Materialele sectiunii

Parlamentul Republicii Moldova a adoptat în primă lectură modificările la legile care reglementează separarea și certificarea operatorilor de sisteme de transport al gazelor naturale.

Parlamentul Republicii Moldova a adoptat în primă lectură modificările la legile care reglementează separarea și certificarea operatorilor de sisteme de transport al gazelor naturale.

Acestea prevăd modificarea procedurii de desemnare a operatorului sistemului de transport al gazelor naturale, ceea ce va permite ANRETI să asigure implementarea pachetului energetic III. Necesitatea elaborării acestui proiect de lege a fost determinată de vidul legislativ privind motivele directe de revocare a licenței în cazul în care titularii de licențe din sectorul gazelor naturale nu respectă cerințele legale privind separarea, independența și/sau certificarea operatorului de transport și de sistem. Radu Marian, președintele Comisiei parlamentare economie, buget și finanțe, a menționat că odată cu finalizarea separării sistemului de transport al gazelor naturale, pe piață vor exista mai mulți furnizori de gaze naturale, iar consumatorii vor putea alege un furnizor de gaze la fel cum aleg, de exemplu, un furnizor de internet sau alte servicii. El a subliniat că implementarea în practică a noii legislații adoptate va asigura o concurență economică sporită și, prin urmare, o concurență a prețurilor. Inițiativa legislativă aparține Guvernului. Ministerul Energiei a precizat că unul dintre principalele angajamente ale Republicii Moldova față de Uniunea Europeană în sectorul energetic este de a asigura separarea și independența operatorilor de sistem de transport al gazelor naturale de companiile integrate pe verticală implicate în producerea, distribuția, stocarea, comercializarea și furnizarea gazelor naturale, precum și de orice companii care controlează întreprinderile implicate în aceste activități. Asigurarea independenței operatorului de transport și de sistem, așa cum prevede cel de-al treilea pachet energetic, va conduce la accesul nediscriminatoriu al utilizatorilor sistemului la rețelele de transport al gazelor naturale și va îmbunătăți competitivitatea pieței gazelor naturale din Moldova. Proiectul de lege descrie, de asemenea, mecanismul de transmitere și gestionare a rețelelor de transport, în contextul în care proprietarii de rețele nu vor încheia contracte de închiriere cu noul operator desemnat. Scopul modificărilor respective este de a asigura noului operator predictibilitatea activității reglementate pe care o va desfășura în perioada desemnată, precum și posibilitatea de a planifica investițiile necesare în sistemul de transport. În același timp, nu va fi posibilă suspendarea deciziei de retragere a licenței, precum și a deciziilor emise de ANRE pentru a asigura continuitatea activităților de transport al gazelor naturale. Excluderea posibilității de a suspenda aceste decizii ale ANRE este necesară, printre altele, pentru a preveni orice posibil blocaj în funcționarea sistemului de transport de gaze naturale sau încetarea activităților de transport de gaze naturale. Cerințele privind separarea și independența operatorului de transport și de sistem trebuie îndeplinite printr-o procedură de certificare de către autoritatea națională de reglementare și sunt supuse aprobării la nivelul UE de către Secretariatul Comunității Energetice, a declarat anterior ministrul Energiei, Viktor Parlikov. Acest exercițiu este o precondiție de bază pentru crearea și funcționarea unei piețe competitive a energiei și pentru asigurarea accesului nediscriminatoriu al tuturor utilizatorilor sistemului la infrastructura de transport a gazelor naturale din Republica Moldova. Cu toate acestea, având în vedere situația specifică, Moldovei i s-a acordat anterior o amânare a punerii în aplicare a articolului 9 din Directiva 2009/73/CE privind normele comune pentru piața internă a gazelor naturale de la 3 martie 2012 până la 1 ianuarie 2020. În același timp, dintre cei 2 operatori de sisteme de transport al gazelor naturale licențiați în Moldova, Vestmoldtransgaz și Moldovatransgaz, doar prima companie a fost certificată ca operator de sistem de transport în conformitate cu modelul de separare a proprietății în 2021. Cu toate acestea, Moldovatransgaz nu a îndeplinit cerințele condiției de certificare din cauza opoziției Gazprom, acționarul majoritar al Moldovagaz. Pe parcursul ultimilor 4 ani, autoritățile naționale au depus eforturi semnificative, în strânsă cooperare cu Secretariatul Comunității Energetice, pentru a accelera îndeplinirea acestei obligații, inclusiv prin implementarea unui plan de acțiune pentru divizarea Moldovatransgaz, așa cum prevăd legea și directiva, însă toate aceste eforturi au fost în cele din urmă blocate de Gazprom. Ca urmare, în noiembrie 2021, Secretariatul Comunității Energetice a inițiat o procedură preliminară împotriva țării noastre pentru nerespectarea și nerespectarea separării, scriind o scrisoare de deschidere a unui dosar în care se menționa că Moldova nu a respectat mai multe articole din Directiva 2009/73/CE pe care RM le-a preluat. Totodată, proiectul de lege aprobat de Parlament vizează soluționarea unor aspecte procedurale, prin care autoritatea de reglementare ar putea implementa un mecanism de revocare a licenței unui operator care nu îndeplinește cerințele de certificare. Ministrul Energiei, Victor Parlicov, a declarat că, pe lângă riscurile ca Republica Moldova să fie supusă unor sancțiuni financiare, asigurarea separării operatorului de transport în termenele stabilite este o obligație față de UE, în cadrul Memorandumului privind Politicile Economice și Financiare semnat cu FMI și o precondiție pentru accesarea asistenței macrofinanciare a UE. Șeful Ministerului Energiei a declarat că autoritățile moldovenești nu pot aștepta la nesfârșit ca Gazprom să accepte procedura de separare obligatorie a activităților, motiv pentru care ar trebui schimbată legislația actuală. În cazul în care Gazprom nu va accepta în cele din urmă separarea Moldovatransgaz ca operator independent, ANRE ar putea revoca licența de transport de la Moldovatransgaz și ar putea permite unui alt operator independent licențiat din țară, Vestmoldtransgaz, să preia operațiunile de transport în calitate de operator de sistem independent. "Rolul principal al operatorului independent de transport și de sistem, așa cum prevede cel de-al treilea pachet energetic, este de a asigura accesul nediscriminatoriu la rețelele de transport al gazelor naturale al utilizatorilor sistemului, ceea ce va spori competitivitatea pieței de gaze naturale din Moldova", a declarat Victor Parlicov. // 07.07.2023 - InfoMarket

Noutați dupa tema