii din Moldova vor prezenta cu 11 rapoarte mai puțin la Biroul Național de Statistică și cu 4 rapoarte mai puțin la Serviciul Fiscal de Stat.
Acest lucru a fost anunțat de Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării, menționând că 15 rapoarte vor fi eliminate, alte 9 vor fi digitizate și 14 vor fi optimizate, ceea ce va reduce conținutul rapoartelor sau numărul de antreprenori care trebuie să le prezinte. În prezent, antreprenorii trebuie să prezinte în total 92 de rapoarte fiscale și statistice (59 la BNS și 33 la SFS), iar reducerea efectuată este semnificativă. Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării a precizat că, în ceea ce privește raportarea către Biroul Național de Statistică, au fost eliminate 2 rapoarte: nr. 1-leasing și nr. 24-AGR; 14 rapoarte au fost comasate în 5: rapoartele M2; 9-AGR; Nr. 2-LIV-VII; 14-AGR; 15-AGR; 6-p ; PE; 23-H; 6-it; 1-BE au fost eliminate; 8 rapoarte au fost digitalizate: 29-AGR; Nr. 1-INOV; Nr. 21-VÂNZ; Nr. 1-cheltuieli; Nr. 24-AGR; Nr. 4-AGR Nr. 1-BE; Nr. 1-RE. Într-un raport numărul subiecților este redus. Raportul nr. 1-tic "Situația utilizării produselor tehnologiei informației și comunicațiilor" pentru anul 2023 va fi prezentat de 7800 în loc de 12400 de subiecți. Într-un raport, conținutul a fost redus. Raportul "Ancheta structurală anuală" (ASA) a fost ajustat, reducându-se conținutul cu 2/3. Mai exact, au fost reduși 150 de indicatori din 230, iar acești 150 de indicatori vor fi colectați o dată la 3 ani. În ceea ce privește modificările în ceea ce privește raportarea către STS, au fost eliminate 2 rapoarte: TFD 19 și CAS 18, iar 4 rapoarte au fost comasate în 2: (DAJ17 și DASS19, DISM16 și DPP16). Frecvența de prezentare a fost redusă în 2 rapoarte. A fost furnizat 1 raport simplificat: UNIF 21 pentru întreprinderi individuale - neplătitori de TVA cu până la 5 angajați, în loc de 3 angajați ca în prezent. Au fost excluse 6 documente primare din lista documentelor speciale emise de organul fiscal (Act de achiziție a serviciilor de închiriere și a cheltuielilor aferente; Fișa de evidență a achiziției de lapte; Lista de deplasare; Aviz de însoțire a mărfii; Fișa de evidență a achiziției de produse vegetale și/sau horticole și/sau obiecte de uz fitosanitar). A fost simplificat procesul de înregistrare a subdiviziunilor în cadrul autorității fiscale; a fost simplificat procesul de obținere a informațiilor pentru completarea raportului financiar privind impozitele locale. Potrivit Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării, prin simplificarea raportării, autoritățile ajută antreprenorii să sporească productivitatea și eficiența prin reducerea costurilor administrative. Majoritatea rapoartelor vor fi simplificate pentru companiile agricole, industriale și energetice. Simplificarea sarcinii de raportare este o acțiune-cheie în lupta împotriva economiei informale pentru a include cât mai mulți antreprenori în lanțul economic formal, astfel încât aceasta este o prioritate absolută pentru guvernul moldovean. Se subliniază faptul că cabinetul își propune ca până în 2027 să facă din Moldova cea mai bună țară în ceea ce privește atragerea investițiilor și deschiderea pentru afaceri pentru a face afaceri. Scopul autorităților este de a asigura cel mai ușor mediu de afaceri prin reducerea birocrației și corupției, accelerarea transformării digitale, sporind astfel încrederea antreprenorilor în instituțiile statului și oferindu-le spațiu pentru dezvoltarea inovațiilor și realizarea ideilor creative. Autoritățile intenționează să continue eforturile de reducere a birocrației inutile și a raportărilor redundante, pentru a introduce un sistem de raportare unificat și armonizat. // 07.11.2023 – InfoMarket