Materialele sectiunii

Plata cu cardul accelerează creșterea comerțului online în Moldova: în următorii 2 ani, cardurile vor deveni principalul instrument de plată, iar retragerile de numerar vor scădea – Veaceslav Ioniță

Plata cu cardul accelerează creșterea comerțului online în Moldova: în următorii 2 ani, cardurile vor deveni principalul instrument de plată, iar retragerile de numerar vor scădea – Veaceslav Ioniță

Această opinie a fost exprimată de expertul IDIS Viitorul în politică economică în analiza economică săptămânală. El a menționat că, în prezent, 79% din cifra de afaceri a cardurilor revine operațiunilor interne cu carduri moldovenești, 11% - utilizării cardurilor străine în Moldova, 10% - plăților cu carduri moldovenești în străinătate. În 2024, cetățenii țării au plătit cu carduri bunuri și servicii în valoare de 83,8 miliarde de lei, din care 62,1 miliarde în țară și 18 miliarde în străinătate. În prima jumătate a anului 2025, suma a crescut la 96,5 miliarde de lei, din care 71,4 miliarde de lei au reprezentat plăți în Moldova, 21 miliarde de lei - plăți în străinătate și 4,1 miliarde de lei - plăți cu carduri străine. Volumul comerțului online intern, inclusiv internet banking, în 2024 a fost de 32,8 miliarde de lei, iar la sfârșitul primei jumătăți a anului 2025 - deja 37,6 miliarde de lei, depășind indicatorul anual al anului trecut. Expertul subliniază că, începând cu 2021, creșterea este asigurată în principal de internet banking, iar cardul a devenit principalul mijloc de plată pentru bunuri. De asemenea, Veaceslav Ioniță menționează că unul dintre tipurile de comerț exterior este livrarea prin curierat. „Serviciile poștale se dezvoltă activ, dar sunt furnizate de companii străine, care au creat o logistică ideală pentru livrarea mărfurilor importate către persoanele fizice din Moldova. Serviciile poștale (5 companii poștale mari și 14 mici), precum și băncile comerciale, guvernul și companiile private trebuie să creeze un sistem unic de comerț online în Moldova. Costul serviciilor de curierat ale fiecărei companii este extrem de ridicat și nu ne face competitivi. Nu avem un sistem unic care să ne permită să plătim online și să efectuăm livrări prin servicii poștale specializate”, a subliniat expertul. De asemenea, el a atras atenția asupra transformărilor colosale prin care trece sistemul poștal din Moldova. În 2024, întreprinderea de stat Poșta Moldovei și-a pierdut poziția de lider pe piață, ocupând 44%, după ce în 2023 cota sa de piață era de 52,3%. // 11.08.2025 — InfoMarket.

Noutați dupa tema