
În Moldova va fi prevenite intervenția instanțelor de judecată în activitățile CNPF
Acest lucru este prevăzut de amendamentele la Legea privind Comisia Națională a Pieței Financiare, care au fost adoptate de Parlament în a doua lectură. Modificările au ca scop facilitarea aplicării Codului administrativ și creșterea eficienței activității administrative în cadrul CNPF, ținând cont de specificul domeniului supravegheat. Modificările propuse se referă la specificul procedurilor de control administrativ. Legea va stipula că suspendarea procedurilor administrative, prelungirea termenului acestora, comasarea procedurilor administrative, implicarea unor terți în procedurile administrative, precum și restituirea petiției, dacă aceasta nu este de competența comisiei și dacă din conținutul petiției nu poate fi identificată o altă autoritate competentă, poate fi efectuată prin ordinul președintelui CNPF sau, în lipsa acestuia, al vicepreședintelui împuternicit de acesta. În cazuri complicate, președintele convoacă o reuniune a Consiliului de administrație pentru a adopta unul dintre actele menționate anterior. Procedurile administrative legate de examinarea rapoartelor participanților sunt inițiate numai atunci când examinarea raportului relevă indicii de neconformitate cu cadrul de reglementare relevant sau necesitatea unor clarificări suplimentare. Se stipulează că actele CNPF pot fi contestate prin depunerea unei cereri preliminare în termen de 30 de zile de la data comunicării actului. Instituția suspendării nu se aplică în cazul contestării actelor CNPF privind sancțiunile aplicate de către participanții la piața financiară nebancară, referitoare la: suspendarea/revocarea licenței/autorizației/aprobării sau confirmării; instituirea procedurii de redresare/restaurare/administrare specială și/sau temporară a unităților supravegheate; măsurile de protecție luate în procesul de evaluare și supraveghere a calității acționarilor și funcționarilor unităților supravegheate; suspendarea activității instituțiilor de credit nebancare. În același timp, se propune completarea Legii privind Comisia Națională a Pieței Financiare cu prevederi care să stabilească responsabilitățile CNPF în ceea ce privește cooperarea și schimbul direct de informații pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului. De asemenea, ar trebui să existe derogări de la dispozițiile privind confidențialitatea pentru schimbul de informații cu autoritățile competente din țară și din străinătate. Legea va fi completată cu noi prevederi conform cărora Comisia Națională poate încheia acorduri de cooperare bilaterală sau multilaterală care să prevadă schimbul de informații publice și confidențiale cu organele de control din alte state, cu condiția ca informațiile divulgate să fie supuse unor garanții de secret de stat, comercial și profesional cel puțin egale cu cele stabilite de legislația Republicii Moldova. Acordurile de cooperare ar trebui să stipuleze că informațiile confidențiale transferate pot fi facute publice numai cu acordul expres al Comisiei naționale. Informațiile care provin dintr-un alt stat pot fi divulgate numai cu consimțământul expres al organismului care le-a furnizat și, dacă este cazul, numai în scopul pentru care a fost dat consimțământul. De asemenea, se va stipula că procedura de control administrativ este reglementată printr-un document de reglementare al autorității de supraveghere, iar durata procedurii de control administrativ al unui participant profesionist la piața financiară nebancară nu poate depăși 125 de zile lucrătoare. În situațiile în care CNPF consideră că notificarea participantului poate duce la dispariția probelor sau poate pune în pericol măsurile de supraveghere, procedurile de control administrativ pot fi inițiate fără notificarea participantului. În cazul în care instanța de judecată anulează în totalitate sau parțial actul administrativ individual de respingere a cererii sau decizia luată în cursul procedurii preliminare și obligă CNPF să reexamineze emiterea actului administrativ individual, CNPF aplică termenul prevăzut în regulament pentru examinarea unei astfel de cereri din partea unui participant la procedura administrativă, ținând seama de noile circumstanțe de oportunitate. // 21.07.2022 - InfoMarket