Materialele sectiunii

CNPF  avertizează cetățenii din Moldova cu privire la noi tipuri de fraude bancare prin obținerea controlului deplin asupra telefonului

CNPF avertizează cetățenii din Moldova cu privire la noi tipuri de fraude bancare prin obținerea controlului deplin asupra telefonului

Potrivit Comisiei Naționale pentru Piața Financiară, victimele sunt contactate de persoane care se prezintă ca operatori de telefonie mobilă, prin intermediul aplicațiilor de mesagerie (WhatsApp, Viber etc.). Escrocii folosesc diverse scenarii pentru a convinge victima să coopereze urgent: optimizarea sau îmbunătățirea serviciilor (viteza internetului, calitatea semnalului); furnizarea de asistență tehnică urgentă; verificarea obligatorie a securității sau evitarea blocării contului/numărului de telefon; instalarea unei aplicații de asistență tehnică sau de securitate (care, de fapt, este un instrument de acces la distanță). Sub aceste pretexte, victima este rugată să efectueze anumite acțiuni legate de setările telefonului. După ce victima urmează instrucțiunile, escrocii obțin controlul complet și de la distanță asupra dispozitivului mobil. Odată ce au obținut controlul de la distanță, infractorii au acces la toate datele de pe telefon, inclusiv: aplicații bancare și parole salvate; SMS-uri/e-mailuri necesare pentru codurile de autentificare (OTP); date personale și contacte. Acest lucru le permite să efectueze tranzacții neautorizate și să retragă toată suma disponibilă din conturile victimei. CNPF recomandă cetățenilor să nu instaleze aplicațiile solicitate, deoarece nicio instituție (bancă, operator de telefonie, organ de stat) nu le va cere să instaleze aplicații de control la distanță pentru a rezolva problemele. De asemenea, le recomandă să încheie imediat conversația. „Dacă cineva vă cere să instalați o aplicație, să acordați acces la distanță sau să modificați setările, încheiați imediat conversația. Verificați singur: sunați operatorul de telefonie sau banca la numărul oficial indicat pe site-urile lor, nu la numărul de la care ați fost contactat. Nu comunicați nimănui codurile de securitate, parolele, codurile PIN sau codurile unice primite prin SMS (OTP), oricât de convingător ar părea pretextul. Dacă ați furnizat anumite informații și controlul asupra telefonului dvs. a fost preluat, scoateți imediat cartela SIM din telefon, verificați soldul contului bancar și raportați acest lucru băncii și poliției. Fiți vigilenți și nu permiteți nimănui să aibă acces la datele sau dispozitivele dvs.!”, subliniază CNPF. // 17.11.2025 — InfoMarket.

Noutați dupa tema