
BNM: În Moldova, legislația interzice aplicarea unei rate anuale a dobânzii la credite mai mare de 50%
Acest lucru a fost amintit de Banca Națională a Moldovei în materialele sale informative, pe care le diseminează în parteneriat cu Centrul Analitic Independent ”Expert-Grup” în cadrul Campaniei Naționale de Educație Financiară a Cetățenilor, informându-i despre diverse subiecte din sectorul financiar. În noua sa publicație „Comportament rațional în creditare (pentru persoane fizice)”, Banca Națională a reamintit că drepturile cetățenilor, în calitate de beneficiari de credite, sunt prevăzute în Legea privind contractele de credit cu consumatorii. BNM a subliniat că este util de reținut următoarele aspecte importante: legea interzice aplicarea unei rate anuale a dobânzii la credit mai mare de 50%, în timp ce alte plăți aferente (comisioane, taxe, penalități, dobânzi de întârziere și orice alt tip de plată), cu excepția dobânzii, pentru 1 zi de credit nu trebuie să depășească 0,04% din valoarea totală a creditului. Valoarea totală a creditului (inclusiv dobânda, comisioanele, taxele, penalitățile, dobânda de întârziere și orice alt tip de plată) nu poate depăși suma menționată în contractul relevant (cu excepția creditelor imobiliare). Cu alte cuvinte, dacă cetățenii au luat un împrumut de 10 mii de lei, ei vor rambursa maximum 20 de mii de lei (inclusiv principalul, dobânda și alte plăți) și nu mai mult. Banca Națională subliniază că cetățenii au dreptul de a fi informați înainte de încheierea contractului despre rata anuală reală a dobânzii și alte condiții esențiale ale împrumutului, au dreptul de a rezilia contractul de împrumut în termen de 14 zile de la momentul încheierii acestuia, precum și pentru rambursarea anticipată a împrumutului. „Nu trebuie să ezităm să cerem băncii condiții mai bune. Condițiile contractului de împrumut sunt contractuale, nu sunt prescrise, de aceea merită să discutați cu banca unele prevederi, cum ar fi rata dobânzii, condițiile de rambursare anticipată sau graficul de plăți”, menționează BNM. Comisia Națională a Pieței Financiare este organismul responsabil de protecția drepturilor consumatorilor în sectorul serviciilor financiare. În cazul în care a fost acordat un împrumut și drepturile clientului au fost încălcate (de exemplu, o instituție de credit nebancară încă impune amenzi și penalități, chiar dacă suma împrumutului a fost deja plătită de două ori), clientul poate suna la numărul de telefon indicat consumatorului pe site-ul CNPF sau poate depune o cerere. // 08.10.2024 - InfoMarket.